افول اقتصاد آمریکا از درون و بیرون/کریدور شمال به جنوب تا سال آینده تکمیل می‌شود

به گفته دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، افول آمریکا در جهان بین‌الملل و اقتصادی در حال افول بوده و دیگر آمریکا یک قدرت کامل نیست و در کنار دیگر قدرت‌های اقتصادی جهان قرار می‌گیرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح امروز در همایش بین‌المللی اتحادیه اوراسیا در سالن همایشات بین‌المللی سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه در این همایش ۱۰۰ مقاله ارائه‌شده است، اظهار کرد: در این همایش ۱۰۰ مقاله ارائه‌شده و از مجموعه آنان ۴۴ مقاله برگزیده شدند که این مسئله نشان‌دهنده اهمیت این همایش است.

او با اشاره به تغییر ساختار نظام قدرت در جهان بین‌الملل گفت: ساختار قدرت در نظام بین‌المللی دچار تغییر شده و نظام اقتصادی در غرب و شرق در حال شکل گرفتن است، زیرا اقتصاد آمریکا از درون و بیرون در حال افول است.

دبیر همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اذعان به اینکه اقتصاد آمریکا در جهان بین‌الملل در حال تغییر است، تصریح کرد: افول آمریکا در جهان بین‌الملل و اقتصادی در حال افول بوده و دیگر آمریکا یک قدرت کامل نیست و در کنار دیگر قدرت‌های اقتصادی جهان قرار می‌گیرد.

صفوی با تأکید بر نقش ویژه اتحادیه اوراسیا در پیدایش قدرت‌های اقتصادی جدید در جهان افزود: با تفاهم‌نامه امضاشده میان کشور‌های اتحادیه اوراسیا قدرت‌های اقتصادی و امنیتی جدید در اوراسیا در حال شکل‌گیری بوده و این امر قطعاً جهان بین‌الملل را تحت تأثیر قرار داده و مثمر ثمر است.

او یکی از ویژگی‌های توافق‌نامه اتحادیه اوراسیا را استفاده از اقتصاد کشور‌های درحال‌توسعه دانست و بیان کرد: مهم‌ترین مسئله این توافق‌نامه ترکیبی و متنوع بودن آن به لحاظ استفاده از اقتصاد کشور‌های توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه است، زیرا این کشور‌ها در حال شکوفایی هستند و در آینده به قطب اقتصادی منطقه تبدیل می‌شوند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به ویژگی‌های اتحادیه اوراسیا در توسعه اقتصادی کشور تصریح کرد: وجود دریای خزر منطقه اوراسیا را به منطقه‌ای تأثیرگذار تبدیل کرد، زیرا در دریای خزر هزینه صادرات کاهش‌یافته و تسلط کشور آمریکا در آن کم و اصلاً وجود ندارد.

صفوی با بیان اینکه جایگاه اتحادیه اوراسیا در توسعه روابط منطقه‌ای بسیار مهم است، گفت: خبرگان تجارت جهانی می‌توانند با تفاهم یکدیگر از ظرفیت‌های این اتحادیه در حوزه شبکه ریلی و دریایی استفاده کرده و این اتحادیه را درون و بیرون قاره‌ای کنند.

او با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی در چهارراه تجاری جهان افزود: ایران به دلیل داشتن چهارراه تجاری ریلی، زمینی، دریایی و هوایی نقش مهمی در اتصال کشور‌های مختلف به لحاظ تجاری به یکدیگر داشته و مهم‌ترین شبکه تجاری آن دریای خزر و اتحادیه اوراسیا است.

دبیر همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تأکید بر لزوم تکمیل کریدور شمال به جنوب تا سال آینده بیان کرد: اتصال چابهار به کاسپین و تکمیل کریدور شمال به جنوب به لحاظ ژئوپولتیکی بسیار مهم بوده و این کریدور باید تا سال آینده تکمیل شود.

صفوی با اشاره به تعامل اتحادیه اوراسیا با سازمان همکاری شانگ‌های تصریح کرد: حجم تجارت با اتحادیه اوراسیا یک میلیارد دلار بوده و همکاری و حجم تجارت اتحادیه اوراسیا با سازمان همکاری شانگ‌های ۱۵ میلیارد دلار بوده است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.