تار و پودی از مشکلات بافته شده بر دار قالیبافان کرمانی

«چشم هایم برای ترنج» اثر هادی کاربخش، روایت‌گر زندگی، مشکلات و مصائب هنرمندانی است که برای ماندگاری قالی از جان و روح خود مایه گذاشتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، استان کرمان یا به قول خواجوی کرمانی، دل عالم را به‌نام پسته، زیره، کلمپه، پته، معدن، خرما، مرکبات، کویر و ... می‌شناسند، اما قالی این استان در همه جای دنیا زبانزد است. بی گمان اگر افرادی نبودند که روح و جسم خود را در راه ماندگاری این هنر زیبا فدا کنند، امروزه نام و اثری از فرش کرمان و راور در دنیا نبود.

«چشم هایم برای ترنج» از انتشارات آبارون اثر هادی کاربخش، روایت‌گر زندگی، مشکلات و مصائب افرادی است که جان و روح خود را در راه اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم و به‌خصوص قالی کرمان در کف دست نهادند.

رمانی مستند در ۱۲۵ صفحه، براساس شواهد تاریخی و موجود، درباره مشکلات و سختی‌های قالی‌بافی استان کرمان و راور به گویش کرمانی با مقدمه حمیدرضا نیک نفس نوشته شده که البته نقش معلولین هم در آن بارز است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم؛

«سِیل‌کردن‌ای چیزا ترسِ عجیبی رِ تو دلم اِنداخته بود و همِش تو‌ای فکرا بودم که نکنه منم جوون‌مرگ بشم. کاش می‌شد برم سرچشمه و ا تو کُتاش مو بکشم بیرون تا ببینم سفیده یا سیاه؟ نکنه منم خون بالا بیارم یا دستم فلج بشه؟»

هادی کاربخش، نویسنده این کتاب با اشاره به اینکه خودم بزرگ شده در کارگاه‌های قالی‌بافی هستم و از بچه‌گی با قالی بودم و مشکلات و سختی‌های این کار را دیده ام، گفت: ایده آن از قدیم در سرم بود، ولی حدود سه سال طول کشید تا مقدمات آن آماده شود و تالیف آن حدود ۵ ماه زمان برد.

او افزود: دوران کرونایی فرصتی دست داد تا کاملش کنم و به کمک اساتیدی، چون حمیدرضا نیک‌نفس و ماشاالله کاربخش راوری نگارش آن در اردیبهشت ۹۹ به پایان رسید.

مدیر انجمن نویسندگان برتر ایران شعبه کرمان با بیان اینکه حدود ۱۹ سال سابقه روزنامه‌نگاری و نویسندگی دارم و این نخستین اثر من است، تصریح کرد: متاسفانه برای چاپ این کتاب که برای فرهنگ و هنر این استان است از هیچ‌جا حمایت مادی و معنوی نشدم و با هزینه شخصی و کمک انجمن نویسندگان برتر ایران و یکی از دوستانم که تمایل به نام بردن ندارد، آن را چاپ و در اختیار مردم استان کرمان قرار دادم.

کاربخش بیان داشت: به دلیل کرونا نمی‌توانم مراسم رونمایی از کتاب را برگزار کنم، اما علاقه مندان می‌توانند از پیج خودم در اینستاگرام به آدرس haka_۱۳۵۴ آن را تهیه کنند.

او از حسینی، مدیر انجمن نویسندگان برتر ایران و تمام کسانی که کمک کردند تا این اثر به رشته تحریر درآید، قدردانی کرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار