طرح شهید سلیمانی به منظور مهار شیوع کرونا آغاز شد/ احتمال وجود ۱۵ هزار فرد مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در حال حاضر تخمین زده می‌شود که چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار فرد مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در استان چهارمحال و بختیاری وجود داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: وقتی روزانه ۵۰۰ نفر مشکوک به بیماری کرونا اعلام می‌شود بدان معنی است که طی ۲۴ ساعت بیش از یک هزار نفر مراجعه می‌کنند که ۵۰۰ نفر از آن‌ها مشکوک تشخیص داده می‌شوند.

او با اشاره به اینکه محدودیت انجام تست در چهارمحال و بختیاری وجود داشت و امید است هفته آینده این مشکل حل شود افزود: در حال حاضر تخمین زده می‌شود که چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار فرد مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در استان وجود داشته باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود مردم از حضور در تجمعات پرهیز کنند.

شیرانی با بیان اینکه نزدیک ۷۰ درصد بیماری مربوط به چرخش‌های خانوادگی، دوستانه و همکاری است اضافه کرد: از مردم تقاضا می‌کنم به مدت یک یا دو دوره کُمون بیماری رفت آمد‌های خود را محدود کنند.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: اگر ضرورت دارد که به پدر، مادر یا آشنایانمان سر بزنیم سعی شود، به مدت کوتاه، در فضای باز یا در محیطی با تهویه مناسب، با ماسک، با رعایت فاصله فیزیکی و بدون پذیرایی باشد، متاسفانه دیده شده است اکثر گرفتاران مسن، خود هیچ دخالتی در ابتلایشان نداشتند.

شیرانی گفت: تاکنون منتظر بودیم افراد بیمار به مراکز درمانی یا بیمارستان‌ها مراجعه کنند، اما با اجرای طرح سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی به سراغ بیماران یا موارد مشکوک می‌رویم و خوشبختانه این طرح از شالوده محکم و کارشناسی برخوردار است.

او افزود: هر مسئله اجتماعی همچون بیماری کرونا که روی ارکان زندگی مردم تاثیرگذار است نیازمند همکاری کامل مردم است و اساس مبارزه با پاندمی همکاری نیرو‌های مردمی است.

شیرانی با تاکید بر اینکه محور طرح شهید سلیمانی دانشگاه‌ها و نیرو‌های بسیج است، اما نیرو‌های امدادی، دانشجویان، شهرداری‌ها و... نیز باید حضور فعالانه داشته باشند، اضافه کرد: در این طرح چهار کمیته دیده شده است که به فراخور اقدامات، تیم‌های حمایتی و نظارتی نیز شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: بیماران از سه طریق تماس با شماره ۴۰۳۰، ثبت اطلاعات و علائم احتمالی در سامانه Salamat.gov. ir و همچنین تماس مراقبان سلامت و بهورزان به ویژه با افراد پر خطر شناسایی می‌شوند، اگر کسی بیمار است باید قرنطینه شود و اطرافیان این فرد نیز باید در شرایط کنترل شده نگه‌داری شوند.

شیرانی گفت: با توجه به اینکه امکان انجام تست‌های کرونا افزایش می‌یابد، می‌توان حتی از کسانی که با افراد بیمار تماس داشتند نیز آزمایش گرفته شود.
او افزود: طرح سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی در سراسر کشور تبیین شده و همزمان با اجرای محدودیت‌های از ابتدای آذرماه در سراسر کشور اجرا می‌شود.

شیرانی اضافه کرد: هدف اصلی طرح شهید سلیمانی جلوگیری از سردگمی بیماران و مردم و نظارت و تسهیل کار آن‌ها است، طرح بزرگی است که با کمک مردم، بسیج و کادر درمان به خوبی انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در طرح شهید سلیمانی اطرافیان بیمار شناسایی شده و بدون اتلاف وقت از آن‌ها تست کرونا گرفته می‌شود، ادامه داد: نکته مهم دیگر قرنطینه معکوس است، در قرنطینه معکوس نباید به ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد که افراد در معرض خطر مثل سالخوردگان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، افراد بدسرپرست یا بی سرپرست هستند اجازه دهیم با مردم و جامعه در ارتباط باشند.

شیرانی در پایان از مردم تقاضا کرد: صبورانه کمک کنند تا طرح به موفقیت برسد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.