مشارکت ۷۸ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از مشارکت بیش از ۷۸ هزار نفر از مردم استان در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی امسال خبر داد و گفت: این جشنواره با توجه به شرایط موجود به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان فارس به‌صورت مجازی و با حضور مهدی صباغ، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد.

در این مراسم از برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی شامل، کتابخوانان، کتابداران، خدمتگزاران، انجمن‌های شهرستانی و پیشکسوت برتر، همچنین برگزیدگان دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در استان فارس تقدیر شد.

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این مراسم با اشاره به مشارکت بیش از ۷۸ هزار نفر در دهمین جشنواره کتابخوانی در استان، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با توجه به محدودیت‌ها کاملاً به‌صورت مجازی برگزار شد و در این جشنواره ۶۴۷ نفر به صورت فردی و ۴۰ نفر هم به صورت خانوادگی برگزیده شدند.

او همچنین با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در یک سال گذشته، گفت: اتفاق‌های خوبی در کشور برای فارس رقم خورد که حاصل همراهی و همدلی کتابداران و فعالان حوزه کتابخوانی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی بود و این ارتباط و همدلی و همراهی نتایج خوبی را برای استان داشت.

منوچهری گفت: کسب عنوان پایتختی کتاب شیراز، تمدید این عنوان برای سال ۱۴۰۰ و کسب عناوینی در جشنواره‌های عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب برای فارس و برگزیده شدن انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس به‌عنوان انجمن برتر کشوری از این دستاورد‌ها است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در این مدت علی‌رغم تعطیلی فیزیکی کتابخانه‌ها و محدودیت‌ها برنامه‌های متنوع و جالب در سطح کتابخانه‌های عمومی برگزار شد و نقش کتابخانه‌ها به خوبی نشان داده شد.

منوچهری با تصریح اینکه اصلاح بودجه نهاد و قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی در گفتگو با ۱۵ نماینده از مجموع نمایندگان فارس دنبال شده است، گفت: در حوزه زیرساختی، کلنگ‌زنی دو پروژه کتابخانه مرکزی صدرا و کتابخانه شهر نورآباد نیز شروع شده است. آغاز بازسازی کتابخانه دستغیب و تعیین زمین کتابخانه مرکزی شیراز نیز از مهم‌ترین اتفاق‌های کتابخوانی در پایتخت کتاب شیراز است.

او با اشاره به توسعه کتابخانه‌ها در یک سال گذشته ادامه داد: افتتاح فاز اول کتابخانه عظیمی گراش، کتابخانه شهدای اینانلو شهر قره بلاغ فسا، کتابخانه شهدای سلامت در شهر صدرا، کتابخانه کودک و نوجوان شهروند فسا، کتابخانه مشارکتی پلیمر سپیدان، کتابخانه عمومی شهر مبارک آباد، ساختمان جدید کتابخانه شهر وراوی و اولین سالن مطالعه عمومی استان فارس از جمله این پروژه‌ها است؛ همچنین با همکاری اداره‌کل زندان‌ها، تمامی ۱۸ زندان فارس صاحب کتابخانه شده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین از تجهیز کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌های اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی محفل قندپارسی، اجرای دو فاز طرح سفیر کتاب ویژه نوسوادان و مددجویان زندان، فاز دوم و سوم نسیم دانایی و طرح محیا برای ارسال کتاب به شهرستان‌هایی با منابع پایین‌تر از میانگین استان، از طرح‌هایی بود که در این مدت اجرا شد.

منوچهری با اشاره به اینکه زیرساخت و تجهیزات لازم برای تمامی کتابخانه‌ها فراهم شده است، گفت: تجهیزات مشارکتی را در دو فاز ارسال کردیم که نیاز‌های اولیه کتابخانه‌ها رفع شود.

به گفته او، فعالیت‌های ترویجی و آموزشی گسترده در حوزه فضای مجازی همچون کتابستانه، یک روز پس از کرونا، راه آبادی، نشست‌های کتابخوان، قصه‌گویی و کارگاه‌های آموزشی به‌همت کتابداران فارس انجام شده است.

بنابر این گزارش، در پایان از برترین‌های حوزه کتابخانه‌های عمومی فارس تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار