نجار مطرح کرد؛

آخرین جزئیات از مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس در ایام کرونایی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس در ایام کرونایی توضیحاتی داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس در ایام کرونایی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار شد محتوای آموزشی اجرای برنامه‌های مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس در ایام کرونایی در سایت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بارگذاری و قابل دسترسی است.

وی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی مربوط به این مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس و محلات به صورت تیزر و زیرنویس توسط شبکه‌های مختلف صدا و سیما و شبکه‌های استانی در هفته منتهی به مانور پخش شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: ضمن اطلاع رسانی به مردم در روز مانور (شنبه هشتم آذر ماه) به صورت نمادین آژیر زلزله از رادیو سراسری پخش و خانواده‌ها در منازل به همراه فرزندانشان نسبت به اجرای تمرین پناه گیری و خروج اضطراری اقدام کنند.

نجار توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش نیز در صورت امکان از طریق شبکه شاد نسبت به ارائه آموزش‌های لازم از جمله پناه گیری و خروج اضطراری صحیح با همکاری پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در زمان مشخصی روز شنبه هشتم آذرماه به صورت سراسری برای همه پایه‌های تحصیلی اقدام کند.

دبیر ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و عملیان پاسخ به بحران تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ کمیته راهبری مانور با تدوین و تصویب تفاهم نامه «ستاد عالی آمادگی عمومی در برابر زلزله» اجرای مرحله جدید مانور با رویکرد جامعه محور و تحت عنوان «مدرسه ایمن – جامعه تاب آور» را مورد تأکید قرار داد و مقرر شد به تدریج در کنار دانش آموزان، ساکنین محله­‌های مجاور مدارس نیز در فرآیند مانور مشارکت داده شوند.

نجار تأکید کرد: در سال اول مانور جامعه محور به صورت آزمایشی در شهر تهران و مرکز پنج استان کشور برگزار شد. در سال دوم نیز این مانور در سطح مناطق آموزش و پرورش شهر تهران (هر منطقه یک مدرسه و محدوده مجاور آن و ۳۱ مرکز استان (هر مرکز استان یک مدرسه و محدوده مجاور آن) برگزار شد. در نوزدهمین مانور علاوه بر مراکز استان‌ها، در شهرستان‌ها نیز (هر شهرستان یک مدرسه و محله مجاور) برگزار شد.

وی افزود: در رویکرد جدید که با عنوان «مدرسه ایمن-جامعه تاب آور» شناخته می‌شود، ضمن ارائه آموزش‌های لازم به دانش آموزان مطابق با روال جاری، تمهیداتی اندیشیده شده است که سطح آگاهی و آمادگی ساکنین محله‌های مجاور مدارس ایمن نیز ارتقا یابد و از ظرفیت این مدارس به‌ عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران در واحد‌های همسایگی در سطح هر محله استفاده شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: در این دستورالعمل تلاش شده است تا با محوریت ایمنی در برابر زلزله در منازل، اطلاعات جامعی به مخاطبین مانور سال جاری ارائه شود تا با فراگیری آن بتوانند در مقابل زلزله احتمالی از آمادگی لازم برخوردار شوند.

به گفته نجار بر اساس برنامه تدوین‌شده، دانش آموزان با مطالعه این راهنما و ارائه آن به اعضای خانواده، ضمن فراگیری نحوه صحیح پناه گیری در منزل، می‌توانند اطلاعات لازم را در خصوص مقاوم‌سازی اجزای غیر سازه‌ای نیز کسب و به اعضای خانواده خود منتقل کنند تا تمهیدات لازم در حد مقدور برای کاهش ریسک‌های موجود در منازل صورت پذیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار