دلال‌های گوشت مشغول به کارند! / جوسازی در فضای مجازی برای جلوگیری از ارزانی گوشت

همزمان با کاهش نسبی نرخ ارز، دلال‌ها برای پایین نیامدن قیمت گوشت دست به کار شده اند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی هفته گذشته، نرخ ارز که همگام با شمارش آرای انتخابات آمریکا بالا و پایین می‌شد، پس از انتشار خبر پیروزی جو بایدن با کاهش نسبی همراه بوده و قیمت برخی اقلام اساسی را هم با خود همراه کرده، اما گویا این مسئله به مذاق دلال‌ها به ویژه دلال‌های گوشت، خوش نیامده است!
 
دلالهای گوشت

طی دو روز گذشته، سازمان میادین، میوه و تره بار شهرداری تهران از کاهش ۱۵ هزار تومانی قیمت گوشت تازه گوساله و گوسفندی داخلی، در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران و اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان از کاهش ۲۰ هزار تومانی این کالا در بازار خبر دادند.

مدیر کل اقتصادی استانداری قزوین نیز در نشست ستاد تنظیم بازار این استان گفت: قیمت دام زنده، کاهش پیدا کرده است، اما بازار نسبت به کاهش قیمت گوشت قرمز، مقاومت می‌کند. معاون بازرسی سازمان صمت استان قزوین هم در این جلسه بیان کرد: دلال‌ها باعث افزایش نرخ‌ها در بازار دام زنده می‌شوند!

سریال ادامه دار دلالی در فضای مجازی؛ این قسمت: گوشت

با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی می‌توان افرادی را یافت که با معرفی خود به عنوان دامدار، سعی در بالا نگه داشتن قیمت گوشت دارند؛ این افراد با سوء استفاده از ناراحتی دامداران درباره هزینه‌های بالای تامین نهاده‌های دامی، سعی می‌کنند با تهییج احساسات آن ها، کشتارگاه‌ها را تحریم کنند؛ این دلال‌ها همچنین با دعوت از دامداران به برگزار تجمع و تحصن در برخی نقاط کشور‌ها سعی در ایجاد اختلال در بازار را دارند.

دلال های گوشت مشغول کارند! / دلال ها هم تحریم کردن را یاد گرفتند

طی چندماه گذشته، با افزایش نرخ ارز، تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران کشور، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده بود و قیمت این نهاده‌ها نیز به همین دلیل افزایش چشمگیری داشت و این افزایش قیمت یکی از دلایل بالا رفتن پرشتاب قیمت گوشت هم شد.

دلال های گوشت مشغول کارند! / دلال ها هم تحریم کردن را یاد گرفتند

دلاریزه بودن، بیماری قدیمی اقتصاد ایران

حجت الله عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دلاریزه بودن اقتصاد ایران از زمان کنسرسیوم آمریکایی – انگلیسی که بخش نفت و گاز ایران را از سال ۱۳۳۲ تا زمان انقلاب اسلامی قبضه کردند شروع شد و تا کنون ادامه دارد.

وی افزود: این کنسرسیوم به صورت کامل بر نفت و گاز ایران تسلط پیدا کرد و تمامی محاسبات خود را بر اساس دلار انجام می‌داد، ضمن این که دولت پهلوی هم مبادلات تجاری بسیاری با این دو کشور داشت که بر مبنای دلار صورت می‌گرفت. این موضوع سبب در هم تنیدگی نا مبارک اقتصاد ایران با دلار آمریکا شد.

عبدالملکی افزود: در دوره بعد از انقلاب اسلامی وابستگی اقتصاد ایران به دلار رفته رفته کم شد و دلیل آن هم این بود که روابط سیاسی و اقتصادی مستقیم دو کشور بسیار کاهش یافت، اما متاسفانه طی سالیان اخیر یعنی از سال ۹۲ به بعد، در دولت آقای روحانی، دلاریزه شدن اقتصاد کشور به دلیل کدخدا پنداری آمریکا و وابسته کردن همه مسائل اقتصادی به برطرف شدت مشکلات سیاسی بین ایران و آمریکا، دوباره شتاب گرفت.

وی ادامه داد: این شتاب بیش از سال‌های گذشته بود و باعث شد حتی یکسری از افراد، مسائل اقتصاد داخل کشور مثل قیمت آپارتمان را هم به دلار گره زدند؛ در حالی که طی سال‌های ۸۹ تا ۹۱ ما بیشتر روی یورو تمرکز کردیم تا نگه داری دارایی‌های خارجی کشور را هم از دلار فاصله دار کنیم، اما طی سال‌های بعد از آن، مجددا دلار تصمیم گیرنده اصلی برای مقدرات اقتصادی ایران شد.

این کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در مسئله برجام اظهار کرد: پس از نابودی برجام، دولت با ملاحظه بی فایده بودن برجام، یکسری برنامه ریزی‌های اقتصادی دیگری را در نظر گرفت تا در دنیای بدون آمریکا بتوانیم با دیگر کشور‌ها ارتباط داشته باشیم، اما در حقیقت کار خاصی صورت نگرفت، ولی به هر حال فکر کردن به این موضوع را شروع کردند؛ از طرفی فعالان اقتصادی دیگر هم رفته رفته برای فاصله دار کردن اقتصاد ایران از دلار آمریکا فعالیت‌هایی را انجام دادند.

رُکنیت دلار، نتیجه پمپاژ تفکرات نادرست

وی بیان کرد: اکنون که به مسئله انتخابات آمریکا رسیدیم متاسفانه دوباره برخی از شخصیت‌های دولتی این تفکر را پمپاژ کردند که با آمدن بایدن و دموکرات ها، وضعیت اقتصادی ایران بهتر خواهد داشت و این موضوع باعث شد که دلار دوباره به رکن تصمیمات اقتصادی مردم ایران تبدیل شود!

عبدالملکی افزود: ما باید دو  مسئله را درباره روابط ایران و آمریکا در نظر بگیریم؛ اول این که آیا دولت‌های مختلف آمریکایی، رویکرد متفاوتی نسبت به ایران دارند؟ دومین مسئله در این باره این است که اصلا فرض کنیم رئیس جمهور جدید آمریکا، فردی خواهد بود که ۱۸۰ درجه با رئیس جمهور قبلی فرق داشته باشد، به دنبال همکاری صد در صدی با جمهوری اسلامی ایران باشد و تمام تحریم‌ها را هم از اقتصاد ایران برطرف کند، این موضوع چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی کشور ما خواهد داشت؟


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: درباره مسئله اول شاید مردم ما فراموش کرده باشند که شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را دموکرات‌ها وضع کرده اند؛ اسرائیل که دشمن سرسخت ایران، جهان اسلام و بلکه تمام بشریت است، در دوران دموکرات‌ها ایجاد شد؛ درکل می‌توان گفت دموکرات‌ها همیشه یک قدم از جمهوری خواهان در دشمنی کردن با ایران و اسلام جلوتر بوده اند.

این مقام مسئول همچنین گفت: بعضی می‌گویند ما در زمان دموکرات‌ها برجام را امضا کردیم، درست است، اما در زمان همان دموکرات‌ها هم بار‌ها برجام نقض شد؛ همان دموکرات‌هایی که خودشان تحریم‌های سنگین را بر ایران وضع کردند، با فشار تحریم و وادادگی مسئولین ما، صنعت هسته‌ای ایران را تعطیل کردند و یک برجام بی خاصیت را امضا کردند، همان برجام بی خاصیت را هم اجرا نکردند. به اذعان رئیس جمهور ما، در موارد متعددی خود دموکرات‌ها برجام را نقض کردند.

وی ادامه داد: آقای ترامپ همان مسیر اوباما را ادامه داد، ولی خیلی روتر این کار را کرد و در مقابل رسانه‌ها از برجام خارج شد و ما تکلیف خودمان را دانستیم. پس الگوی خصومت دموکرات‌ها و جمهوری خواهان تفاوتی با هم ندارد، فقط روی تاکتیک‌ها فرق دارند؛ جمهوری خواهان یک مقدار رودتر بازی می‌کنند و شمشیر را از رو می‌بندند، اما دموکرات‌ها دشنه‌ای که زیر میز مذاکره گرفته اند را ناغافل در قلب ما فرو می‌برند!

برطرف شدن تحریم ها، ایران را وابسته‌تر می‌کند

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد بیان کرد: درباره مسئله دوم، بر فرض تمام تحریم‌ها از بین برود و ما بتوانیم روزی ۲ میلیون بشکه نفت خام به فروش برسانیم، همین هم اکنون هم بازار نفت خام اشباع است و با افزایش توان فروش ایران، فقط قیمت آن در بازار‌های جهانی کاسته خواهد شد.

وی افزود: با تسهیل شدن مبادلات بانکی هم، در حقیقت ما فقط می‌توانیم با پول نفتی که می‌فروشیم، کالا وارد کنیم، یعنی حجم سنگینی واردات کالا به کشور خواهیم داشت که سبب مواجهه تولید کشور با چالش‌های بسیار جدی خواهد شد و تعداد زیادی از کارخانه‌های نیمه جان ما خواهند مرد، بیکاری تشدید می‌شود و اقتصاد ما دلاریزه‌تر می‌شود.

عبدالملکی ادامه داد: ممکن است برای یک مدت کوتاه قیمت دلار پایین بیاید و مثلا به ۱۵ هزار تومان برسد، اما در صورت وابسته شدن به دلار، مجددا با یک عطسه کردن رئیس جمهور آمریکا دلار دوباره گران می‌شود و مثلا به ۴۵ هزار تومان می‌رسد و با مشکلات معیشتی سنگین تری مواجه می‌شویم.

وی افزود: این که هم اکنون آمریکایی‌ها بخواهند با یک گشایش اقتصادی، دلار بیشتری را به ایران برسانند، شبیه به این است که به یک معتادی که در حال ترک است، هروئین تزریق شود! بله یک مدت خوشحال می‌شود، اما باید بتواند این سم را به طور کامل از بدنش خارج کند، چون دفعه بعد که بخواهد ترک کند مصیبت بیشتری خواهد داشت.

وی در پایان خطاب به مسئولان کشور گفت: روی صحبت من با مسئولان است که محض رضای خدا این همه اقتصاد کشور را به انتخابات و دلار آمریکا وابسته نکنید، چون اثر واقعی این‌ها در اقتصاد ما، کمتر از ۱۰ درصد است و شما دارید ۹۰ درصد مابقی را قربانی آن می‌کنید!

دلالی پدیده ای شوم در اقتصاد است که زیان آن مستقیما متوجه سفره مردم می شود؛ این روزها که برخی جریانات با کاهش محسوس نرخ ارز، سعی در وابسته نشان دادن قیمت های داخل کشور به انتخابات آمریکا دارند، دلال های فعال در بازارهای مختلف از جمله بازار گوشت، برای از جلوگیری از ضرری که می توان سود چندماهه آن ها را از بین ببرد، آستین همت بالا زده اند و مثل همیشه همت آن ها از مسئولان نظارت بر فضای مجازی بیشتر است!

انتهای پیام/

برچسب ها: گوشت قرمز ، قیمت گوشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۶:۰۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
چرا پس نظراتو پخش نمیکنید من نظر دادم شما خبر نگارو زیر سوال بردم دیدین شما یه ریگی تو کفشتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
با این اوضاع علوفه واقعا نمی صرفه دامداری
نمیدونی که دامداریها دارن زیر این فشار اقتصادی له میشن
دارویی بوده واسه دام قبل عید ۳۳ هزار تومن الآن شده ۱۵۰ هزار تومن چیزای دیگه هم همینطور چند برابر شده ولی گ شت همون قیمت هستش خب این ضرر رو کی باید تحمل کنه؟؟
France
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
دیدین هرچی گرون میشه سر دلال میشکنن دیگه بی کفایتی مسوولین نیسا فقط دلال پراید بیست شده ثدو پنجاه دلار سه هزار شده سی برنج نودی شده سیصد چایی تا دوماه پیش چهل بود شده صدو بیست حبوبات شش هزاری شده سی چهل اینارو دلال کرده بابا ول کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
مردم محکوم و مجبور به خرید گوشت و مرغ و تخم مرغ هستند . در غیر اینصورت باید گیاهخوار شوند و به امراض گوناگونی مثل کم خونی و سرطان مبتلا شوند و هزینه های چند هزار برابری برای رفع بیماری کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
عزیزان دامدار بدبخت شده اند جو از کیلوی 3هزار الان بیش از 5 هزار شده ولی گوشت همچنان قیمت قدیم هست
دولت نباید تولید کننده را قربانی مصرف کننده کند
یا باید گوشت گران شود مثل گوشت مرغ یا اقدام به دادن یارانه کند
درغیر اینصورت با قاچاق دام بخارج از کشور و عدم سود دهی دامپروری در آینده نزدیک هم وابسته ورود گوشت از خارج کشور خواهیم شد و خیلی ها بیکار خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۵:۲۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
مردم هم باید یک صدا نخرن. هر چند که خیلی ها نمیتونن بخرن
آخرین اخبار