کتاب تخصصی مبانی مهندسی سیال حفاری و اصول چاه پیمایی منتشر شد

کارشناس ارشد مهندسی نفت (نفت - حفاری) مدیریت سیالات شرکت ملی حفاری ایران تازه ترین کتاب تخصصی خود تحت عنوان « مبانی مهندسی سیال حفاری و اصول چاه پیمایی » را منتشر کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمد بهرامی عیسی آبادی کارشناس ارشد مهندسی نفت (نفت - حفاری) مدیریت سیالات شرکت ملی حفاری ایران و مولف کتاب تخصصی «مبانی مهندسی سیال حفاری و اصول چاه پیمایی» گفت: کتاب مذکور با همکاری محمد آبدیده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه تالیف و به چاپ رسیده است.

او افزود: این کتاب در ۷ فصل تدوین شده که پنج فصل آن در ارتباط با سیال حفاری و دو فصل مربوط به اصول چاه پیمایی و ارتباط آن با سیال حفاری است.

بهرامی عیسی آبادی هدف از انجام این کار مشترک با یکی از اساتید دانشگاه را ارتباط بیشتر میان صنعت و دانشگاه عنوان کرد و بیان داشت: تعریف سیال حفاری، انواع آن و مباحث گرانروی، هرزروی سیال حفاری پرداختن به بحث سیالات روغنی در فصول اولیه آمده است، همچنین در فصول آخر تعریف نگار (لاگ)، انواع آن، زون بندی مخازن، تشخیص سنگ شناسی، شیل، عوامل موثر در ناپایداری آن و چند موضوع علمی مرتبط به بیان ساده و مختصر بیان شده است.

نویسنده کتاب که ۳۲ سال سابقه کار در موقعیت‌های عملیاتی و حفاری چاه‌های نفت و گاز در خشکی، دریا (فراساحل)، چاه‌های ژئوترمال و کنترل جامدات و مدیریت پسماند دارد، گفت: چنانچه کارشناسان سیال حفاری قادر به خواندن نگار (لاگ) باشند خواهند توانست پدیده‌های مختلف عملیاتی مانند هرزی روی، جریان چاه و آسیب سازند را تخمین و از آمادگی لازم در برخوردار باشند.

پیش از این از آقای بهرامی عیسی آبادی دو کتاب تخصصی به زبان فارسی و انگلیسی با عنوان «۱۲۰ شگرد در راهبری سیالات حفاری»، «کنترل جامدات و مدیریت پسماند سیال حفاری»، «سیالات حفاری زمین‌گرمایی» و «سیالات حفاری کاربردی» انتشار یافته و کتاب‌های «سفرنامه گل‌شناسی»، «خوشه‌های تثبیت شده»، «مبانی سیالات و اصول چاه پیمایی» در مراحل چاپ است که مجموعه این کتاب‌ها برای متخصصان و کارشناسان صنعت نفت و حفاری، دانشگاه‌ها و آموزشکده‌های تخصصی قابلیت آموزش دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.