بررسی روند اجرای طرح کمربندی پاکدشت/ ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی طی ۱۰ سال برای یک طرح ملی!

کمربندی جنوبی شهرستان پاکدشت به دلیل مشکلات متعدد، طی ۱۰ سال تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۱۰ سال از آغاز پروژه کمربندی شهرستان پاکدشت گذشته، ولی متاسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده است.

شهرستان پاکدشت یکی از شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران و دارای مراکز بزرگ و کوچک صنعتی، صنفی و کشاورزی متعددی است و به عنوان قطب صنعتی این استان شناخته می‌شود.

فعال بودن این شهرستان از نظر اقتصادی علاوه بر تمام مزیت‌هایی که برای استان تهران دارد، مشکلاتی مثل آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی‌های صوتی و مشکلات ترافیکی را هم ایجاد کرده است.

طرح کمربندی جنوبی شهرستان پاکدشت به منظور کاهش این مشکلات از حدود ۱۰ سال پیش به مرحله اجرا درآمد. از دیگر اهداف مهم این طرح، پشتیبانی از طرح پدافند غیرعامل استان تهران در شرایط بحرانی و ویژه است.

همچنین این طرح می تواند سرعت ترانزیت کالا‌هایی که هم اکنون از مسیر بزرگراه امام رضا (ع) از تهران به سمت مناطق شرقی کشور منتقل می‌شوند را افزایش دهد؛ به دلیل عبور بزرگراه امام رضا (ع) از وسط سه شهر اصلی فرون آباد، پاکدشت و شریف آباد در این شهرستان، که همان مسیری است که مورد استفاده کارگران و کارمندان بیشماری است که روزانه از تهران به پاکدشت و بالعکس رفت و آمد می‌کنند، ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود که علاوه بر کاهش سرعت ترانزیت کالا، آلودگی زیست محیطی بسیاری را هم ایجاد کرده است.

شبکه تهران امشب، هفتم آبان ماه در بخشی از برنامه تهران ۲۰ که با موضوع طرح‌های عمرانی نیمه کاره دولت به روی آنتن رفت، به بررسی این طرح مهم پرداخت.

فرهاد بشیری، نماینده شهرستان پاکدشت در مجلس شورای اسلامی که مهمان تلفنی این برنامه بود درباره روند اجرای طرح مذکور گفت: طی هفته جاری طی جلسه ای در مجلس، مسائل و مشکلات طرح کمربندی پاکدشت و موضوع مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و وزارت راه و شهرسازی در آن، با حضور علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیران مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: برای این طرح که حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تنها ۴ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده است.

بشیری ادامه داد: قرارگاه خاتم ۳۷ میلیارد تومان بابت پیمانکاری اموری که دولت موفق به اجرای آن نشد، طلب دارد!

این نماینده مجلس گفت: بیش از ۲۰۰ هکتار از زمین‌های مورد نظر این طرح معارض خصوصی دارد که بابت املاک مردم هم هنوز چیزی پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای که به آن اشاره کردم دو راهکار ارائه شده، یکی این که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به صورت بزرگراهی آن را اجرا کنذ و برای آن سرمایه گذار پیدا کند.

بشیری در خصوص راهکار دیگر این طرح بیان کرد: قرارگاه خاتم الانبیا که تاکنون پیمانکار بوده، این بار قرار است این موضوع را بررسی کند که اگر برای این قرارگاه توجیه اقتصادی داشت، روی ۷۰ درصد آن سرمایه گذاری کند و ۳۰ درصد مابقی را هم دولت اجرا کند.

وی گفت: طی دو هفته آینده نتیجه بررسی‌های قرارگاه خاتم الانبیا مشخص خواهد شد.

کمربندی شهرستان پاکدشت به طول ۳۲ کیلومتر در جنوب شرقی استان تهران قرار گرفته و طی ده سال تنها ده درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار