کمبود سیمان مشکل جدید بوشهری ها/ تکلیف کارخانه ها برای صادرات چیست؟

کمبود سیمان در استان بوشهر به تازگی به مشکلی برای مردم تبدیل شده است که مسئولان افزایش ساخت و ساز را یکی از علت های کمبود آن عنوان کردند.

افزایش ساخت و ساز‌ها علت کمبود سیمان/ با گرانفروشی برخورد می‌شودرضا جمالی معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: سه کارخانه سیمان در استان بوشهر داریم که هر سه فعال هستند؛ ظرفیت اسمی کارخانه سیمان دشتستان و دشتی سالانه یک میلیون تن و کارخانه کنگان سالانه دو میلیون تن است، اما ۷۰ درصد تولیدات کارخانه سیمان کنگان کلینکر است که مصرف عمومی ندارد و صادر می‌شود.

رضا جمالی افزود:کارخانه‌های سیمان افزون بر تامین نیاز داخل، تعهد صادرات هم دارند، اما اولویت با تامین نیاز داخل است. در استان بوشهر هم اول کارخانه‌ها باید نیاز استان را تامین کنند و بعد به استان‌ها و کشور‌های دیگر بفرستند.

او ادامه داد: در فصولی از سال به لحاظ افزایش ساخت و ساز‌ها و رونق طرح‌های ملی و استانی مصرف سیمان بالاست و اکنون دلیل عمده کمبود سیمان در استان بوشهر، همین موضوع است.

معاون سازمان صمت بوشهر بیان کرد: کارخانه سیمان دشتستان اکنون در حال انجام تعمیرات اساسی است وهمین موضوع باعث کاهش تولید محصول آن شده است.

جمالی عنوان کرد: درهمین حال این کارخانه تعهد داده است که تمام تولیداتش را در اختیار عاملان و طرح‌ها قرار دهد. همچنین کارخانه سیمان‌ دشتی تلاش کرده که با حداکثر ظرفیت کار کند.

افزایش قیمت سیمان به علت افزایش قیمت بسته بندی است

او گفت: سیمان از جمله کالا‌هایی است که قیمت مصوب دارد و افزایش قیمتی که این روز‌ها رخ داده مربوط به بسته بندی سیمان است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر عنوان کرد: کیسه سیمان به علت افزایش قیمت پلی پروپلین که ماده اولیه آن است، افزایش یافته و به ازای هر تن، ۴۰ هزار تومان به قیمت سیمان پاکتی افزوده شده و گرنه قیمت سیمان فله تغییرنکرده است.

جمالی تاکید کرد: اکنون قیمت هر پاکت سیمان باید ۲۲ هزار تومان باشد و اگر تخلفی در زمینه گران فروشی مشاهده شود با آن برخورد خواهد شد.

او همچنین گفت: با توجه به گرانی هزینه حمل و نقل عاملان سیمان سعی می‌کنند نیاز خود را از داخل استان تامین کنند و کمتر سراغ کارخانه‌های خارج از استان می‌روند.

اول خانه، بعد همسایه!

ابوالقاسم محمد زاده معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان بوشهر نیز در گفت و گو با خبرنگا ما، کاهش تولید کارخانه سیمان دشتستان را یکی از عوامل کمبود این محصول در استان دانست و بیان کرد: تعمیرات اساسی این کارخانه از ۲۷ مهر آغاز شده است و میزان تولیدش به کمتر از یک سوم رسیده است.

ابوالقاسم محمد زاده افزود: تعمیرات حداکثر تا ۲۰ آبان ادامه خواهد داشت، اما از مسئولان کارخانه خواسته شده کار‌ها را سریع‌تر انجام دهند.

او گفت: با فعال شدن کارخانه سیمان دشتستان شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان بوشهر با اشاره به تعهد کارخانه‌های سیمان به صادرات محصول، عنوان کرد: از یک سو این تعهد صادراتی واز سوی دیگر جذابیتی که اکنون صادرات دارد، ممکن است این طور به نظر برسد که کارخانه‌ها به سمت صادرات سوق یافته‌اند، اما تولیدکنندگان موظفند پس از تامین نیاز داخل صادرات کنند.

کارخانه‌های سیمان نمی‌توانند صادرات کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر هم در جمع خبرنگاران گفت: در روز‌های اخیر مشکلات زیادی در زمینه تامین سیمان در داخل استان به وجود آمده بود که از امروز به کارخانه‌های سیمان استان  اعلام کردیم در صورتی که نیاز بازار داخلی استان را تامین نکنند اجازه صادرات را به هیج وجه نخواهند داشت.

سعید زرین‌فر با اشاره به کمبود‌های موجود در زمینه تامین سیمان در استان افزود: هر چند تولید و صادرات غیرنفتی برای ما مهم است، اما حمایت از حقوق مردم و تامین نیاز داخلی مهم‌ترین اولویت مسئولان استان است و در این زمینه هیچ گونه مسامحه‌ای پذیرفتنی نیست.

 استان بوشهر سه کارخانه سیمان فعال دارد؛ کارخانه ساروج کنگان روزانه ۶ هزار تن محصول تولید می‌کند که ۷۰ درصد آن کلینکر(ماده اولیه سیمان) و صادراتی است، کارخانه دشتستان و کارخانه سیمان دشتی هم روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن تولید دارند.

 نیاز استان بوشهر نیز روزانه ۵ هزار تن است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.