معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از انتخاب منوجان و روستای بجگان به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات خبر داد.

علی اصغر خیرخواه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درگفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: جمعیت شهری منوجان و روستای بجگان به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات انتخاب شدند.

او افزود: این انتخاب در راستای ماده‌ی هشت کنوانسیون جهانی کنترل و مبارزه با دخانیات انجام شده است.

خیرخواه تصریح کرد: امسال با دستور دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات مرکز سلامت محیط و کار، جمعیت شهری منوجان و روستای بجگان، به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات معرفی شدند.

او بیان داشت: پارسال نیز ساختمان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عاری از دخانیات اعلام شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هدف از اجرای این طرح را کاهش عرضه و تقاضا در زمینه‌ی مواد دخانی از جمله قلیان و سیگار دانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در سطح دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و تعامل با سازمان‌های برون‌بخشی، شهرستان منوجان برای اجرای این طرح گام برداشت.

خیرخواه از اولویت حذف پایدار قلیان از اماکن عمومی در تمام شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بروز بیماری کووید ۱۹ خبر داد و بر نظارت مستمر بازرسان بهداشت محیط از اماکن عمومی تاکید کرد.

او گفت: کنترل و پیشگیری از استعمال دخانیات یک مسئولیت همگانی است و با مشارکت تمام قشر‌های جامعه با نهاد‌های بهداشتی در راستای تحقق این مسئولیت گام برداشته شده است.

خیرخواه افزود: سامانه‌ی رسیدگی به شکایات مردمی۱۹۰ مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت شبانه‌روزی و با حضور تمام‌وقت کارشناسان، آماده‌ی دریافت گزارشات مردمی در خصوص عرضه‌ی قلیان است.

او تصریح کرد: کارشناسان بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با پیگیری شکایات، نتایج اقدامات انجام شده را در اسرع وقت در سامانه ثبت می کنند تا شهروندان با دریافت کد پیگیری از نتیجه‌ی شکایت خود حداقل ظرف مدت یک هفته مطلع شوند.

خیرخواه بیان داشت: یک کمیته راهبردی شهر و روستای بدون دخانیات با شعار "به دخانیات نه بگوییم و شهری زیبا بدون دخانیات داشته باشیم" تشکیل شده است.

او گفت: بعد از بازدید و تحقیقات میدانی در حوزه مصرف و عرضه دخانیات، شهرستان منوجان و روستای بجگان بعنوان پاک‌ترین شهر عاری از دخانیات در استان و کشور معرفی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: ۶۶ شهر و ۶۶ روستا در کشور شهر یا روستای بدون دخانیات معرفی می‌شوند که در جنوب استان کرمان شهرستان منوجان و روستای بجگان به عنوان شهر و روستای عاری از دخانیات معرفی شدند چراکه پتانسیل این وضعیت را دارند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.