پژوهشگران دانشگاه خلیج فارس پانسمانی برپایه مواد زیستی تولید کردند

پژوهشگران دانشگاه خلیج فارس موفق به اختراع پانسمانی جدید برپایه مواد زیستی برای درمان زخم‌های سوختگی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، دکتر شهریار عصفوری، یکی از محققان اختراع «محصول زخم پوش الکتروریسی شده حاوی دکسپانتول آهسته رهش بر پایه آلژینات/ کیتوزان با ساختار هسته-پوسته» گفت: این محصول پوشش زخم سوختگی با استفاده از مواد زیست سازگار است که وجود داروی التیام بخش  سوختگی، از مزایای این دارو به شمار می‌رود.

او ادامه داد: ضمن اینکه در طراحی این پانسمان، کنترل رهش دارو نیز مدنظر قرار گرفته است.

این پژوهشگر تاکید کرد: با ترکیبات زیست سازگاری که در تولید این محصول به کار رفته، برای نخستین بار چنین پانسمانی به مرحله تولید در جهان رسیده است و نمونه داخلی یا خارجی ندارد.


بیشتر بخوانید


عصفوری عنوان کرد: این محصول نتیجه فعالیت علمی گروهی از محققان، در سه سال گذشته در«گروه تحقیقاتیِ نانوزیست فناوری» دانشگاه خلیج فارس است.

او ادامه داد: دکتر رضا آذین، خانم مریم نجفی دانشجوی دکتری مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس و ساسان زائری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از دیگر محققان این طرح بوده‌اند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه نخستین قراداد تولید انبوه این محصول در مهر ۹۹ منعقد شد، گفت: اولین قرارداد واگذاری امتیاز بهره برداری از اختراع شماره ۱۰۱۳۴۰ با عنوان تولید «زخم‌پوش الکتروریسی شده حاوی دکسپانتول آهسته‌رهش بر پایه آلژینات/کیتوزان با ساختار هسته پوسته» بین دانشگاه خلیج فارس و شرکت توسعه خدمات و مشاوره دریا منعقد شد.

عصفوری عنوان کرد: قرارداد امضا شده در خصوص واگذاری حق مالکانه اختراعی به بخش خصوصی است.

او افزود: پیش بینی می‌شود چنانچه سرمایه و مجوز‌های لازم برای تولید در مقیاس مدنظر تامین شود، این محصول در سال اول به میزان ۱۰۰ هزار دلار و در سال دوم حداقل به میزان ۲۰۰ هزار دلار فروش داشته باشد.

 این گروه تحقیقاتی در سه سال گذشته، اختراع چهار محصول زیستی دیگر را نیز به ثبت رسانده­‌اند و در حال حاضر به دنبال تجاری سازی آن‌ها هستند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.