لزوم هم افزایی میان دستگاه‌های متولی فرهنگ در استان قزوین

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین خواستار هم افزایی میان دستگاه‌های متولی فرهنگ در استان برای جلوگیری از موازی کاری‌ها و هدر رفت منابع مالی و انسانی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  اسماعیلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: شورای فرهنگ  عمومی در استان قزوین با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین، گفت: فلسفه وجودی تشکیل شورای فرهنگ عمومی، جلوگیری از موازی کاری‌های دستگاه‌های فرهنگی است و باید میان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی حوزه فرهنگ اتحاد ایجاد شود.

اسماعیلی تصریح کرد: موازی کاری فرهنگی و جزیره‌ای عمل کردن در آن باعث هدر رفت منابع مالی و انسانی و خنثی کردن فعالیت‌های نهاد‌های فرهنگی می‌شود و باید شاهد هم افزایی میان دستگاه‌های متولی فرهنگ در استان باشیم.

او اضافه کرد: شورای فرهنگ عمومی در استان سه وظیفه شناخت فرهنگ عمومی بر اساس شاخص‌های فرهنگی تدوین شده، اصلاح و ارتقای فرهنگی عمومی و همچنین نظارت و پیگیری مصوبات این شورا را بر عهده دارد.

وی افزود: تمام تصمیمات مهم حوزه فرهنگی که لازم الاجراست در شورای فرهنگ عمومی استان اتخاذ می‌شود.

اسماعیلی به احیا و تقویت شورای فرهنگ عمومی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: بنا به دلایل مختلفی جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان برگزار نمی‌شد که از شهریور ماه سال گذشته تا به امروز ۵ جلسه برگزار شده و جلسه ششم نیز هفته آینده برگزار می‌شود.

وی افزود: در جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان به موضوعاتی از جمله مسائل فرهنگی مبتلابه کرونا و فرهنگ در استان و همچنین فعالیت‌های قرآنی و دفاع مقدس پرداخته شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: به فرهنگ باید با نگاه جامع، کلی و بلند مدت نگاه کرد چرا که نتایج مصوبات و اقدامات فرهنگی به زودی محقق نمی‌شود.

وی افزود: در استان باید هم نگاه بلند مدت و هم کوتاه مدت در زمینه فرهنگ عمومی باید داشته باشیم.

اسماعیلی گفت: طرح رصد و اندازه گیری سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی استان به تصویب رسیده است و بر اساس این طرح موضوعات مهمی همچون بررسی سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی در روستا‌ها در دست اقدام است.

وی افزود: همچنین تدوین سند جامع توسعه فرهنگی استان قزوین در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب رسیده و با حضور نخبگان در حال تدوین است و این دو طرح مهم تا پایان سال رونمایی می‌شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: اجرای این دو طرح زمان بر است و از سال گذشته مقدمات اجرایی این دو طرح فراهم شده و شرایط کرونا نیز اجرای این دو طرح از جمله سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی را با کندی روبه رو کرده است.

وی افزود: تمامی فعالیت‌های قرآنی زیر نظر شورای فرهنکی قرآنی استان که از سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی قرآنی تشکیل شده، متمرکز شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: همچنین کارگروه فضای مجازی استان نیز ساماندهی دستگاه‌های متولی این حوزه را بر عهده دارد.

وی افزود: موضوع شناسایی معضلات فرهنگی و ارتقای شاخص‌های فرهنگی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی استان قرار دارد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در شورای فرهنگ عمومی استان با همکاری دستگاه‌های فرهنگی درصدد تدوین سند سبک زندگی اسلامی- ایرانی بر اساس سند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستیم.

وی افزود: مصوبات شورای فرهنگ عمومی در حکم قانون است و باید از سوی دستگاه‌های فرهنگی اجرا شود و این مصوبات با امضای استاندار به عنوان نماینده عالی دولت به دستگاه‌های فرهنگی ابلاغ می‌شود.

شورای فرهنگ عمومی بزرگترین مرکز تصمیم گیری فرهنگی در استان

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی، نماینده، ولی فقیه در استان نیز گفت: شورای فرهنگ عمومی بزرگترین و اصلی‌ترین مرکز تصمیم گیری فرهنگی در کلان کشور و مراکز استان هاست و اگر این تصمیمات با همراهی و هماهنگی ارکان اصلی فرهنگی در هر استان اتفاق بیفتد کار‌ها به خوبی پیش خواهد رفت و آسیب‌ها و آفت‌ها هم می‌توان جلوگیری کرد.

وی افزود: اگر هماهنگی صورت نگیرد بسیاری از سرمایه‌های فرهنگی صرف تقابل‌ها خواهد شد.

نماینده، ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: امیدواریم همه با اتحاد در یک جهت مشخص وارد میدان حمایت از فرهنگ عمومی شوند.

وی افزود: هر روز شاهد این هستیم که نگاه فرهنگ به سرمایه‌های فرهنگی کشور از جمله انقلاب و دفاع مقدس نزدیک شده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ملت ایران پشتوانه فرهنگ عمومی هستند و امیدوارم شاهد پیشرفت مصوبات این شورا در میان مردم باشیم.

وی افزود: فرهنگ عمومی باید توانمندی‌های قرآنی و فرهنگ دینی ما را بر سر سفره مردم بیاورد و به عنوان شاخص و برتری ویژه جامعه ایمانی در مقابل جهانیان به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار