الهام علی‌اف: برای مذاکرات آتش‌بس آماده هستیم

رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد برای برگزاری مذاکرات به منظور اعمال آتش‌بس در قره‌باغ آمادگی دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز (یک‌شنبه) اعلام کرد کشورش آماده است مذاکرات درباره آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را برگزار کند.

علی‌اف به شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» گفت: آذربایجان آماده توافق برای آتش بس در قره باغ است و این را بار‌ها اعلام کرده‌ایم. اما ارمنستان و نخست وزیر آن نیز باید التزام به اصولی که آمریکا، روسیه و فرانسه به صورت مشترک وضع کردند را اعلام کند.

او افزود: آن‌ها [طرف ارمنستانی] باید درخواست مشارکت نظامی مستقیم از روسیه را متوقف کنند. این بیهوده است. در تمام این مدت تلاش‌های نخست‌وزیر ارمنستان این بوده که از روسیه بخواهد برای جنگ با جمهوری آذربایجان نیرو بفرستد. این بسیار خطرناک است. او تاکید کرد با درگیر شدن طرف ثالث در رویارویی نظامی بر سر این منطقه مخالف است.

در همین حال مقامات اقلیم خودخوانده قره‌باغ کوهستانی از گلوله‌باران مناطق مسکونی از سوی باکو خبر داده‌اند.

الهام علی اف در مصاحبه روز جمعه با روزنامه فیگارو نیز اعلام کرد: ما امروز آماده توقف درگیری‌ها هستیم. من پیشتر در جریان مذاکرات ۱۰ اکتبر در مسکو در این باره صحبت کردم. تمامی آنچه لازم است اینکه ارمنستان حملات خود را متوقف کند. پس از آن دیپلمات‌ها باید وارد عمل شوند.

رئیس جمهور آذربایجان گفت ارمنستان باید اصول مطرح شده از سوی سران گروه مینسک که از سوی باکو پذیرفته شد، را به رسمیت بشناسد. در این صورت جمهوری آذربایجان آماده مذاکره است. علی اف تاکید کرد زمان دستیابی به یک سازش سیاسی فرا رسیده است.

همزمان با پیشروی نیرو‌های جمهوری آذربایجان، «جیحون بایرام‌اف»، وزیر خارجه این کشور با «مایک پامپئو»، همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار و گفتگو کرد. قرار است دیدار مشابهی نیز بین وزرای خارجه ارمنستان و آمریکا با هدف توقف درگیری‌ها انجام شود.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده و سبب شده‌اند تا چندین نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
فقط صلح پایدار درمنطقه. طمع ورزی برای گسترش خاک ممنوع حالا با هربهانه وسندسازی
آخرین اخبار