نوعی بیماری که مغز را درگیر می‌کند

روانپزشکان بیماری آلزایمر را شایع‌ترین نوع زوال عقل در جامعه می‌دانند و برای پیشگیری از آن راهکار‌هایی ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر فرزان خیرخواه متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: اختلالات شناختی شامل دسته بزرگی از انواع بیماری‌ها هستند که اختلال در جنبه‌های مختلف شناخت ازجمله حافظه، جهت‌یابی، تکلم، برنامه‌ریزی، حل مسئله، عملکرد اجرائی و ... به همراه علائم عاطفی، ادراک، تفکر، اختلال خواب، عملکرد‌های دیگر مغزی مانند کنترل ادرار و مدفوع و عدم توان کار‌های روزمره را موجب می شوند.

او افزود: دمانس یا زوال عقل انواع متعددی دارد که شایع‌ترین آن آلزایمر بوده که عموماً با اختلال حافظه شناخته می‌شود و سایر علائم می‌تواند با شدت‌های مختلف به‌ صورت تدریجی در یک‌ زمان ۵ تا ۱۰ سال ایجاد شود.

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه نوع دیگر دمانس یا اختلال شناختی، دمانس نوع عروقی است، گفت: عموما به علت همان عوامل ایجاد کننده بیماری‌های عروقی مثل چاقی، افزایش فشارخون، هیپرلیپدمی، مصرف دخانیات و جنس (مرد) و دیابت ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دکتر خیرخواه با بیان اینکه انواع دیگر دمانس شامل دمانس لوی بادی، پارکنسیون و دمانس تمپورفرونتال است، ادامه داد: ۱۵ درصد از انواع اختلالات شناختی عوامل قابل ‌درمان بوده، مانند کمبود فولات، ویتامین B۱۲، سندروم N.PH  و تروما و اختلال تیروئید که با تشخیص زودرس و درمان عامل زمینه‌ای، قابل‌درمان و برگشت است.

او افزود: عموما انواع شایع اختلال شناختی با توجه به شیوع بالای آن به‌عنوان یک معضل بهداشتی درمانی در قرن ۲۱ با توجه به افزایش امید به زندگی و رشد سالمندی در جوامع تبدیل شده که ۵ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید و ۱۰ تا ۱۵درصد به نوع خفیف مبتلا هستند.

دکتر خیرخواه با توجه به پیشرفت‌ها‌ی علمی که روزبه‌روز در حال گسترش است، گفت: اگر در فرد بیمار، آلزایمر زود تشخیص داده شود و درمان‌های کند کننده سیر بیماری و درمان عوامل زمینه‌ساز مثل فشارخون بالا، دیابت، مصرف دخانیات، کم‌تحرکی، افزایش چربی خون به‌موقع انجام شود می‌توان از پیشرفت و زمینه گیر شدن افراد مبتلا کاست و امید به حفظ کیفیت زندگی سالمندان را ایجاد کرد.

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون در بیمارستان روحانی اولین بخش فوق تخصصی سالمندان روان‌پزشکی راه‌اندازی شده است، ادامه داد: عمده فعالیت این بخش در مورد تشخیص و درمان اختلالات شناختی بوده و جزء محدود بخش‌های درمان اختلالات شناختی در کشور است.

دکتر خیرخواه افزود:در طرح کوهورت سالمندی امیرکلا به کمک همکاران عضو هیات علمی دانشگاه بابل در ۹ سال گذشته بیش از ۲ هزار سالمند بالای ۶۰ سال شهر امیرکلا مورد ارزیابی شناختی و خلقی به‌صورت دوره‌ای قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار