وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از آفت آموزش عالی ایران تا لغو آزمون‌های بین‌المللی زبان

وزارت علوم در هفته گذشته با اخبار متعددی مانند آفت آموزش عالی ایران و لغو آزمون‌های بین‌المللی زبان گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «برگزاری آزمون‌های بین المللی زبان لغو شد»، «۳۰ درصد هیات علمی دانشگاه‌ها خانم هستند»، «مدرک‌گرایی، آفت آموزش عالی ایران»، «دانشجویان مهاجرت کرده، چقدر از کشور مقصد اطلاعات داشتند؟ »، «اگر واحدهای عملی برگزار نشود، شهریه آن دریافت نمی‌شود»، «جزییات برگزاری امتحان مجدد برای دانشجویان دانشگاه آزاد اعلام شد»، «ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کنکور دکتری ۹۹ برای همه دانشگاه‌ها لازم‌الاجراست» و «انتقاد روسای ۴ دانشگاه بزرگ کشور از شیوه برگزاری کنکور» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود.

برگزاری آزمون‌های بین المللی زبان لغو شد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، از لغو آزمون‌های بین المللی زبان در کشور به دلیل شیوع گسترده کرونا و اعمال محدودیت‌های شدید خبر داد.

او ادامه داد: با توجه به مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رشد فزاینده بیماری کرونا در کشور و اعمال محدودیت‌ها در اکثر استان‌ها، تمامی آزمون‌های بین الملل (TOEFL, GRE, IELTS, UKVI, Life skills & TELC) از روز شنبه اول آذر تا روز یکشنبه ۳۰ آذر لغو شده است.

۳۰ درصد هیات علمی دانشگاه‌ها خانم هستند

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت:  در جایزه زن در علم امسال دو جایزه (یکی به نام مریم میرزاخانی و دومی به دکتر پروانه فرزانه که در بحث بانک ژن فعالیت داشتند) در نظر گرفته شده است. امیدواریم شاهد انتصابات بیشتر زنان توانمند و شایسته در مسئولیت‌های مدیریتی دانشگاه‌ها باشیم. بیش از ۳۰ درصد هیات علمی دانشگاه‌ها خانم‌ها هستند که ناشی از حمایت وزارت علوم از بانوان است.

مدرک‌گرایی، آفت آموزش عالی ایران/ رشد روزافزون فارغ‌التحصیلان بیکار

امروزه مدرک‌گرایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آفات برای نظام آموزشی کشور و تمام جامعه شناخته شده است. براساس آخرین آمار‌ها بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکاران ایران را فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص دانشگاه‌های معتبر تشکیل می‌دهند.

بسیاری از خانواده‌های ایرانی از پدیده مدرک گرایی ناراضی هستند و از آینده شغلی فرزندانشان واهمه دارند. بروز پدیده مدرک‌گرایی در جامعه روز به روز باعث افزایش بیکاری و ضربه به اقتصاد کشور خواهد شد.

کلاف سردرگم خروج سرمایه‌های ملی؛ کدام کشورها مقصد دانشجویان ایرانی هستند؟

 جمعیت دانشجویان ایرانی در کشور‌های خارجی همیشه یکی از پر مناقشه‌ترین موضوعات بوده که همواره باعث گمانه زنی‌ها و ارائه آمار و ارقامی خلاف واقع ‌شده است. از دیگر سو همواره در کشور نیاز به نخبگانی که در آن سوی مرزها در حال اکتشافات و افتخار آفرینی بوده اند نیز از جمله مسائلی بوده که همواره در معرض توجه مسئولان است.

دانشجویان مهاجرت کرده، چقدر از کشور مقصد اطلاعات داشتند؟ /آمار دقیقی از میزان بازگشت دانشجویان وجود ندارد

بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت رصد مهاجرت دانشجویان ایرانی به کشورهای خارجی گفت: انتخاب مقصد تحصیلی یکی از مسائل حائز اهمیت برای دانشجویان در کشور‌های دانشجوفِرست است. بر اساس نتایج پیمایش سنجش میل به مهاجرت در میان دانشجویان و تحصیل کردگان ایرانی، حدود ۸۰ درصد از دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند، خواهان مهاجرت به هر کشور توسعه یافته‌ای هستند که امکان مهاجرت به آن باشد و برایشان فرقی نمی‌کند کدام کشور باشد.

او در ادامه بیان کرد: علاوه بر این ۲۷ درصد از این افراد اگر نتوانند به کشور مطلوب خود مهاجرت کنند، کشور‌هایی همچون ترکیه مالزی گرجستان و ... را به عنوان مقصد خود جایگزین میکنند.

آزمون استخدامی کشور برای دومین بار به تعویق افتاد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، اظهار کرد: با توجه به مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا  و اعمال محدودیت‌ها در اکثر استان‌ها، تاریخ برگزاری هشتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور تغییر کرد. مقرر شد این آزمون در  روز‌های پنجشنبه ۱۱ دی و جمعه ۱۲ دی ۹۹ برگزار شود.

جزییات برگزاری امتحان مجدد برای دانشجویان دانشگاه آزاد اعلام شد

جواد علمائی معاون علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد و عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی طی دستورالعملی جزئیات برگزاری امتحان مجدد تا سقف ۶ واحد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای دانشجویان غیرپزشکی این دانشگاه را اعلام کردند.

اگر واحدهای عملی برگزار نشود، شهریه آن دریافت نمی‌شود

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در برنامه تهران ۲۰ به بیان توضیحاتی درباره دغدغه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد پرداخت و درباره افزایش شهریه دانشجویان رشته روان شناسی بالینی گفت: در دوره جدید دانشگاه آزاد از رویکرد گسترش کمی به کیفیت و کارآمدی روی آورده ایم. تحولاتی در دو حوزه روان شناسی سلامت و روان شناسی بالینی داشته ایم. در دوره قبل در دوره دکتری روان شناسی بالینی واحد عملی نداشتیم و در تغییری که ایجاد شده واحد‌های عملی را اضافه کردیم. هنوز شهریه عملی کلاس‌های دانشگاه آزاد را دریافت نکرده ایم. اگر کلاس عملی برگزار نشود دانشگاه حق ندارد شهریه بگیرد و اگر این اقدام را انجام دهد تخلف محسوب می‌شود.

ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کنکور دکتری ۹۹ برای همه دانشگاه‌ها لازم‌الاجراست

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، گفت: عدم ثبت نام برخی دانشگاه‌ها از داوطلبان دکتری ۹۹ برای تعداد انگشت شماری ازدانشجویان اتفاق افتاده است.  

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: سازمان سنجش با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌های مورد نظر اعلام کرده است که ثبت نام داوطلبان معرفی شده از طرف سازمان برای همه دانشگاه‌ها لازم‌الاجراست.

انتقاد روسای ۴ دانشگاه بزرگ کشور از شیوه برگزاری کنکور

جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد در این جلسه روسای چهار دانشگاه تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و آزاد از شیوه برگزاری کنکور انتقاد کردند.

با دو گانه سنت و تجدد درگیر هستیم

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سومین همایش با شکوه تماشای خورشید که پاس ۷ دهه خدمات گسترده علمی و فرهنگی استاد مهدی محقق در حال برگزاری است، اظهار کرد: در عصر حاضر با دو گانه سنت و تجدد درگیر هستیم که علم هم از آن مبرا نیست. دانشگاه‌ها علم جدید و حوزه‌های علمیه علم سنتی را ترویج می‌کنند و دلسوزان جامعه همیشه نگران افراط و تفریط در سنت گرایی و تجدد بوده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار