اجرای هزار طرح مرمتی آثار تاریخی در آذربایجان شرقی

معاون وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در سفر خود به تبریز از فعال بودن یک هزار پروژه مرمتی در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر چه کار‌های بزرگی در حوزه میراث فرهنگی انجام شده و در حال انجام است، اما تبلیغات و اطلاع رسانی عمومی به شکل مناسب انجام نشده و باید تلاش کنیم با معرفی طرحها، زمینه را برای تشویق سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی فراهم کنیم.

او با اشاره به مدیریت موفق طرح‌های بازسازی سرای ایکی قاپیلی بازار جهانی تبریز و مسجد و مدرسه حسن پادشاه این شهر افزود: خانه قدیمی پروین اعتصامی هم که در سال‌های گذشته مرمت شد و مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس ایده جدید سازمان از حالت خانه - موزه تغییر عملکرد می‌دهد و به زودی به موزه بانوان شاعر و مفاخر آذربایجان تبدیل می‌شود.

او گفت: آذربایجان شرقی با محوریت تبریز از ثروت میراث فرهنگی و میراث طبیعی بهره‌مند است و زمینه توسعه فعالیت‌ها وجود دارد و می‌تواند سرآمد نهضت احیای میراث در کشور باشد.

او پس از بازدید از دانشسرای قدیمی پسران در خیابان دارایی تبریز هم گفت: این ساختمان معماری شاخص و ارزنده‌ای دارد، اما به دلیل رها شدگی بخش مهمی از سقف آن دچار فرسایش شده و در حال تخریب است تصمیم داریم با همکاری استان آذربایجان شرقی و تامین اعتبارات از منابع ملی و استانی سازه آن را احیا کنیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی کشور در خصوص آخرین وضعیت ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران هم گفت: این پرونده به دلیل گستردگی اراضی کشاورزی در بخش‌های مهمی از مناطق جنگلی در ابتدا رد شد اما با تلاش زیاد کارشناسان سازمان موفق شدیم طرح رد شده را به طرح دیفر تبدیل کنیم. یعنی بتوانیم با ایجاد تغییراتی در پرونده از راه دیگری اقدام کنیم.

او گفت:از آنجایی که جنگل‌های هیرکانی به ثبت جهانی رسیده است در این راستا لازم است استانداری آذربایجان شرقی، بخشی از زمین‌های کشاورزی و دارای فعالیت اقتصادی را از مناطق مهم جنگلی ارسباران خارج و در حاشیه رود ارس جایگزین کند در این صورت جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی می‌تواند به تعهدات خود در جهت توسعه طرح عمل کند و بخشی از جنگل‌های ارسباران را در قالب متمم و ادامه ثبت جهانی هیرکانی نهایی کند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.