تشکیل گروه‌های جهادی در بقاع متبرکه برای مقابله با کرونا

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از تشکیل گروه‌های جهادی در بقاع متبرکه برای مقابله با کرونا خبر داد.

حجت‌الاسلام کرمی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: در پی فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه مقابله با ویروس کرونا و درخواست ایشان از استمرار کمک‌های مومنانه و بسیج مردم و خیرین برای مقابله با پیامد‌های منفی کرونا اوقاف نیز وارد عمل شده و کمک‌های خود را به نیازمندان گسیل کرده است.

او با اشاره به اقدامات اوقاف به عنوان به عنوان یک نهاد دینی و فرهنگی، افزود: راه‌اندازی گروه‌های جهادی در تمامی بقاع شاخص سطح یک و ۲، اقدام به تشکیل یک گروه جهادی برای انجام خدمات اجتماعی، پیرامون بقاع متبرکه با محوریت هیأت امنا و متولیان، مدیران مراکز افق و مسئولین واحد‌های آن، خدام ثابت و افتخاری، مسئولین و اعضای هیأت‌های مستقر در بقعه از جمله اقداماتی است که در این بخش انجام می‌شود.


مدیرکل اوقاف اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به ساز و کار‌های تشکیل گروه‌های جهادی در بقاع متبرکه، گفت: برای تشکیل این گروه‌ها باید امکان جذب نیرو‌های افتخاری از بین زائرین و مجاورین و در تمام رده‌های سنی و صنفی در گروه جهادی وابسته به بقعه وجود داشته باشد از همین رو مقتضی است تبلیغات لازم برای دعوت از تمامی اقشار جامعه پیرامونی بقعه به خوبی انجام گیرد.

او ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از موازی کاری توجه به این نکته ضروریست که گروه جهادی تشکیل شده در بقعه وابسته به بقعه بوده و تحت اشراف هیأت امنا و مراکز افق فعالیت دارد لذا یک تشکل جدا محسوب نمی‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه تمامی خدمات اجتماعی که صورت می‌گیرد با محوریت گروه جهادی است، گفت: گروه جهادی وابسته به بقعه باید با بومی سازی ابلاغیه‌های سازمان، برنامه‌ای جامع برای انجام فعالیت‌های خود در دستور کار قرار دهد.

او افزود: استفاده همه جانبه از ظرفیت بقاع متبرکه و تبدیل آن‌ها به پایگاه‌های مردمی مقابله با کرونا، راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک در بقاع متبرکه، برگزاری جلسه با دانشگاه علوم پزشکی برای احصاء نیاز‌های ضروری منطقه و استفاده بهینه از امکانات موجود از جمله اقداماتی است که باید در این حوزه انجام شود.

کرمی گفت: آماده‌سازی زائرسرا‌ها و فضا‌های موجود در بقاع متبرکه و موقوفات برای ایجاد نقاهتگاه بیماران کرونایی در صورت نیاز و تائید دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مناطق محروم و حاشیه‌ای، استمرار ضدعفونی کردن تمامی فضا‌های بقاع متبرکه، شناسایی افراد آسیب‌پذیر از کرونا و حمایت مادی و معنوی از آنان در قالب کمک‌های مومنانه نیز از دیگر اقداماتی است که باید در این حوزه انجام شود.

مدیرکل اوقاف و امور خریه استان زنجان افزود: تهیه و شارژ کپسول‌های اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی، تلاش برای ایجاد وقف‌های مشارکتی در رابطه با وسایل مورد نیاز مقابله با کرونا از قبیل، کپسول‌های اکسیژن، وسایل مورد نیاز نقاهتگاه‌ها و درمانگاه‌ها، تجهیزات بستری شدن بیماران کرونایی در منزل، تبلیغات مناسب برای تنویر افکار عمومی نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و عدم خروج غیر ضروری از منزل و کمک به تأمین مایحتاج افراد سالمند در بین بستگان و همسایگان برای مراقبت از ایشان در مقابل ابتلا به ویروس کرونا نیز از دیگر اقداماتی است که توسط اوقاف انجام خواهد شد.

او افزود: توجه به این نکته ضروری است که بقاع متبرکه در هیچ منطقه‌ای تعطیل نیست و با رعایت کامل شیوه نامه‌های ستاد مقابله با کرونا، پذیرای زائرین  است.

مدیرکل اوقاف و امور خریه استان زنجان گفت: با توجه به عدم تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی بقاع متبرکه و لزوم تقویت روحیه توکل، توسل و امید به الطاف الهی از سویی و عدم امکان اجرای برنامه‌ها و تجمعات مردمی در فضای سربسته از سوی دیگر، مقتضی است همشهریان ضمن ادامه فعالیت در فضای مجازی و کانال‌های مربوطه، نسبت به برگزاری مراسم دعا، مناجات و... در فضا‌های باز، و همچنین پخش ادعیه، مناجات و کلیپ‌های مناسب مخصوصا "دعای فرج" از مأذنه‌های بقاع متبرکه، اهتمام لازم را داشته باشند.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.