اسلامی خبر داد؛

ساخت راه آهن رشت - آستارا با واگذاری اراضی دولتی

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت راه آهن رشت - آستارا با واگذاری زمین‌های دولتی و خریداری اراضی مردم آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه تجارت و ترانزیت یکی از فرصت‌های شکوفایی اقتصادی کشور ایران است، گفت: در دولت دوازدهم به موضوع توسعه ظرفیت و توسعه تجارت توجه ویژه‌ای شده است و ما در این دوره گسترش ظرفیت راه‌های ترانزیتی و توسعه شبکه ریلی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

او ادامه داد: یکی از پروژه‌هایی که به صورت فعال در حال اجراست اتصال راه‌آهن قزوین-رشت است توسعه بندر انزلی و همچنین بندر آستارا از جمله پروژه‌هایی است که ما امروز آن را در دست اجرا داریم.

اسلامی با بیان اینکه با یاری خداوند اتصال به بندر کاسپین را در همین دولت به مرحله اجرایی می‌رسانیم گفت: دولت پروژه رشت_ آستارا را در دست اجرا دارد و ما آن را در قالب زمانبندی که تعیین کرده‌ایم به مرحله اجرایی می‌رسانیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال راه‌آهن ایران به کشور افغانستان از طریق راه‌آهن چابهار به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: تمامی قطعات پروژه راه آهن چابهار _ زاهدان را تا پایان سال آینده تکمیل خواهیم کرد.

او ادامه داد: همچنین برای توسعه شبکه آزاد راهی کشور اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌ایم و از طریق آن کل کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب را متصل خواهیم کرد و شبکه راه‌های کشور نیز به عنوان پروژه‌های پیوسته، در حال حرکت و مستمر در حال تکمیل و بهره‌برداری است.

اسلامی با بیان اینکه در رابطه با توسعه ترانزیت ، از یک سو، زیرساخت‌ها در حال توسعه هستند، افزود: از سوی دیگر فرصت‌های هماهنگی و عضویت در راه آهن‌ کشورهای مشترک المنافع CIS ایجاد شده و در حال پیگیری است.

او ادامه داد: تفاهم نامه ۴ و ۵ جانبه با اتحادیه راه‌آهن منعقد شده وبا رویه و تعرفه‌های واحد کار ترانزیت را انجام می‌دهیم به گونه‌ای که از طریق آن همکاری منطقه‌ای و بین المللی در توسعه حمل و نقل ایجاد شود، ما باید بتوانیم با ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط تجارت و ترانزیت واحد را اعمال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: نباید توقف در پایانه‌ها وجود داشته باشد و ما باید مانع از افزایش توقف‌های طولانی مدت و انجام تشریفات قانونی شویم.

اسلامی با اشاره به اینکه پروژه راه آهن دست- آستارا را آغاز کردیم گفت: اراضی دولتی را برای این پروژه تخصیص داده‌ایم و همچنین اراضی را از مردم خریداری کرده‌ایم و امیدواریم این پروژه در چارچوب زمان‌بندی و مرحله اجرایی به بهره برداری برسد و این موضوع برای ما بسیار مهم است که شبکه ریلی را از طریق آذربایجان به کشور روسیه و سایر کشورها متصل کنیم.

او گفت: دولت آذربایجان نسبت به اجرای این پروژه بسیار علاقمند است بنابراین سعی خواهیم کرد در زمان بندی لازم آن را به بهره‌برداری برسانیم.

اسلامی توضیح داد: آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که شبکه ریلی ما از طریق آذربایجان به کشور روسیه و سایر کشورها متصل شود که دولت آذربایجان نیز به این مهم، علاقمندی و اهتمام ویژه دارد. امیدوار هستیم در چارچوب و زمانبندی مشخصی که اعلام کرده‌ایم این پروژه افتتاح شود.

به گفته این مقام مسئول این پروژه ۴۸ ماهه است که ۱۰ ماه آن سپری شده است.

اسلامی ضمن حمایت جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاران خارجی برای تکمیل پروژه‌های ریلی در منطقه شمالی ایران و در استان گیلان، گفت: در منطقه آزاد کاسپین از سوی مناطق آزاد، تفاهمات مناسبی انجام و زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم ایجاد شده است. در عین حال این مجموعه اقدامات می‌تواند با حذف برخی تعرفه ها، برای برخی از سرمایه گذاری ها تسهیل گری و آنها را برای سرمایه گذاری ترغیب کند.

اسلامی ضمن دعوت از سرمایه گذاران بین‌المللی اعلام کرد: در بنادر ایران و در مناطق آزاد کشور، سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری مطمئنی که ایجاد شده است اقدام کنند که این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند هم از جنس تولیدی و هم از جنس لجستیکی باشد. سرمایه‌گذاران داخلی و همسایگان ما تحت حمایت و پشتیبانی ما هستند تا بتوانند در پروژه‌های مشترک همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار