جولان کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد

ناوگان حمل و نقل عمومی از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا جزو کانون‌های شیوع کرونا شناخته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ناوگان حمل و نقل عمومی همواره به عنوان یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس کرونا مطرح بوده و هست، اما با استفاده از ماسک می‌توان سطح خطر انتقال این ویروس در این ناوگان را به حداقل رساند.

سهم ناوگان حمل و نقل عمومی  از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در انتقال این ویروس بین ۲۶ تا ۲۷ درصد اعلام و محدودیت‌ها بر آن اعمال شده بود.

اکنون با گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا، سیاست‌های محدود کننده و تعطیلی ناوگان جای خود را به سیاست‌های همزیستی با کرونا داده است.

دیگر موضوع تعطیلی و توقف فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح نیست، اما استفاده از این ناوگان نیز مشروط به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است، موضوعی که در کلانشهر‌ها با چالش روبرو است و گویی زور کرونا نیز به ازدحام و شلوغی در ناوگان حمل و نقل عمومی نمی‌رسد.

در هر صورت بنا به تاکید کارشناسان حوزه سلامت، باید تا حد ممکن شیوه نامه های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت و الزام به استفاده از ماسک به عنوان یک ضرورت حیاتی در کاهش شیوع ویروس کرونا، جدی گرفته شود که این مهم نیازمند همراهی مردم و همچنین فعالان حوزه حمل و نقل عمومی است.
 

بیشتر بخوانید


البته تنها الزام مردم به رعایت این اصول کافی نیست و باید زمینه دسترسی شهروندان به استفاده از ملزومات بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز فراهم باشد.

در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی مسافر در شرایط عادی حدود ۴۵ درصد کل حمل و نقل است که البته با شیوع ویروس کرونا، این سهم کاهش یافته و مردم رغبت کمتری به استفاده از این ناوگان دارند، اما همچنان تقاضای سفر و ازدحام در ساعات اوج مسافر وجود دارد.
 

بیشتر بخوانید

 
از این رو برای کاهش خطرات استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، در ایستگاه‌های قطارشهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی و در نقاط پرتردد سطح شهر مراکز عرضه مستقیم ماسک فعال شده تا شهروندان دسترسی راحت‌تر برای تهیه ماسک داشته باشند.


راه‌اندازی مراکز عرضه مستقیم ماسک در مشهد

جواد آهویی معاون اقتصادی و امور بازرگانی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در خصوص اقدامات این سازمان برای تسهیل دسترسی شهروندان به ماسک، گفت: از ابتدای شیوع کرونا، تلاش شد مراکزی برای عرضه مستقیم ماسک در سطح شهر و پایانه‌های حمل و نقل فعال شود و در این خصوص همکاری با تولیدکنندگان و فعالان این بخش آغاز شد.

 او افزود: تاکنون در هشت نقطه از مراکز پرتردد و همچنین در هشت نقطه ورودی فروشگاه‌های شهر ما، غرفه‌ها و مراکز عرضه مستقیم ماسک با قیمت مصوب فعال شده است.

معاون اقتصادی و امور بازرگانی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین پیمانکار برای راه‌اندازی ایستگاه‌های عرضه مستقیم ماسک به بخش‌های مختلف اتوبوسرانی، تاکسیرانی و قطارشهری معرفی شده و مراکز عرضه ماسک در ایستگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری درون شهری نیز فعال شده است.

آهویی بیان کرد: هدف ما رساندن ماسک با حداقل قیمت به دست شهروندان است از این رو برای دراختیار گذاشتن مراکز و سازه‌های عرضه ماسک در شهر، پولی از عرضه‌کنندگان دریافت نمی‌شود و ماسک با قیمت مصوب ۱۱ هزار تا ۱۳ هزار ریال در بسته‌های سه تایی و ۵۰ تایی تویع می‌شود.

او تصریح کرد: همچنین نظارت‌های لازم در خصوص نرخ ماسک در این مراکز صورت می‌گیرد تا از سوء استفاده جلوگیری شود.

معاون اقتصادی و امور بازرگانی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد تاکید کرد: برای تامین سلامت کارگران شهرداری در بخش خدمات شهری نیز تعداد بسیاری ماسک توسط این سازمان به صورت مستقیم تهیه و توزیع شده است.
 
کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی
 

فعالیت آمران سلامت در قطارشهری مشهد


قبل از شیوع ویروس کرونا، ناوگان قطارشهری مشهد روزانه ۲۴۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کرد، اما پس از کرونا، این میزان حدود ۵۰ درصد کاهش یافت، ولی به رغم این کاهش باز هم رعایت شیوه نامه های بهداشتی از ضروریات است.
 
وحید مبین مقدم مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد نیز گفت: با توجه به الزام استفاده مسافران از ماسک، در ۳۶ ایستگاه فعال خطوط ۱ و ۲ قطارشهری مشهد، ۴۵ گذر فروش ماسک فعال شده و ماسک به قیمت مصوب عرضه می‌شود.
 
او افزود: گروه‌های پایش نیز به منظور نظارت بر الزام ۱۰۰ درصدی استفاده از ماسک در واگن‌ها و ایستگاه‌های این ناوگان مستقر هستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد ادامه داد: همچنین فعالیت آمران سلامت توسط نیرو‌های داوطلب هلال احمر از هفتم آبان به منظور ترغیب شهروندان به استفاده از ماسک در ایستگاه‌ها آغاز شده است.

مبین مقدم بیان کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۱۱۰ هزار نفر توسط ناوگان این شرکت جابه‌جا می‌شوند در حالی که این تعداد قبل از شیوع کرونا به بیش از ۲۴۰ هزار نفر می‌رسید.

 

 ۲۵ درصد مسافران اتوبوسرانی مشهد ماسک نمی زنند


ویروس کرونا، جابه‌جایی مسافر در ناوگان اتوبوسرانی را نیز حدود ۴۰ درصد کاهش داده است، اما باز هم در برخی خطوط ازدحام جمعیت وجود دارد و برخی مسافران نیز خود را ملزم به استفاده از ماسک نمی‌دانند.
 
جولان کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی

عباس اتحادی سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به غفلت و بی‌توجهی یک چهارم شهروندانی که از اتوبوسرانی برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند در استفاده از ماسک، گفت: البته این رقم رو به کاهش است و شهروندان همکاری خوبی در این خصوص دارند.

او با اشاره به استقرار ۲۸ ناظر در پایانه‌های اتوبوسرانی مشهد برای ارائه تذکر به مسافران در زمینه استفاده از ماسک افزود: برخی دانش‌آموزان از ماسک استفاده نمی‌کنند و همین امر منجر به کاهش آمار استفاده‌کنندگان از ماسک در این ناوگان شده است.

سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: در پایانه‌های اصلی و پرتردد اتوبوسرانی مراکز عرضه ماسک به صورت فعالیت پیمانکاری فعال است و ضدعفونی این ناوگان نیز به صورت مستمر انجام می‌شود و نظارت‌ها بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این ناوگان افزایش یافته است.

اتحادی بیان کرد: دستورالعمل استفاده از سامانه گرمایشی و همچنین تهویه اتوبوس‌ها به تمام رانندگان ابلاغ شده و اجرای این دستورالعمل در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۴۶۷ هزار و ۹۱۷ نفر از بیماران کرونایی ، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.