آموزش غیرحضوری و چالش پهنای باند در خراسان جنوبی

آموزش غیرحضوری دانش‌ آموزان که اکنون تمامی شهرستان‌ های خراسان جنوبی را شامل شده، به وضعیت پهنای باند و شبکه شاد ارتباط مستقیم پیدا کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاه‌ های خراسان جنوبی پنجم اسفند ۹۸ تعطیل شد؛ تعطیلی که تا هفته‌ ها و ماه‌ های بعد ادامه یافت، اما آموزش دانش‌آموزان تعطیل نشد.

با وجود اینکه اوایل همه‌گیری کرونا بود و هنوز برخی امکانات و زیرساخت‌ های آموزش غیرحضوری آماده نبود، اما معلمان جهاد گونه پای کار آمدند و آموزش را از طریق فضای مجازی، برگزاری کلاس‌های حضوری با رعایت دستور العمل های بهداشتی و حتی تبدیل منزل شخصی خود به کلاس درس و رفتن به سراغ دانش‌ آموزان پیگیری کردند.

شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) از ۱۶ فروردین امسال برای تمامی دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور فرآیند آموزش دروس را آغاز کرد و این شروع راه جدید برای خیل عظیم فرهنگیان و دانش‌آموزان در شرایط کرونا و برخی کمبود‌های زیرساختی بود.

وزارت آموزش و پرورش با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه وزارت بهداشت مبنی بر قرنطینه خانگی و به حداقل رساندن رفت و آمد‌ها برای حفظ سلامتی افراد، اقدام به راه‌ اندازی سامانه آموزش مجازی «شاد» کرد تا مربیان پیش‌دبستانی، آموزگاران، دبیران و هنر آموزان بتوانند از طریق کلاس‌ های مجازی، نوآموزان، دانش‌آموزان و هنرآموزان را در سراسر کشور آموزش دهند.

هرچند در ابتدا مشکلات نرم‌ افزاری شبکه شاد کاملا محسوس بود و توسط خانواده‌ ها اعلام می‌ شد، به تدریج این مشکلات مرتفع و نسخه جدید شاد امسال همزمان با شروع سال تحصیلی جدید رونمایی شد در حالی که همچنان مشکلات زیرساختی از قبیل پهنای باند مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته مسوولان وزارت آموزش و پرورش، وضعیت سرعت استفاده از شبکه شاد نسبت به ابتدای شروع سال تحصیلی بهتر شده است و تلاش برای حل مسائل مختلف این شبکه آموزشی ادامه دارد.

دانلود محتوای آموزشی و ارسال فیلم یکی از مهمترین مشکلاتی است که از سوی دانش‌آموزان، والدین و معلمان در خراسان جنوبی عنوان می‌شود که مدیرکل آموزش و پرورش دلیل اصلی آن را مشکلات مربوط به پهنای باند می‌ داند، اما در این بین تعداد زیادی از نبود زیرساخت‌ های آموزشی در خانه رنج می‌ برند.

بدیهی است که وضعیت استان به استان از نظر زیرساختی، پهنای باند، سرعت اینترنت و دسترسی به شبکه شاد متفاوت بوده و اولویت در خراسان جنوبی این است که همه دانش‌آموزان به آموزش غیرحضوری دسترسی داشته باشند همانگونه که معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اوایل مهر امسال در سفر به این استان گفت: مدیر مدرسه و مسئولان مناطق موظف به پیگیری هستند که هیچ دانش‌آموزی به دلیل نبود دسترسی به زیرساخت‌ های فناوری از جریان آموزش باز نماند.


بیشتر بخوانید


حکیم زاده افزود: برنامه وزارت آموزش و پرورش این است که صرف نظر از شرایط، تمامی دانش‌آموزان باید برنامه آموزشی داشته باشند و برای دانش‌ آموزان فاقد گوشی همراه و محروم از فضای اینترنت بستر‌های جایگزین ار قبیل بسته‌ های آموزشی تهیه شده و آموزش آنان از طریق برنامه‌های تلویزیونی دنبال شود.

او گفت: معلم، مسئول یادگیری تک تک دانش‌ آموزان است و باید نقشه یادگیری را برای دانش‌آموزان تهیه کند.

با این وجود مشکلات محتوایی، نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری و از طرفی موارد مطرح شده مفهومی و تفهیمی از مهمترین مشکلات پیش روی شبکه شاد است و برخی معلمان ترجیح داده‌ اند از پیام‌ رسان‌هایی مانند واتس‌ اپ برای تدریس آنلاین استفاده کنند.

پهنای باند از مهمترین مشکلات شبکه شاد در خراسان جنوبی

 واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلات مربوط به زیرساخت و پهنای باند از مهمترین مشکلات شاد در استان است گفت: رایزنی‌ های لازم با شرکت زیرساخت و مخابرات برای رفع این مشکل انجام شده است.

او افزود: ۸۵ درصد دانش آموزان استان از سامانه شاد استفاده می‌ کنند و ۱۵ درصد باقی مانده از بسته‌ های غیر حضوری و درسنامه‌های آموزشی بهره‌ مند هستند.

واقعی اظهار کرد: قطع و وصل در ساعات پیک مصرف از مهمترین موارد اعتراضی جامعه هدف شاد است که مشکلات مربوط به وزارت آموزش و پرورش طبق قول وزیر تا آذر ماه رفع خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه وضعیت شاد نسبت به اردیبهشت ماه تغییر کرده است تصریح کرد: برنامه هفتگی معلم، حضور و غیاب، بات آزمون، برگزاری کارگاه‌ ها، پوشه الکترونیکی دانش‌آموز از مهمترین این تغییرات است.

او با بیان اینکه آموزش حضوری دانش‌ آموزان طبق مصوبه ستاد کرونا به جامعه هدف اعلام خواهد شد اظهار کرد: خوابگاه‌ های دانش‌آموزی هم در این مدت خدمات نخواهند داشت و آموزش به صورت غیر حضوری خواهد بود.

۳۰ هزار دانش‌ آموز خراسان جنوبی تلفن همراه هوشمند ندارند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به مجازی شدن تدریس به علت شیوع  ویروس کرونا ۳۰ هزار دانش‌آموز این استان نیازمند تلفن همراه و تبلت هوشمند برای برخورداری از امکانات شبکه شاد هستند.

او افزود: با توجه به رایزنی‌ هایی که با اداره کل نوسازی مدارس و استانداری خراسان جنوبی صورت گرفته تاکنون پنج هزار تلفن همراه هوشمند در اختیار مدارس استان با اولویت نیازمندی قرار گرفته که به صورت امانی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

واقعی بیان کرد: با توجه به رایزنی‌ هایی که با خیرین و بانک‌ ها صورت گرفته امیدواریم بر تعداد تلفن‌ های همراه افزوده شود، اما به طور مسلم رهایی از این مشکل نیازمند توجه بیش از پیش خیران است.

او اظهار کرد: در کنار این مشکل برخی شهرستان‌ها زیرساخت‌ های لازم اینترنتی را ندارند که باز هم با هماهنگی‌های انجام شده آموزش از طریق درسنامه و جزوات آموزشی صورت می‌ گیرد.

واقعی گفت: استفاده از بسته‌های آموزشی آفلاین همچون فلش و لوح فشرده از دیگر اقداماتی است که برای هرچه بهتر ارایه شدن آموزش انجام می‌ شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی  با بیان اینکه بسیاری از مشکلات شبکه شاد از ابتدای فعالیت تاکنون رفع شده است تصریح کرد: اعتراض‌ هایی که بعضا از طریق خانواده‌‎ ها برای نحوه دانلود هست مربوط به پهنای باند موجود در استان است که در پیک مصرف پاسخگو نیست.

او از خیران درخواست کرد که با ورود به بحث آموزش زمینه‌ ساز برقراری عدالت آموزشی شوند تا دانش‌ آموزی با نداشتن امکانات آموزشی از گروه همسالان عقب نماند.

سقوط دانش آموز قاینی و ارتباط با شبکه شاد

انتشار خبر سقوط دانش‌ آموز قاینی از کوه در هفته گذشته نیز تحت تاثیر شرایط تحصیل دانش‌ آموزان در فضای اینترنت و اتصال به شبکه شاد قرار گرفت که با روایت‌ های گوناگون از این ماجرا در روز‌های اخیر موضوعات مختلفی مورد توجه رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفته است.

خبر اولیه حاکی از این بود که این دانش‌آموز برای دانلود محتوای آموزشی شبکه شاد و به منظور آنتن دهی اینترنت تلفن همراه به بالای کوه رفته بود که منجر به پرت شدن او از کوه و زخمی شدنش شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این خصوص گفت: طبق اطلاعات واصله حادثه سقوط از کوه برای دانش‌آموز شهرستان قاینات بین ساعت ۱۴ تا ۱۵ روز شنبه (۱۷ آبان) رخ داده در حالی که کلاسی از طرف معلم دانش‌آموز در این ساعت برگزار نشده است.

او افزود: کلاس همان روز ساعت ۱۷ بوده و این دانش‌آموز هم در جلسه گذشته با تلفن خواهرش در همان روستای نوغاب وارد شبکه شاد شده است، از طرفی حضور در کلاس هم اجباری نیست.

واقعی تصریح کرد: فرد حادثه دیده، ساکن و دانش‌آموز روستای نوغاب حاجی آباد در فاصله ۲۴ کیلومتری قاین از سمت گناباد است در حالی که حادثه در روستای «رومشتیک» در فاصله ۲۵ کیلومتری قاین از سمت بیرجند رخ داد.

او اظهار کرد: با توجه به فصل برداشت زعفران، این دانش‌آموز به همراه خانواده برای چیدن گل زعفران به روستای رومشتیک رفته و به بالای تپه صعود کرده بود که این اتفاق افتاده است.

واقعی اظهار کرد: همچنین در روستای نوغاب حاجی آباد قاین اینترنت برقرار است و مشکلی برای دسترسی به شبکه شاد وجود ندارد، علاوه بر این در مناطقی از استان که اینترنت وجود ندارد، درسنامه برای دانش‌آموزان توزیع می‌شود و دانش‌آموز لازم نیست برای وصل شدن به شبکه شاد به ارتفاعات برود.

روستای رومشتیک هم به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌ شود

 بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر روستای «رومشتیک» محل سقوط دانش‌آموز از کوه، پوشش اینترنتی ندارد و تا پایان امسال به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌ شود.

 او فزود: با برقراری پوشش اینترنت در این روستا دانش‌آموزان می‌ توانند از آموزش مجازی برای ادامه تحصیل برخوردار شوند.

بهی گفت: دانش‌آموز حادثه دیده در روستای رومشتیک در واقع ساکن روستای نوغاب حاجی آباد بوده که اکنون این روستا (نوغاب حاجی آباد) از سرویس نسل سوم تلفن همراه بهره‌ مند است و مشکلی برای متصل شدن به شبکه شاد ندارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال تحصیلی امسال، مدرسه روستای رومشتیک از محل طرح‌ های ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است و پوشش روستا نیز تا پایان امسال انجام می‌ شود.

او افزود: بیش از ۶۵ درصد روستا‌ های خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و با اجرای طرح اتصال روستا‌ های کشور به شبکه ملی اطلاعات، تا پایان امسال قریب به اتفاق روستا‌ های بالای ۲۰ خانوار استان به این شبکه متصل و از خدمات آن بهره‌ مند می‌ شوند.

بهی اضافه کرد: هزینه‌ های اجرای این طرح از محل اعتبارات ملی USO (طرح خدمات عمومی اجباری) تامین شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: برای توسعه شبکه ملی اطلاعات بر بستر تلفن همراه نیز طرح ارتقای سایت‌ های تلفن همراه در خراسان جنوبی در حال اجرا است.

همچنین توسعه فرستنده‌های دیجیتال در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر نقش موثری در کاهش محرومیت و افزایش دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی از جمله مدرسه تلویزیونی ایران داشته است.

موضوع ضریب نفوذ دیجیتال از شاخص‌های پانزده گانه بود که در تدوین سند‌ های توسعه میان مدت شهرستان‌ های استان مدنظر قرار گرفت و بنابر اعلام مسئولان استان معادل ۱۲ سال گذشته طی ۲ سال، ۹۷ ایستگاه فرستنده دیجیتال در مناطق مرزی، روستایی و صعب‌ العبور استان نصب و راه‌ اندازی شد.

خراسان جنوبی سال ۹۷ در زمینه ضریب نفوذ دیجیتال رتبه ۳۱ را در کشور داشت و اکنون در زمینه برخورداری از دیجیتال به میانگین کشوری نزدیک شده است.

اکنون ۱۷۲ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۳۴ آموزشگاه تحصیل می‌ کنند.

هزار و ۷۸۰ روستای استان خراسان جنوبی دارای سکنه بوده و ۴۱ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.