پایان خواب ۱۴ ساله برای پروژه آناهیتا

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت : «پتروپالایش آناهیتا» از خواب ۱۴ ساله بیدار شده است و طی یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی این طرح ۸۰ هزار میلیارد تومانی آغاز می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت : ۵۰ پروژه کلیدی برای تحول در استان در سه سطح مشاغل کوچک و خانگی، مشاغل و بنگاه‌های متوسط و طرح‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در حال پیگیری است.

او این پروژه‌ها را در حوزه‌های بهداشت و درمان، صنعت، نفت و پتروشیمی، گردشگری، جهاد کشاورزی، حمل و نقل و تجارت عنوان کرد و گفت : این طرح‌ها با محوریت بخش خصوصی در حال پیشرفت و جدا از برنامه‌های عمرانی جاری است که با اعتبارات دولتی انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه از بین این ۵۰ پروژه ۲ طرح از برجستگی و ویژگی متفاوتی برخوردارند، افزود: «پتروپالایش آناهیتا» و «پتروشیمی اسلام آبادغرب» ۲ طرح مادر هستند که هم طرح اقتصادی و هم دانشگاهی محسوب می‌شود، زیرا صنایع بالادستی و پایین دستی خود را به صورت جدی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پتروشیمی اسلام آبادغرب در آستانه اجرا

حاتمی گفت: پروژه پتروشیمی اسلام آبادغرب تمام مراحل اداری و مالی را در ماه‌های گذشته پشت سر گذاشته و خرید زمین و بخشی از تجهیزات آن هم انجام شده و ما برای آغاز عملیات اجرایی دنبال یک فرصت مناسب هستیم.

کلنگ زنی آناهیتا؛ بزودی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه درباره پروژه پتروپالایش آناهیتا افزود: موانع مالکیتی و حقوقی این طرح با پیگیری استانداری برطرف شده و ما هم اکنون مشغول فراهم کردن زمین و تجهیز کارگاه آن هستیم.

او گفت: باید برای این پروژه یک شهرک بسازیم، زیرا حدود پنج هزار نیرو به صورت مستمر در آنجا مستقر خواهند شد.

حاتمی افزود: طی دو ماه آینده مراسم رسمی افتتاح عملیات اجرایی پتروپالایش آناهیتا آغاز شود.

او ادامه داد: زمین محل احداث طرح پتروپالایش آناهیتا در کیلومتر ۱۵ بزرگراه کرمانشاه – همدان است.

جزییات طرح ۸۰ هزار میلیاردی آناهیتا

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه زمان پیش بینی شده برای احداث این طرح را چهار سال عنوان کرد و درباره اعتبارات آن گفت: احداث پتروپالایش آناهیتا سه تا چهار میلیارد دلار معادل ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که عدد بسیار بزرگی است.

او درباره سرمایه گذار پترو پالایش آناهیتا گفت: وزارت نفت با یک شرکت خصوصی این پروژه را پیش می‌برند؛ پیش از این شریک وزارت نفت هلدینگ سرمایه گذاری شستا بود، اما چون ناموفق بود، تغییر مالکیت داده شد و «شرکت پتروپالایش آناهیتا» به عنوان مالک و سرمایه گذار جدید جایگزین آن شد.

 حاتمی گفت: ۶۷ درصد از مالکیت پروژه در اختیار شرکت پتروپالایش آناهیتا و ۳۳ درصد متعلق به وزارت نفت است.

تلاش برای ایجاد منطقه ویژه پتروشیمی

حاتمی افزود: تا پیش از این قرار بود این پروژه به صورت پالایشگاه احداث شود، اما به گفته حاتمی این طرح با استفاده از دانش روز تبدیل به پتروپالایش شده و قرار است علاوه بر انجام فعالیت‌های پالایشی، صنایع پایین دست مبتنی بر پتروشیمی را نیز تقویت کند که با این اقدام دیگر ما شاهد خام فروشی نخواهیم بود.

حاتمی گفت: امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم همین منطقه پتروپالایش آناهیتا را به منطقه ویژه پتروشیمی تبدیل کنیم.

استفاده از نیروی بومی در ساخت طرح‌ها

حاتمی ادامه داد: با سرمایه گذاران پترو پالایش آناهیتا و پتروشیمی اسلام آبادغرب توافق کرده ایم که در ساخت طرح‌ها از نیرو‌های بومی استان استفاده شود.

رونق سرمایه گذاری در کرمانشاه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: رشد شتابان سرمایه گذاری در استان در بخش‌های مختلف به صورتی است که بخش‌های زیرساختی استان باید به شدت تلاش کنند تا خود را به تقاضا‌های سرمایه گذاران در شهرک‌های صنعتی برسانند تا با کمبود زمین مواجه نشوند و این یک خبر بسیار خوب است.

حاتمی با بیان اینکه ما امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری برای استان را پیش بینی کرده ایم، گفت: برای ایجاد تحول ملموس در کرمانشاه نیازمند جذب رقم‌های دو تا سه برابر این اعداد هستیم آن هم به صورت مستمر و با پیگیری مجدانه با سازماندهی همه دستگاه‌های استان تا بتوان به ریشه‌کن شدن معضل ریشه‌دار بیکاری امیدوار بود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار