نمونه‌گیری کرونا برای همه مراجعه‌کنندگان انجام نمی‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: نمونه‌گیری در مراکز غربالگری کرونا مطابق شیوه‌نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و برای تمام مراجعه‌کنندگان انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان،مریم کوشکی،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: مطابق نسخه هشتم شیوه‌نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افراد علامت دار، دارای بیماری زمینه‌ای بالاتر از ۶۰ سال و زنان باردار در صورت داشتن تماس مستقیم با افراد مبتلا، در اولویت اول نمونه‌گیری قرار دارند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: همچنین زندانیان علامت دار و کارکنانی که با این افراد تماس مستقیم دارند، معتادین متجاهر علامت دار و کارکنان مراکز ماده ۱۶ در تماس مستقیم با این افراد، مددجویان علامت دار مراکز نگهداری معلولین و سالمندان به همراه کارکنان این مراکز که با مددجویان مبتلا تماس مستقیم دارند و کارکنان بخش ویژه مراقبت از بیماران کرونایی از دیگر گروه‌های مشمول نمونه گیری در مراکز غربالگری هستند.

او تصریح کرد: شهروندان تصور می‌کنند باید از تمام مراجعان مراکز غربالگری نمونه گیری کرونا انجام شود در صورتیکه تمامی این افراد، توسط پزشک معاینه می‌شوند و دستورات درمانی را دریافت می‌کنند، اما نمونه گیری مطابق دستورالعمل انجام می‌شود.

او گفت: انجام مسیر صحیح و اصولی بیماریابی بسیار حیاتی است که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت امکانات، با شناسایی به موقع افراد پرخطر به کاهش آمار مرگ و میر کمک خواهد کرد.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: افراد غیر از گروه‌های مشمول، در صورت نبود هیچگونه علامتی به نمونه گیری نیاز ندارند، در صورت داشتن علائم خفیف باید توصیه‌های پزشک مرکز و قرنطینه را انجام دهند و چنانچه علائم شدید باشد در کوتاهترین زمان به اورژانس مراجعه کنند.

کوشکی با بیان اینکه برنامه ٰظن بالینی پزشک ٰ بر اساس شیوه نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرایی شده است ادامه داد: بر این اساس با معاینه و نظر پزشک نسبت به نمونه گیری از افراد غیر از گروه‌های اولویت دار و مشمول اقدام می‌شود.

او با اشاره به راه‌اندازی نوبت عصر مراکز غربالگری کرونا در استان تصریح کرد: افراد بدون علامت که تصمیم دارند وضعیت ابتلای خود را بررسی کنند می‌توانند با مراجعه به آزمایشگاه‌های خصوصی تست خود را انجام دهند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار