اهمیت بانک شیر برای کودکان زودرس و کم وزن چیست؟

سرپرست روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز بانک شیر را برای کودکان زودرس و کم وزن دارای اهمیت برشمرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  عظیمه علی زاده، سرپرست روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز گفت: شیر مادر حاوی موادی است که از نظر کیفیت و کمیت برای شیرخواران قابل جذب است، انرژی مورد نیاز کودکان شیرخوار را تأمین می‌کند و باعث رشد مناسب کودک می‌شود به گونه‌ای که می‌توان گفت هیچ ماده‌ای در دنیا نمی‌تواند جای شیر مادر را برای نوزاد پر کند.

او افزود: شیر مادر ترکیبی مناسب و بی‌نظیر برای نوزاد در مدت زمانی است که سرعت رشد و تکامل او بالا است، اما هنوز تعداد زیادی از سیستم‌های شیرخوار مانند سیستم گوارشی، کبدی، عصبی، کلیوی، عروقی و سیستم‌های ایمنی از نظر عملی تکامل نیافته‌اند.

علی زاده بیان کرد: برخی کودکان ممکن است به دلایل مختلفی نتوانند از شیر مادر خود بهره‌مند شوند و به اهدای شیر توسط دیگر مادران نیازمند هستند. شیر‌های موجود در بانک شیر معمولاً برای نوزادانی استفاده می‌شود که وزن کم دارند، به این یعنی که وزن نوزاد کمتر از یک کیلو و ۵۰۰ گرم بوده یا نوزاد زودرس است که به معنای بارداری کمتر از ۳۷ هفته است و مادرشان به مقدار کافی شیر ندارد.

سرپرست روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز اظهار داشت: در حال حاضر تنها بانک شیر منطقه جنوب غرب کشور از بهمن ماه سال ۹۷ در بیمارستان امام خمینی اهواز افتتاح شد تا این مرکز بتواند با دریافت شیراضافی مادرانی که نوزاد زیر یک سال دارند گامی در راستای کمک به نجات جان کودکان نارس نیازمند به شیرمادر بردارد.

عظیمه علی زاده در خصوص مهم‌ترین اهداف ایجاد مراکز بانک شیر تصریح کرد: نجات زندگی نوزادان زودرس، نجات نوزادان متولد شده با وزن پایین، نجات نوزادان پرخطر بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، ترویج و حمایت از تغذیه کودک با شیر مادر و افزایش آگاهی در زمینه اهمیت تغذیه کودک با شیر مادر از جمله اهداف کلی مراکز بانک شیر هستند.

او گفت: امروزه بانک‌های شیر مادران جزئی از نظام سلامت کشور‌هایی مثل برزیل، آلمان و کشور‌های منطقه اسکاندیناوی است و روش‌های اهدای شیر مادران می‌تواند به عنوان یکی از عوامل موثر در تقویت مراقبت‌های بخش‌های NICU و از موارد حمایت از شیر مادر باشد، زیرا آگاهی والدین و پرسنل را نسبت به اهمیت نقش شیر مادر در سلامت نوزادان افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.