طرح حفاظت و مرمت مسجد رنگونی های آبادان

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: طرح حفاظت و مرمت مسجد رنگونی های آبادان در مرحله نهایی شدن قرار گرفت.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،محسن قنبری مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه طرح حفاظت و مرمت مسجد رنگونی های آبادان توسط یکی از مشاورین متخصص و باسابقه  در حال انجام است و به زودی جهت اجرا برنامه ریزی خواهد شد، گفت: تا به امروزهیچ گونه طرح مدونی در این راستا وجود نداشته و تمام اقدامات انجام شده به صورت موردی بوده است.

او عدم برنامه ریزی یکپارچه را عامل آسیب دیدن این بنای ارزشمند عنوان کرد و اظهار داشت: عمده آسیبی که تا کنون به مسجد رنگونی ها وارد شده؛ رطوبت صعودی است که از زمین به آن  وارد می شود و در حال تخریب بنا و تزئینات داخلی آن است؛ همچنین سازه ورودی آن به صورت موقت تثبیت گردیده که می بایست به صورت اصولی مرمت و تثبیت گردد.

قنبری خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که جهت حفاظت از این بنای با ارزش تاریخی می بایست انجام شود، آزادسازی حریم آن و حذف فضای سبز اطرافش است که در حال آسیب رساندن به پی ساختمان و به تبع آن دیوارها و تزئینات داخلی بنا است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: امیدواریم شهرداری آبادان با توجه به وظیفه و مسئولیتی که در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی دارد در روند حفاظت و مرمت این پروژه همکاری لازم را داشته باشد؛ همچنین نیاز است اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان با توجه به در اختیار داشتن این بنا و اینکه مسئولیت نگهداری و راه اندازی موزه آن بر عهده آنها است، برای شروع  مجدد عملکرد بنا به عنوان موزه و فضای فرهنگی در ساعات مناسب بازدید ؛ تأمین نیروی لازم را در دستور کار خود قرار دهد.

قنبری بازگشایی این بنای ارزشمند برای بازدیدکنندگان را گامی در جهت توسعه گردشگری منطقه دانست و گفت: با گشایش درب های این مسجد تاریخی، بستر مناسبی برای برپایی نمایشگاه های موقت، برنامه های فصلی و کارگاه های آموزشی ایجاد خواهد شد ومی توان از این فضا استفاده و بهره لازم را برد.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.