از زمان آغاز تولید یک ماشین، سازنده آن ممکن است شکل خانوادگی خودرو را کاملاً تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اصولا زمانی که صحبت از لیفت می شود به یاد لیفت صورت می افتیم که در آن چین و چروک‌ها صاف می‌شوند تا چهره‌ فرد جوانتر شود. حالا صحبت در مورد لیفت خودرو است که در آن برای حفظ جذابیت خودرو، انبوهی از طراحی های داخلی و فناوری‌های پیشرفته روی خودرو صورت می گیرد. 

این روز‌ها، تولیدکنندگان اتومبیل ترجیح می‌دهند روی خودرو فعلی تغییرات کوچکی را اضافه کنند تا اینکه خودرو مدل جدیدی تولید کنند، همانطور که در روز‌های گذشته این اتفاق رخ داد. در تشخیص یک فیس لیفت باید یک متخصص واقعی باشید تا تفاوت طراحی خودرو را ببینید. این تغییرات معمولاً در گلگیرها، چراغ‌ها و جلو پنجره ایجاد می‌شود، حتی ممکن است طرح‌های چرخ جدید و گزینه‌های رنگی نیز وجود داشته باشد.

تغییرات داخلی یک خودروی فیس لیفت شده معمولاً ظریف است. شاید برخی از گزینه‌های تزئینی و تودوزی جدید یا حتی یک طراحی جدید برای تهویه هوا وجود داشته باشد. ممکن است تغییرات بزرگتری برای ایجاد یک پیشرفت عمده در فن آوری داخلی انجام شود. سیستم جدید سرگرمی با صفحه نمایش بزرگتر، می‌تواند یک بازنگری اساسی در کل داشبورد را ایجاب کند.

لیفت ممکن است شامل به روزرسانی در موتور‌ها، گیربکس‌ها، سیستم‌های کنترل شاسی و وسایل کمکی ایمنی نیز باشد. به خصوص اگر از زمان راه اندازی این خودرو تغییرات بزرگی در قوانین مربوط به میزان آلایندگی و ایمنی ایجاد شده باشد.

اکثر تولیدکنندگان خودرو هر ۶ تا هشت سال یک نسل جدید از یک مدل معین را روانه بازار می‌کنند. در اصل برای وسایل مصرفی دیگر نیز این اتفاق رخ می دهد به طور مثال اپل هر ۱۲ ماه یک آیفون جدید عرضه می‌کند و هر دو سال یکبار دیگر محصولات Hotpoint و Zanussi یخچال و ماشین لباسشویی خود را کاملاً تعمیرات اساسی می‌کنند.


بیشتر بخوانید


تولیدکنندگان اتومبیل از سایر نقاط جهان تمایل ندارند که خودرو‌های خود را به این ترتیب منظم لیفت کنند. خودرو‌هایی که در انگلیس فروخته می‌شوند، تقریباً در نیمه راه چرخه عمر خود، معمولاً سه یا چهار سال پس از عرضه، لیفت را دریافت می‌کنند. قبل از تعویض خودرو، ممکن است یک یا دو دور دیگر از بروزرسانی‌های کوچکتر دنبال شود.

گزارش - لیفت خودرو

خودرو‌هایی که بیش از شش تا هشت سال در تولید باقی می‌مانند، ممکن است در طول زندگی خود دو یا سه لیفت کامل دریافت کنند. به عنوان مثال، میتسوبیشی ASX از سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون به چهارمین لیفت رسیده است.

گرچه این فقط یک قانون کلی است. برخی از اتومبیل‌های فروخته شده در انگلستان در طول ده سال تولید به سختی تغییر می‌کنند، در حالی که برخی دیگر مرتباً به روز می‌شوند. اما توجه داشته باشید که ورود لیفت به این معنی است که سهام نسخه قدیمی قبل از ورود به نمایشگاه‌ها باید پاکسازی شوند.

اما این مطالب گفته شده بیشتر برای خودروهای خارجی است و خودروهای داخلی تغییرات چندانی نخواهند داشت. به طور مثال خودروهای تولید خودروسازان داخلی تغییرات چندانی نداشته و با کمی تغییر نسبت به قبل به بازار عرضه می شوند. از نمونه لیفت های صورت گرفته در ایران می توان به رانا، سورن، دنا و ساینا اشاره کرد.

از طرفی به دلیل اینکه در کشور واردات خودرو ممنوع بوده بسیاری از افراد اقدام به لیفت خودروهای خارجی می کنند و آن را با قیمت ها فضایی می فروشند. به طور مثال برخی خودروهای ساخت مرسدس بنز قدیمی را تغییر می دهند و آن را به خودرویی به روز تبدیل می کنند و پس از آن با قیمت نجومی می فروشند. 

گزارش - لیفت خودرو

گزارش - لیفت خودرو

انجام لیفت خودرو با ظاهری زیباتر

قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص لیفت خودرو، گفت: از زمان آغاز تولید یک ماشین، سازنده آن ممکن است شکل خانوادگی خودرو را کاملاً تغییر دهد. در صنعت خودروسازی مدرن، شرکت های خودروسازی بعد از گذشت مدتی از عرضه اولیه خودروهایشان اقدام به بازنگری آن‌ها کرده و مدل جدیدی از آن خودرو را با ظاهری زیباتر عرضه می‌کنند.

او ادامه داد: معمولا اولین به روزرسانی‌های ظاهری یک خودرو ۲ سال پس از عرضه آن‌ها به بازار انجام می‌شود. این به روزرسانی‌ها معمولا جزئی بوده و مربوط به چراغ‌های خودرو، سپر و چرخ‌ها می‌شود. به طور معمول مدل‌های مختلف یک خودرو به مدت حدودا ۱۰ سال با انجام چندین فیس لیفت وارد بازار می‌شود و پس از آن تولید خودروی مذکور متوقف شده و خودرویی جدید با پلت فرم متفاوت وارد بازار خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: فیس لیفت خودرو اگرچه هزینه نسبتاً زیادی برای تولید کنندگان در پی دارد، اما می‌تواند علاقه استفاده کنندگان به مدل‌های تولید شده قدیمی را حفظ کرده و حتی باعث افزایش فروش آن‌ها شود. ممکن است خودرو‌های دیگری به بازار عرضه شده باشند که از نظر تکنولوژی یا کارایی استاندارد را تعیین می‌کنند، بنابراین سایر خودروسازان ممکن است لیفت‌ها را معرفی کنند تا بتوانند عقب نمانند.

گزارش - لیفت خودرو

تغییر خودرو خارجی قدیمی به یک خودرو به روز!

محمد علائی یکی از تعمیرکاران خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص لیفت خودرو، گفت: در ایران برخی افراد اقدام به بروزرسانی خودرو کرده و آن را به مدل جدید تولیدی تبدیل می کنند، یعنی خودرویی را خریداری می کنند و پس از اعمال تغییراتی با قیمتی بالاتر می فروشند.

او بیان کرد: گزینه دیگری که وجود دارد این است که برخی افراد ۲ خودرو مشابه را خریداری  می کنند، یکی خودرویی که روشن نمی شود و می توان از وسیله های آن استفاده کرد و دیگری خودرویی که مشکلات جزئی دارد و به کمک خودرو اول می توان آن را تکمیل کرد و به روز شده فروخت.

این تعمیرکار خودرو گفت: انجام فیس لیفت خودرو این روزها به شدت رونق دارد چرا که واردات خودرو متوقف شده و خودرو به روز خودروسازان جهان به کشور وارد نمی شود و همین عامل باعث انجام این کار می شود.

هزینه یک ماشین فیس لیفت چقدر است؟

او گفت: تغییرات ایجاد شده در لیفت معمولاً در مناطقی از خودرو بوده  که راحت‌تر قابل تغییر هستند مانند ضربه گیر‌ها، چراغ‌ها و غیره، اما حتی تغییرات جزئی در سبک و مشخصات خودرو برای طراحی، پیاده سازی و بازاریابی هزینه زیادی می‌برد. این هزینه باید تأمین شود، بنابراین لیفت معمولاً نشان دهنده افزایش قیمت خودرو است. این که این افزایش چقدر زیاد باشد به میزان قابل  تغییرات بستگی دارد، موارد نادری وجود دارد که قیمت تغییر نمی‌کند.

موضوعی که در این بین وجود دارد اجازه خرید و فروش این خودروهاست که با قیمت های نجومی به بازار عرضه می شود و از طرفی به دلیل تغییرات غیر قانونی، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، به طور مثال تغییراتی مانند چراغ زنون، تیره کردن بیش از حد شیشه، کنترل پنوماتیک و ... ایجاد می کنند که ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
مسخرس
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۰۱:۳۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
دلم یکم زندگی می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
کاش کلا سایت دیوار منحل میشد یا نظارت بر روش بود
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۵۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
پول چهار تا رو بده یکی ببر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
دوست عزیز با ظاهری جدید نه با چراغهای جدید
United States of America
حسن
۱۸:۴۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
هیچ نظارتی وجود نداره ، ای کاش رئیس جمهور محترم یا وزیر صمت چیزی به عنوان حسرت و تجربه میکردن اینکه عید و غیر عید کار کنی و کار هر چی میگذره قیمت ماشین چند برابر میشه و میره بالا و فقط حسرتش می مونه به دل ما خدااااایا خودت به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
لیاقت این ملت بهتر از این نیست .همینا که گله میکنند از ماشین های ایرانی .اگه یک نفر یک خودرو بهتر ساخت همچین زیر ابشو میزنند که فرار کنه بره ..همینا ...منظور م حکومت نیست ..منظور همین شمایی که اینجا نشستی داری کامنت میخونی هست .تک تک شماها بفهمید یک ماشینی بهتر قرار ساخته بشه حاضرید کارخونه را بهخ اتیش بکشید ..بله دیدم که میگم .الکی نمیگم .درونش هستم
پس خلایق هر چه لایق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
در هر صورت سال حمایت از تولیدات داخلی است و باید به آن عمل کرد
Iran (Islamic Republic of)
خلیلی
۱۶:۲۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
شما سایپا را نگاه کنین نیسان همون نیسانه از ۳۷ میلیون شده ۲۶۰ میلیون تغییری کرده نه.فقط پولهای تفریح آقایان و اختلاصهاشونو باید ملت بدن
Germany
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
.وای این شاهین چه خودروی بی ریختی هست از اسم عربی اش معلوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
شاهین عربی نیست بلکه یک کلمه با ریشه ی فارسی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
شاهین اسم یک پرنده شکاری و ایرانیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
معلومه که امثال تو حسابی سوختید
شاهین ماشین فوق العاده ای هست الحمدالله
چش دیدنش رو نداری کسی مجبورت هم نکرده بخریش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
البته اگر خودروی ایرانی قیمتشون فضائی ولی کیفتشون و اپشن هاشون خیلی زیاد !!! مثل زوار در پراید که آپشن موفق پراید
پهلوون !؟؟؟ خودروسازخوش تیپ سازنده خودرو ساز ! یک کم به زاپن رحم کن اینقدر کیفیت خودرو رو بردی بالا !!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
یه روز خوب میاد، اگر بخایم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
از این همه گرفتاری خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
قدرت طهماسبی
۱۴:۵۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
خودرو سازهای خارجی همه چیز را تغییر می دهند با قیمت مناسب ولی ما چرا نمی توانیم ،فقط با افزایش گمرکی سود کلان به جیب دولت می رود و مصرف کننده هم باید خودرو خارجی با قیمت نجومی و فضایی استفاده کند آیا این درست ،منطقی و مطابق با عدالت است؟!
۱۲۳
آخرین اخبار