حمل و نقل یا صنایع؛ کدامیک علت اصلی آلودگی هوای اصفهان است؟

آلودگی هوا واژه نام آشنایی برای مردمان کلانشهرهاست که همه ساله با سرد شدن هوا داد شهروندان را در می‌آورد و خواهان رسیدگی مسئولان به این معضل همیشگی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آلودگی هوا یکی از دغدغه‌هایی است که همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا ذهن مردم را درگیر کرده و به انتشار گسترده این ویروس کمک می‌کند که البته بی‌تاثیر هم نیست. با سرد شدن هوا در کلان‌شهر‌ها و شهر‌های صنعتی با پدیده‌ای به نام وارونگی دما مواجه می‌شویم که اثرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر روی سلامت عموم جامعه می‌گذارد.

راهکار‌هایی از جمله تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی، برخورد با خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی، تعطیلی یا کاهش فعالیت واحد‌های آلاینده، صرفه‌جویی در مصرف گاز، تعطیلی مدارس و ... از جمله اقداماتی است که در طول ایام تشدید وارونگی دما یا همان آلودگی هوا رخ می‌دهد، ولی اینکه تا چه حد رعایت این نکات در کاهش آلودگی و اثرات نامطلوب آن بر روی سلامت جامعه دارد، موضوعی است که اذهان مردم را درگیر کرده است.

خانمی که ساکن طبقه چهارم یک آپارتمان است و از ارتفاع آسمان را می‌بیند، از مه‌آلود بودن آسمان شهر می‌گوید و اینکه بسته بودن رودخانه زاینده‌رود که مانند یک فیلتر رفع ذرات معلق عمل می‌کرد به افزایش آلودگی دامن می‌زند.

این شهروند اصفهانی، آلودگی شدید این روز‌های اصفهان را یک فاجعه می‌داند و معترض است چرا مسئولان برای رفع این آلودگی اقدامی نمی‌کنند.

او افزود: با توجه به تعطیلی مدارس در شرایط اپیدمی کرونا تردد در سطح شهر کمتر شده، ولی همچنان آلودگی هوا وحشتناک است و ویروس کرونا هم همچنان می‌تازد.

آلودگی هوا در زمستان به علت میزان بارش‌ها کمتر از پاییز خواهد بود

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی استان اصفهان با اشاره به پایداری جو در هفته‌های اخیر، اظهار داشت: چند هفته‌ای است که با شرایط پایداری جو مواجه هستیم و پاییز امسال بیشتر شرایط پایدار را شاهد بودیم که باعث افزایش غلظت آلایندگی هوا در کلانشهر اصفهان، مناطق صنعتی و حتی برخی از شهرستان‌های شمالی استان شد.

فاطمه زهرا سیدان با بیان پیش‌بینی‌های بلند مدت هواشناسی گفت: پیش‌بینی می‌شود بارش کمتر از نرمال را در پاییز سال جاری تجربه کنیم و هنوز هم بر این ادعا هستیم هر چند در دو یا سه هفته آینده شرایط ناپایدار در منطقه قدری بیشتر می‌شود و انتظار بارندگی را داریم، ولی به زمستان امیدوارتر هستیم که شرایط بارش در زمستان بیشتر باشد.

او تصریح کرد: از اواسط آذر تا اواخر آن مقداری شرایط پایداری را خواهیم داشت، اما از اواسط دی امید داریم شرایط بهتری برای بارش‌ها داشته باشیم.

سیدان ادامه داد: به طور ثابت با پدیده آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنیم و بیشتر روز‌های پاییز و زمستان آلودگی هوا را خواهیم داشت و این یک حالت پیش زمینه آلودگی هوا در پاییز و زمستان خواهد بود.


شاخص اولیه در آلودگی کلانشهر اصفهان ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان اصفهان، با اشاره به آلودگی هوا به عنوان بحث داغ این روز‌های اصفهانی‌ها، اظهار داشت: خودرو‌ها و واحد‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی، صنفی و حتی مراکز سکونت‌گاهی در افزایش آلایندگی دخیل هستند.

بابک صادقیان افزود: همه ساله آلودگی هوا را در نیمه دوم سال شاهد هستیم که در بعضی سال‌ها کمتر و در بعضی سال‌ها بیشتر است و امسال شرایط خاص جوی هم به این قضیه دامن زده و آلودگی بیشتر شده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه تردد خودرو‌ها در شرایط کرونایی کمتر شده، گفت: این کاهش تردد به اندازه‌ای که باید تاثیرگذار باشد، نیست و چه بسا واحد‌هایی تعطیل شده، ولی به خاطر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و کاهش استقبال از حمل و نقل عمومی و برداشته شدن طرح زوج و فرد به نوعی جبران کاهش تردد شده و اثر گذاری زیادی نداشته است.

او ادامه داد: مطالعاتی که در راستای کنترل آلودگی هوا انجام شده حاکی از پر رنگ بودن موضوع حمل و نقل در افزایش میزان آلایندگی است، هر چند صنایع هم زیر مجموعه حمل و نقل است و موضوع رفت و آمد پرسنل، مصرف سوخت و ... وجود دارد.

صادقیان تصریح کرد: در موضوع فرایندی هم بدون اغراق هنوز فعالیت واحد‌های کوره پزی و آجر پزی در شمال شرق و کارگاه‌های ریخته گری ادامه دارند و ساماندهی نشدند.

او با اشاره به نقش صنایع بزرگ در ایجاد آلایندگی هوا، اظهار داشت: هر چند بعضی از این صنایع فاصله زیادی تا محیط شهری دارند، اما بر روی شهرستان‌های نزدیک خودشان اثرات نامطلوب را دارند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: در طول سال پیگیری قانون هوای پاک را به عنوان قانون ارجح در کاهش میزان آلایندگی هوا در دستور کار داریم و در این شرایط به صورت ضرب الاجل براساس قانون با واحد‌های آلاینده و فاقد استاندارد برخورد می‌کنیم.

او افزود: در همین راستا جلسه‌ای با ۴۰ واحد بزرگ تاثیرگزار در آلودگی هوا برگزار و برنامه‌هایی اتخاذ شد بنابراین گشت‌های شبانه‌روزی در واحد‌های صنعتی فعال شدند تا منابع آلودگی را در کارخانجات و کارگاه‌ها پیدا کنند و پیگیری‌های قضایی و اخطار واحد‌ها مطابق قانون ۳ هوای پاک را انجام دهند.

صادقیان با بیان اینکه در نیمه دوم سال تمام نیرو‌ها به صورت شبانه‌روزی گشت و پایش را انجام می‌دهند، گفت: محیط زیست تمایزی بین واحد‌های دولتی و خصوصی قائل نمی‌شود و به هر واحد صنفی، کارگاهی می‌تواند با مجوز ورود کرده و در صورت نیاز اعمال قانون کند.

او تصریح کرد: در کل سطح استان اکیپ‌های گشت و نظارت حضور دارند و همچنین بازدید از شهرک‌های صنعتی مختلف استان نیز صورت می‌گیرد و گزارش داده می‌شود.

صادقیان ادامه داد: قانون‌گذار رعایت کامل استاندارد را ابلاغ کرده و همه واحد‌های صنعتی اشراف کامل به قانون هوای پاک و استاندارد‌های لازم دارند و در طول ماه موردی نبوده که اخطار نداده باشیم یا پیگیری قضایی نداشته باشیم.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان اصفهان با اشاره به پیگیری پرونده‌های صنایع بزرگ استان، اظهار داشت: وضعیت صنایع بزرگ از جمله پالایشگاه، ذوب آهن، نیروگاه، فولاد مبارکه و سایر صنایع در حال پیگیری است و در صورت تخلف، تذکر یا پلمپ مجموعه در نظر گرفته می‌شود.

او افزود: از سوخت مازوت در واحد‌های نیروگاهی جلوگیری به عمل آمده و به غیر از مازوت تا حد امکان از سوخت‌های مایع نیز ممانعت می‌کنیم و اگر به موردی برخورد می‌کردیم حتما اعمال قانون می‌شدند.

صادقیان خاطرنشان کرد: ذرات ریز معلق زیر ۲.۵ میکرون بیشترین عاملی است که منجر به کاهش شاخص کیفی هوا می‌شود و متاسفانه به سیستم تنفسی نفوذ می‌کنند و شاخص اولیه ما در آلودگی کلانشهر اصفهان نیز این ذرات ریز هستند.

او با بیان اینکه هنوز خودرو‌ها حرف اول عامل ایجاد آلودگی هوا را در منطقه مرکزی می‌زنند، گفت: نباید اثر واحد‌های صنعتی را نادیده گرفت چه بسا بخشی از حمل و نقل ما به این واحد‌های صنعتی سرویس می‌دهد و اتفاقا در بخش حمل و نقل سنگین ما مشکلات زیادی داریم که گازوئیل مصرف می‌کنند، همچنین کلانشهر اصفهان محل تردد ۶۰۰ هزار موتورسیکلت است که عمده آن‌ها فاقد استاندارد لازم هستند و سهم بسیاری در تولید ذرات معلق دارند.

موضوع کنترل آلودگی هوا در کلان شهر‌ها نیازمند به کارگیری تدابیر مختلفی است که باید همیشه رعایت شود و نقش مردم و مسئولان در این راستا نقش به سزایی است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.