صیدی که صیدگاه‌های سنتی را تخریب می‌کند/ مبارزه قاطع سپاه با صید ترال

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به مبارزه قاطعانه با صید صنعتی ترال، می‌گوید: سیاست سپاه این است که آنچه در این خصوص در مجلس تصمیم‌گیری و بعد قانون می‌شود، را اجرا کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  صید ترال یا کف روب به صیدی گفته می‌شود که در آن با استفاده از توری قیف شکل، آبزیان عمق دریا صید می‌شوند؛ صیدی که از یک سو کارشناسان و بیشتر صیادان معتقدند زندگی آبزیان را به خطر انداخته است و از سوی دیگر صیادان فانوس ماهیان می‌گویند راهی غیر از این برای صید ندارند.

ممنوعیت صید ترال طبق تصمیم چندی پیش کارگروه ساماندهی صید ترال در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، از اول آذر یعنی سه روز پیش آغاز شده است و به مدت دو سال، یعنی تا اول آذر سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفته است، در کارگروه ساماندهی صید ترال، نمایندگانی از همه نهاد‌های مرتبط اعم از قوه‌قضائیه، سپاه پاسداران، سازمان شیلات، وزارت جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات شیلات ایران نیز حضور داشتند که برای توقف صید ترال از ابتدای آذر امسال، اجماع بین نمایندگان این دستگاه‌ها و نهاد‌ها صورت گرفت.

سمیه رفیعی عنوان کرده است، با نظارت نیروی دریایی سپاه و حمایت همه‌جانبه قوه‌قضائیه، ممنوعیت صید ترال فانوس‌ماهی‌ها از اول آذر به مدت دو سال وارد فاز اجرایی شده است.

صید صنعتی ترال، زیستگاه‌های صید سنتی را از بین می‌برد

حالا فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سفری که امروز به بوشهر داشت در جمع خبرنگاران گفت: این روش صید باید در جا‌هایی که تور به کف بستر برخورد نکند و مرجان‌ها آسیب نبینند و خطری برای سایر صید‌های سنتی نداشته باشد، انجام گیرد.

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری تاکید کرد: اگر قرار است صید ترال انجام شود باید در جایی صورت گیرد که خطری برای محیط زیست به دنبال نداشته باشد.

او با تاکید براینکه بیگانگان نباید از جغرافیای ایران استفاده کنند، افزود: صید صنعتی ترال، زیستگاه‌های صید سنتی را از بین می‌برد و صیادان این بخش را بیکار می‌کند.

۲۰ شناور‌ خارجی صید ترال توقیف شدند

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید براینکه صید ترال در خلیج فارس معنایی ندارد و حتی کشور‌های دیگر هم از این شیوه صید استفاده نمی‌کنند، افزود: مجلس در مورد صید ترال باید قانونی تصویب کند تا نیروی دریایی سپاه آن را عمل کند و این حق صیادان سنتی است که حق و حقوق آن‌ها در خلیج فارس و دریای عمان حفظ شود.

تنگسیری ادامه داد: این نیرو تاکنون ۲۰ فروند از شناور‌های خارجی که در زمینه صید ترال در آب‌های ایران فعالیت می‌کردند، توقیف و صید قاچاق آن‌ها بین مردم تقسیم شد.

او گفت: در بحث صید ترال سیاست سپاه این است که آنچه در مجلس تصمیم‌گیری و بعد قانون می‌شود را اجرا کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه از فعالان صید صنعتی خواست با توجه به بزرگی شناورهایشان، در صیدگاه‌هایی که عمق آب زیاد است، صید کنند تا تور آن‌ها باعث تخریب زیستگاه آبزیان و صیدگاه‌های سنتی نشود.

کشف ۲۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، با اشاره به مبارزه قاطع با قاچاق سوخت و صید ترال در خلیج فارس گفت: این نیرو تاکنون ۲۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس کشف و ضبط کرده‌است و ۲۵ فروند شناور متخلف را در این زمینه توقیف کرده است.

تنگسیری، تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مقابله با مهره‌ها و سرشاخه‌های اصلی قاچاق سوخت عنوان کرد و افزود: قاچاقچیان سوخت از این طریق تلاش می‌کنند به اقتصاد کشور ضربه بزنند در همین زمینه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با اقتدار در مقابل کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند و به کشور لطمه می‌زنند ایستاده‌است.

او همچنین تاکید کرد: امروز نیروی دریایی سپاه پاسداران علاوه بر داشتن حضور پرشور و با صلابت در منطقه، تلاش دارد در آینده در فراتر از منطقه و فراساحل برای دفاع و حراست از سیادت و منافع جمهوری اسلامی ماموریت انجام دهد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.