شیر مادر، زیر بنای زندگی سالم

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان کلانشهر اهواز گفت: تغذیه با شیر مادر را می‌توان کلید توسعه پایدار دانست، زیرا زیربنای توسعه پایدار انسان سالم است.

 فطورچی، رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان کلانشهر اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  بیان داشت: هفنه جهانی شیر مادر یک مناسبت جهانی که از 1تا7 آگوست مقارن با 10 تا 16 مرداد ماه است که همه ساله تمام دنیا این هفته را که از طرف waba سازمان اتحاد جهانی برای اقدام ب شیردهی نام گذاری شده و توسط سازمان جهانی یونسف مورد حمایت قرار گرفت را گرامی می دارند.

وی افزود: در حال حاضر این هفته در بیش از 170 کشور جهان مورد توجه قرار می گیرید و از طرف waba یک شعار جهانی برای این هفته با اهداف مرتبط با شیر مادر انتخاب می شود و توصیه می گردد همه فعالیت های آموزشی و تبلیغاتی کشورها با توجه به شعار منتخب همان سال باشد.

فطورچی عنوان کرد: در کشور ما هرسال از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی این شعار ترجمه و بررسی و توسط کمیته کشوری شیر مادر مناسب با فرهنگ ایرانی_اسلامی معادل ویا گاهی برابر با آن ترجمه فارسی می شود و شعار منتخب برای هفته جهانی شیرمادر امسال (شیرمادر زیربنای زندگی سالم) است.

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان کلانشهر اهواز هدف از انتخاب این روز و این هفته را توجه بیشتر همه اقشار و آحاد جامعه به ارزش تغذیه با شیر مادر در ابعاد مختلف زندگی انسان عنوان کرد و گفت: در واقع تغذیه با شیر مادر را می توان کلید توسعه پایدار دانست زیرا زیربنای توسعه پایدار انسان سالم است و تغذ یه با شیر مادر به خصوص تا 2 سالگی می تواند نسلی سالم، توانمند و خلاق را برای جامعه ای که به دنبال توسعه یافتگی است به ارمغان آورد.

وی گفت: هدف کلی بالا رفتن دانش و آگاهی مادر نسبت به این موهبت الهی است هرچند در دین اسلام به طور مستقیم در کتاب مقدس قرآن به تغذیه با شیر مادر توجه شده و احادیت و روایات متعددی هم وجود دارد که مادر توصیه می شود فرزند خود را با شیر خودش تغذیه کند اما لازم است در کنار آن فعالیت های آموزشی وجود داشته باشد تا مادران از نظر علمی نیز ارزش بالای تغذیه با شیر مادر را بدانند چرا که یکی از علل شکست مادران در تغذیه با شیرمادر اگاهی کم و نداشتن اعتماد به نفس کافی در این توانایی است و به تبع با مشاهده کوچک ترین مشکل به سمت تغذیه با شیر مصنوعی هدایت می شود.

فطورچی بیان داشت: در صورتی که مادران با مشکلاتی در دوران شیردهی مواجه شوند به آن ها مشاوره داده می شود و حتی از نظر عملی تکنیک های مناسب شیردهی به مادر آموزش داده می شود و لازم به ذکر است در سال 77 طبق مصوبه مجلش شورای اسلامی برای حمایت از مادران شاغل پس از زایمان و تا 2 سالگی در جهت استفاده مناسب کودک از شیر مادر قانون مرخصی زایمان و مرخصی ساعتی براس شیردهی تصویب گردید.

وی در پایان عنوان کرد: نکته مهم این است که هر مادر در طول دوران شیردهی به شیرخوار به حمایت احتیاج دارد.این حمایت ازنزدیک ترین فرد زندگی او یعنی همسر او شروع می شود تا سایر اعضای خانواده او مثل مادر، خواهر و...حتی دوستان، همسایگان، همکاران در محیط کار،کارفرما و مدیر و در نهایت مسئولان و سیاست گذاران جامعه هدایت شود.

انتهای پیام/ل

لزوم توجه به تغذیه کودکان با شیر مادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.