رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: شهدا به ما نیاز ندارند و این ما هستیم که به آن‌ها نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در همایش سراسری " پیروان ولایت " به مناسبت چهل و یکمین سالگرد هفته بسیج اظهار کرد: شاید برای شما و همه این سوال مطرح شود که چرا اینقدر به موضوع بسیج و برگزاری هفته بسیج تاکید داریم و به آن بها داده می‌شود؟ اصلا فلسفه بسیج چیست و در کشور چه اتفاقی افتاد که بسیج تا این حد جایگاه بالایی دارد که همه با افتخار فریاد می‌زنیم که من «یک بسیجی ام».

وی بیان کرد: ما برای برگزاری این مراسم‌ها هدف والاتری داریم که در این خصوص مقام معظم رهبری فرمودند: بسیج باید یک تشکیلات منسجم، آگاه و با بصیرت و فعال باشد و در تمامی دوره‌ها نیز حضور فعال داشته باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: باید توجه کنیم که شهدا نیاز به برگزاری مراسم‌های گرامیداشت ندارند، چرا که آن‌ها به ما نیاز ندارند و این ما هستیم که به شهدا نیاز داریم و در حقیقت، شهدا حاضر و ناظر هستند و اگر ما در باتلاق مادیات دست و پا می‌زنیم، شهدا نزد خداوند روزی می‌گیرند.

اوحدی گفت: با یقین عرض می‌کنم که اگر ویروس کرونا نبود، حتما همان همایش دو سال گذشته در استادیوم آزادی را برگزار می‌کردیم و مقام معظم رهبری نیز در آن جا حضور پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: باید بدانیم ریشه فلسفی، تاریخی و دینی برای تشکیل بسیج توسط امام خمینی (ره) چه بود؟ که در حقیقت، یک الهام در درون امام خمینی (ره) جرقه زد که موضوع و نهاد بسیج شکل بگیرد و می‌بینیم که در هیچ نظامی، تشکیل چنین نهاد مردمی را ندیده‌ایم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: شاهد دو تفکر نسبت به انسان هستیم که یکی نگاه استکباری و ابزاری و دیگری، نگاه جوهری و ارزشی به انسان است که نگاه اول، یعنی استکبار در طول تاریخ، همیشه تلاش کرده است که از انسان‌ها برای رسیدن به اهداف شوم خود یعنی ظلم، جنایت و غارت استفاده کند.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) به بسیج نه به عنوان یک سازمان نظامی، بلکه به عنوان یک تفکر و فرهنگ برای هدایت انسان‌ها اصالت دادند آن هم در زمانی که انقلاب شده است و توطئه‌های استکبار و دشمنان وجود دارد، اما باز هم امام (ره) به ایده تشکیل این نهاد مردمی تأکید کردند و به عده‌ای جوان بها دادند که نشان دهنده تقابل دو تفکر در انقلاب ما بود. همان طور که چنین افکاری در کربلا و تاریخ اسلام هم وجود داشت.

اوحدی افزود: در آن دوران، همان حرف‌هایی که به پیامبران و امام حسین (ع) گفته بودند به امام خمینی (ره) نیز گفتند، چرا که دشمنان همیشه نگاه استکباری داشتند، اما امام (ره) اعتقاد داشتند که این نور، تمام بن بست‌ها را از بین می‌برد و دیدیم که جنگ هشت سال دفاع مقدس، موضوعی بود که دشمنان و مستکبران خواستند از طریق آن، انقلاب را از بین ببرند، اما این بسیجی‌ها بودند که بن بست جنگ را از میان برداشتند.

وی با اشاره به پاسخ امام خمینی (ره) به نگاه ابزاری و استکباری دشمنان گفت: امام خمینی (ره) فرمودند: رهبر من، آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با نارنجک، زیر تانک رفت و اصالت این است که تقابل دو دیدگاه در طول تاریخ و نگاه ارزشی به انسان‌ها، شهدایی، چون شهید باقری، شهید همت، شهید سلیمانی و این شهدا را به وجود می‌آورد که عظمتی برای دنیا می‌شوند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: می‌خواهیم هفته بسیج بستر بشارت گرفتن از شهدا برای ما باشد و از نگاه عمیق آن‌ها برای جامعه و آینده بهره‌مند شویم، نه اینکه صرفا هفته بسیج را برگزار کنیم. اگر امام خمینی (ره) فرمودند که بسیج مدرسه عشق است، در حقیقت نگاه ارزشی به انسان است که در حقیقت تعلیم و تربیتی برای رشد و کمال انسان هاست که این نگاه ارزشی نقطه مقابل نگاه ابزاری و استکباری است که مصداق این نگاه دوم همان نژادپرستی در جهان است که به صورت ابزاری به انسان‌ها نگاه می‌کنند.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که بسیج، شجره طیبه است که در حقیقت، این نشان می‌دهد درخت تنومندی است که ریشه اش با خون شهدای بسیجی باعث اقتدار این نظام شده است و این مدرسه بسیج، معلمانی دارد که درس‌هایی می‌دهند که امروز مکتب سلیمانی می‌شود و عصاره بسیج در این مکتب است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار