ابلاغ دستورالعمل نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از ابلاغ دستورالعمل نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در این استان خبر داد و به تشریح جزئیات آن پرداخت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صابر سهرابی ضمن یادآوری اینکه نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت، اسفند امسال برگزار می‌شود، گفت: ثبت‌نام این آزمون از اول دی‌ماه آغاز و تا ۲۰ دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه تمام امور ثبت‌نام در این آزمون از طریق پایگاه اینترنتی www.quranedu.ir انجام می‌شود، افزود: این آزمون در سه گروه امتحانی و ۱۴ رشته شامل ترجمه و مفاهیم قرآن که خود شامل ۲ رشته ترجمه سوره بقره و تفسیر سوره بقره است، معارف اهل بیت (ع) شامل سه رشته حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه و سبک زندگی معصومین، حفظ قرآن کریم در ۹ رشته شامل حفظ و مفاهیم جزء ۳۰، حفظ و مفاهیم جزء اول، حفظ و مفاهیم سوره بقره، حفظ و مفاهیم ۵ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۰ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۱۵ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۲۰ جزء اول، حفظ و مفاهیم ۲۵ جزء اول و حفظ و مفاهیم کل قرآن کریم برگزار می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه آزمون در هفته اول اسفندماه به‌صورت اینترنتی برگزار خواهد شد، گفت: ثبت‌نام در تمام رشته‌ها برای همه داوطلبان بدون محدودیت سنی آزاد است و هر داوطلب می‌تواند در تمام رشته‌های غیر حفظ قرآن بدون محدودیت ثبت‌نام کنند یعنی در واقع هر فرد بدون محدودیت سنی می‌تواند حداکثر در ۶ رشته و در گروه حفظ فقط یک رشته ثبت‌نام کنند.

مدیرکل ارشاد فارس با بیان اینکه داوطلبان رشته حفظ کل در صورت کسب حد نصاب لازم در آزمون، باید در آزمون شفاهی هم شرکت کنند، گفت: زمان، ساعت و مکان برگزاری آزمون شفاهی حفظ کل پس از اعلام نتایج آزمون مجازی به منتخبان اعلام می‌شود.

او با یادآوری اینکه تمام داوطلبانی که در سال گذشته موفق به کسب نمره قبولی شده‌اند، می‌توانند مجدداً در آزمون سال جاری ثبت‌نام و شرکت کنند، گفت: تعداد و سطح سئوالات و همچنین شیوه برگزاری آزمون در رده سنی زیر ۱۰ سال با سایرین متفاوت خواهد بود.

سهرابی به منابع آزمون نیز اشاره و اضافه کرد: در رشته ترجمه سوره بقره منبع قرآن کریم با ترجمه‌های متداول، رشته تفسیر سوره بقره هم از کتاب تفسیر نمونه، حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه (نامه امام علی (ع) به امام حسن مجتبی (ع)) با ترجمه‌های متداول، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه از دعای ۲۰ صحیفه سجادیه (دعای مکارم‌الاخلاق) با ترجمه‌های متداول، سبک زندگی معصومین از بسته آموزشی سامانه imanoor.ir و کلیه رشته‌های حفظ هم از قرآن‌های کریم با ترجمه‌های متداول آزمون به عمل خواهد آمد.

مدیرکل ارشاد فارس در خصوص مؤسسات قرآنی هم گفت: از آنجا که قرار است تمام امور مربوط به آموزش اعم از مدیریت کلاس‌ها، ثبت اطلاعات مربیان، قرآن‌آموزان به تفکیک کلاس‌ها در سامانه quranedu.ir توسط مؤسسات انجام شود، ضروری است که مؤسسات از تاریخ ۲۴ آبان‌ماه جاری تا ۱۵ آذرماه با مراجعه به سامانه نسبت به ثبت اطلاعات مؤسسه و درج تمامی موارد خواسته شده اقدام کنند.

او این نکته را یادآور شد که در صورت عدم ثبت اطلاعات مؤسسه، سامانه به‌طور خودکار اجازه ثبت‌نام در آزمون را به هیچ‌کدام از داوطلبان مؤسسه نخواهد داد.

سهرابی با اشاره به هزینه‌های ثبت‌نام در این آزمون نیز گفت: به دلیل برگزاری آزمون به‌شیوه مجازی در سال جاری، در این دوره هزینه ثبت‌نام در آزمون برای هر یک از داوطلبان با کاهش حدود ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته، در هر یک از رشته‌های امتحانی مبلغ ۵ هزار تومان است که جهت تأمین بخشی از هزینه‌های آزمون اختصاص خواهد یافت. پس از اعلام نتایج آزمون به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به قید قرعه جوایز نقدی اعطا می‌شود که از این تعداد ۲ هزار نفر بالای ۱۰ سال و ۵۰۰ نفر زیر ۱۰ سال خواهند بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه حد نصاب قبولی در آزمون جهت اعطای گواهی‌نامه نمره ۷۵ است، گفت: به نفراتی که موفق به کسب حد نصاب قبولی شوند، گواهی‌نامه پایان دوره اعطا می‌شود.

سهرابی گفت: سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی مؤسسات و مراکز قرآنی کشور، تقویت انگیزه در میان عموم مردم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت، جهت‌دهی آموزش‌های قرآن و عترت در مؤسسات و مراکز قرآنی کشور، شناسایی و معرفی نخبگان و استعداد‌های درخشان قرآنی به ویژه در گروه سنی نوجوانان و جوانان، به‌روز رسانی و تکمیل بانک جامع اطلاعات قرآنی کشور در رشته‌های مختلف آموزش قرآن و عترت، توسعه و تقویت آموزش‌های الکترونیکی قرآنی و استفاده از بستر فضای مجازی جهت ارزیابی دانش قرآنی مخاطبان از جمله اهداف برگزاری این آزمون هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.