نهصد میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی خراسان شمالی

مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی گفت: در سال ۹۹ بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت در استان داشتیم؛ که ۹۰۰ میلیارد تومان ان در بخش کشاورزی و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه راهداری بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، نظری مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی از بهره برداری فاز یک سامانه هشدار سیل در مناطق سیل خیز خراسان شمالی خبر داد و گفت:با توجه به اینکه خراسان شمالی جزء استان‌های سیل خیز محسوب میشود هر ساله از اواسط مرداد ماه و اوایل شهریور ماه برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه سیل در سطح ستاد مدیریت بحران با همکاری دستگاه‌هایی که عضو ستاد مدیریت بحران هستند، مانند شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای و راهداری شروع میشود.

نظری با اشاره به اینکه سال ۹۸ و اواخر سال ۹۷ سال خاصی برای کشور بود و ۲۵ استان کشور درگیر سیل بودند گفت: بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به استان وارد شد ، ولی جز استان‌های رده بالایی بودیم که کمترین خسارت را به دلیل اقدامات پیشگیرانه‌ای که در ماه‌های قبل انجام داده بودیم داشتیم.


بیشتر بخوانید


او گفت:با توجه به اینکه بسیاری از روستا‌های خراسان شمالی به دلیل عبور از داخل رودخانه با رگبار یا بارش راهشان مسدود میشود. تدابیری اندیشیده شد تا پل‌هایی در این مسیر‌ها احداث شود؛ و از حوزه اعتبارات مدیریت بحران در حدود ۲۴ تن میلگرد خریداری کردیم و در اختیار راهداری قرار گرفت.

نظری ادامه داد:با پیگیری‌ها و اقداماتی که در اداره هواشناسی و اب منطقه‌ای در سطح ملی انجام گرفت توانستیم سامانه هشدار سیل را در فاز یک بهره برداری کنیم که میتوان اقدامات پیشگیرانه مناسبی در زمان وقوع سیل انجام داد.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی با اشاره به اینکه فاز یک سامانه هشدار سیل با الویت نقاط سیل خیز استان عملیاتی شده است افزود:لایه روبی رودخانه‌ها نیز اعتبار بالایی می‌خواهد و از اعتبارات استانی خارج است و کمک ملی را نیاز دارد.

نظری با اشاره به اینکه با توجه به تجربه‌ای که سال ۹۸ داشتیم بیشترین خسارات سیلاب در شهرستان راز و جرگلان و مانه و سملقان بوده است گفت:در شهرستان مانه سملقان تفاهم نامه‌ای برای احداث پنج پل با کمک بنیاد علوی بسته شد.

او عنوان کرد: در قانون مدیریت بحران که در سال ۹۸ به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد به شدت از هر گونه ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها ممانعت میشود و هیچ کمکی و مساعدتی از ناحیه دولت نخواهد شد.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی افزود:در شهرستان بجنورد با مسئولیت فرمانداری بجنورد از امروز محدودیت‌هایی که برای گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ مصوب شده،اعمال میشود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.