ممنوعیت خروج دام زنده از خراسان رضوی به کشتار دام مولد دامن می‌زند

مدیر امور دام خراسان رضوی گفت: ممنوعیت خروج دام زنده از خراسان رضوی به کشتار دام مولد در دامداری‌ها دامن می‌زند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،احمد داوطلب مدیر امور دام خراسان رضوی گفت: باتوجه‌به مشکلات به‌وجودآمده در تأمین نهاده دامی، کمبود و دسترسی‌نداشتن دامدار به نهاده دامی، با کشتار دام مولد در استان مواجه هستیم که ممنوعیت خروج دام زنده از استان هم علاوه‌بر مشکل تأمین نهاده دام و نبود صرفه اقتصادی، به کشتار دام مولد دامن می‌زند.

او افزود: امیدواریم با افزایش نهاده وارداتی در بازار بتوانیم قیمت نهاده‌های داخلی را که تحت‌تأثیر افزایش قیمت نهاده‌های وارداتی قرار گرفته است، کاهش دهیم تا باعث شود نهاده‌های داخلی سودجویان که در انبار‌ها ذخیره شده است، به بازار عرضه شود.

بیشتر بخوانید


مدیر امور دام استان با بیان اینکه قیمت نهاده‌های داخلی ما غیرمنطقی افزایش یافته است، ادامه داد: برای مثال محصولی مثل جو که تولید داخل کشور است، به کیلویی ۴۶۰۰ تومان رسیده است که مسلما اگر شرایطی ایجاد شود تا حجم واردات نهاد‌ه افزایش یابد، در کاهش قیمت نهاده‌های داخلی هم اثرگذار است.

داوطلب در پاسخ به اینکه چرا ما شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دانی در بازار آزاد هستیم، درحالی‌که این نهاده‌ها با ارز دولتی وارد شده است، بیان کرد: دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد. باید به همه بخش‌های توزیع از زمانی که از گمرک بارگیری می‌شود تا زمانی که به مقصد می‌رسد، نظارت شود تا تخلفی رخ ندهد، اما متأسفانه ما شاهد سوءمدیریت در این بخش هستیم.

او تصریح کرد: دام‌های مولد که هنوز عمر مفید آن‌ها پایان نیافته است، برای حفظ سرمایه دامی اجازه کشتار ندارند. برخی دلالان و افراد سودجو برای کسب سود بیشتر، دام‌های مولد را با قیمت بسیار کم از دامداران می‌خرند و کشتار می‌کنند که این کار موجبات کاهش جمعیت دام مولد را در آینده‌ای نزدیک فراهم می‌کند و سبب بروز مشکلاتی در حوزه دام و تأمین فراورده‌های خام دامی در شهرستان خواهد شد.

مدیر امور دام استان تاکید کرد: پیرو هماهنگی‌ها در شهرستان، اکنون حذف و کشتار هرگونه دام مولد در کشتارگاه‌های شهرستان مشهد ممنوع است و فقط در صورت تأیید دام‌پزشک (حذف اجباری دام) مجوز حذف و کشتار دام مولد صادر خواهد شد.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.