استاد رادیولوژی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بدون دلیل سی‌تی‌اسکن انجام ندهید

گیتی گفت: لزومی ندارد افراد بدون دلیل برای انجام سی‌تی‌اسکن به مراکز درمانی مراجعه کنند، زیرا انجام این فرآیند بدون تجویز پزشک برای سلامتی مضر است.

معصومه گیتی استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: وضعیتی که بیماری کووید۱۹ در حال حاضر ایجاد کرده  هم یک تهدید بسیار جدی محسوب می‌شود، هم یک فرصت است که از امکانات فضای مجازی بیش از پیش استفاده کنیم. خوشبختانه در زمینه آموزش رزیدنت‌ها و همکاران از راه دور موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم. 

او گفت: برخی افراد فکر می‌کنند که از سی تی اسکن می‌توان به عنوان یک تست غربالگری استفاده کرد. در حال حاضر مشاهده می‌کنیم شخصی که یکی از نزدیکانش به کووید۱۹  مبتلا شده  سی تی اسکن انجام می‌دهد تا متوجه شود خودش هم  مبتلا به بیماری است یا  خیر. این روش نه تنها روش درستی نیست، بلکه برای سلامتی افراد مضر هم هست، زیرا سی تی اسکن دارای  اشعه ایکس بوده و می تواند آسیب های جدی را به فرد و حتی کادر درمان وارد کند.

گیتی افزود: لزومی ندارد افراد بدون دلیل برای انجام سی تی اسکن مراجعه کنند، زیرا این کار علاوه بر اینکه کادر درمان را خسته می‌کند برای سلامت خود افراد نیز بسیار مضر است و تنها امکانات تصویربرداری مراکز با استفاده بیش از حد فرسوده خواهد شد. امکانات تجهیزاتی، پرسنلی و علمی دارای محدودیت‌هایی است و باید به جا و درست از آن‌ها استفاده شود.  

سی تی اسکن

استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم اگر مشکوک به کرونا هستند ابتدا به پزشک عمومی، متخصص عفونی یا متخصص اطفال مراجعه کنند تا اگر لازم بود با تشخیص پزشک سی تی اسکن انجام دهند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.