بانکی که بوی شیر می‌دهد

در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز یک بانک فعالیت دارد که از آن بوی شیر به مشام می‌رسد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  شیر، خوراک نخستین نوزاد تازه به دنیا آمده انسان است پیش از آنکه بتواند مواد خوراکی دیگر را بخورد یا هضم کند و این میان وقتی نوزاد کمی بزرگتر شد ممکن است یا به خوردن شیر به صورت مستقل ادامه دهد یا آن را در ترکیبی با خوراکی‌های دیگر بخورد.

بانکی در اهواز فعالیت می‌کند که بوی شیر می‌دهد+فیلم

تقویت رابطه عاطفی مادر و کودک، برآوردن نیاز‌های احساسی کودک، تغذیه کامل و غنی برای کودک بدون نیاز به افزودنی، کاهش سرطان پستان در مادر و در نوزادان دختر در آینده، افزایش هوش و... فقط گوشه‌ای از خواص شیر مادر برای نوزادان است.

باتوجه به اینکه خواص بی شمار شیر مادر قابل چشم پوشی نیست، بانکی در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز تاسیس شده است که به منظور تامین شیر مورد نیاز نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند فعالیت می‌کنند.در این بانک، مادران شیر مازاد بر مصرف نوزاد خود را به بانک شیر اهدا می‌کنند و پس از پاستوریزه و هموژنیزه شدن به نوزادان نارس اهدا می‌شود.

بانکی در اهواز فعالیت می‌کند که بوی شیر می‌دهد+فیلم

آرش ملکیان رییس بخش نوزادان بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: شیر مادر خواص و فواید فراوانی دارد، بطوری که قابل وصف نیست و شاید بتوان کتاب‌های بسیاری راجع به این نعمت الهی نوشت.

او افزود: وقتی مادر به نوزاد خود شیر می‌دهد، فقط مساله رشد، تغذیه و رساندن مواد مغذی به نوزاد نیست، بلکه زمانی که نوزاد از شیر مادر میل می‌کند، تعدادی فاکتور‌های زنده مانند آنتی بادی‌ها به نوزاد منتقل می‌شود.

ملکیان اظهار داشت:لیزوزین و موادی که در شیر مادر وجود دارد، باعث پروتکشن و حمایت نوزاد از جلوگیری ابتلا به بیماری‌های متعدد خواهد شد.

بانکی در اهواز فعالیت می‌کند که بوی شیر می‌دهد+فیلم

نوزاد نارس در خطر ابتلا به عفونت‌ها با مصرف شیرخشک

به گفته رئیس بخش نوزادان بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، ضریب هوشی بالاتری دارند و کمتر به بیماری‌های گوارشی و تنفسی مبتلا می‌شوند.

ملکیان ادامه داد: همچنین کاهش ابتلا به کرونر قلبی، ایسکمی قلبی در سنین بالاتر، فشارخون و ... از دیگر فواید شیر مادر به شمار می‌رود.

او تصریح کرد: نوزادان نارس مشکلی بالاتر و اولاتر از نوزادان عادی دارند و آن دستگاه گوارش این نوزادان نارس است که در این وضعیت احتمال درگیری، عفونت و نکروز در نتیجه مصرف شیر خشک افزایش می‌یابد.

آرش ملکیان بیان داشت: دریافت شیر مادر از سوی نوزاد نارس، سبب افزایش طول عمر، بقا و کاهش مرگ و میر خواهد شد.

بانکی در اهواز فعالیت می‌کند که بوی شیر می‌دهد+فیلم

بانک شیر خوزستان، دومین بانک شیر ایران

این مقام مسئول با بیان اینکه در سطح جهان بانک شیر به تعداد زیاد فعالیت می‌کنند،افزود: در ایران اولین مرکز بانک شیر کشور استان آذربایجان شرقی و تبریز است و پس از آن بانک شیر بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در استان خوزستان به عنوان دومین موسسه درحال فعالیت است و این ظرفیت وجود دارد که خدمات متعدد و کافی را به نوزادان نارس ارائه دهیم.

افتتاح بانک شیر عامل کاهش مرگ و میر نوزادان نارس در جهان

آرش ملکیان بیان داشت: تاسیس و راه اندازی بانک شیر در جهان نقش بسزایی در کاهش مرگ و میر نوزادان دارد و این موضوع به وضوح قابل مشاهده است، اگرچه از سال ۹۷ که بانک شیر در اهواز افتتاح شد، برآورد دقیقی صورت نگرفته، اما می‌توان به جرات گفت که نقش موثری در کاهش مرگ و میر نوزادان ایفا کرده است.

بانکی در اهواز فعالیت می‌کند که بوی شیر می‌دهد+فیلم

او در پایان تصریح کرد: مادرانی که توانایی شیر دادن به نوزاد خود را دارند و حجم شیر آنها بیش از نیاز نوزادشان است، در صورت تمایل شیر مازاد را به بانک شیر اهدا کنند، چراکه اقدامی حسنه به شمار می‌رود و فواید و اثرات مثبت آن به تمامی نوزادان نارس در سطح استان خواهد رسید.

نوزادان نارس نیازمند مراقبت و تغذیه سالم و ویژه

زارع مسئول بانک شیر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: نوزادانی هستند که با وزن کم و نارس به دنیا می‌آیند و به همین سبب به مراقبت‌ها و تغذیه ویژه نیاز دارند و مادران آنها بدلیل زایمان زودهنگام توانایی تامین تغذیه آنها را نیز ندارند.

بانکی در اهواز فعالیت می‌کند که بوی شیر می‌دهد+فیلم

او افزود: باتوجه به اینکه بهترین گزینه برای تغذیه نوزاد، استفاده از شیر مادر است، لذا شیر مادرانی که شیر مازاد بر نیاز نوزادان خود را به بانک شیر اهدا می‌کنند، برای این نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بانکی در اهواز فعالیت می‌کند که بوی شیر می‌دهد+فیلم

بواسطه بانک شیر، علی از شیر مادر محروم نیست

انیسه عتیقه زاده مادر یکی از نوزاد نارس که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز بستری است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: علی در ۲۷ هفتگی به دنیا آمد و به دلیل نارس بودن و وزن کم در بیمارستان بستری شد.

او افزود: بدلیل بدنیا آمدن زودهنگام، توانایی شیر دادن به او را ندارم و وقتی متوجه شدم در اهواز بانک شیر وجود دارد که نوزادان نارس می‌توانند از شیر سایر مادران تغذیه کنند، خوشحال شدم.

بانکی در اهواز فعالیت می‌کند که بوی شیر می‌دهد+فیلم

عتیقه زاده اظهار داشت: بخاطر فواید فراوانی که شیر مادر دارد، با تاسیس بانک شیر دیگر نوزادان نارس مثل علی از شیر مادر و خواص بی شمار آن محروم نمی‌مانند.

نوزادان، هدیه‌های معصوم خداوند و راز بقاء بشریت هستند و گاهی که به دلایل مختلف پیش از موعد به دنیا می‌آیند، بواسطه وزن کم و نارس بودن، خطر مرگ و میر آنها بسیار زیاد است.این هدیه‌ها از نوشیدن شیر مادر محرومند و چشم انتظار مادرانی هستند که شیر مازاد بر نیاز خود را به بانک شیر اهدا کنند تا آنها هم از این نعمت سرشار از فواید محروم نمانند.

با اهدا شیر به بانک شیر خوزستان، نه تنها از مرگ و میر نوزادان جلوگیری می‌شود، بلکه کمک بزرگی به بقا نسل و آینده سازان ایران خواهد شد.

بانکی در اهواز فعالیت می‌کند که بوی شیر می‌دهد+فیلم

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
احسنت تیترتون عالی بود خدا قوت ...