منتقد سینما در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«آن شب» اتفاق خوبی برای شناساندن بیشتر سینمای ایران به دنیا است

شهرزاد گفت: شهاب حسینی معتبر‌ترین جایزه سینمای ایران را برای «فروشنده» دریافت کرده بود و «آن شب» اتفاق خوبی برای شناساندن بیشتر سینمای ایران به دنیا است.

شهاب شهرزاد منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: سینمای ایران در سال‌های گذشته  موفق به کسب جوایز معتبری از جشنواره‌های گوناگون سینمایی دنیا شده است.

او ادامه داد:همیشه این سوال و دغدغه وجود داشته است که آیا دریافت این جوایز می‌تواند راه سینمای ایران را به سمت فتح بازار‌های جهانی فیلم هم باز کند؟ به نظر می‌آید که موفقیت فیلم‌هایی مثل «آن شب» در جشنواره‌های جهانی که پایبند به قواعد ژانر هستند نوید‌بخش حضور تدریجی سینمای ایران در بازار فیلم است.

شهرزاد درباره تاثیر کسب جایزه فیلم «آن شب» در جشنواره «مارینز دره» بیان کرد: فیلم «آن شب» اولین ساخته کوروش آهاری به شمار می‌آید که در سی و نهمین جشنواره «مارینز دره» اسپانیا شرکت و موفق به کسب جوایز ارزنده‌ای شد. جشنواره «مارینز دره» یک جشنواره معتبر در زمینه فیلم‌های ژانر وحشت است همچنین عضو فدراسیون فستیوال‌های اروپایی است که می‌تواند به شناساندن قابلیت‌های سینمای ایران برای اینکه کم کم راهشان را به سمت بازار‌های جهانی فیلم باز کند کمک کرده است.

وی مطرح کرد: در این جشنواره، فیلم «آن شب» موفق به کسب سه جایزه اصلی شامل جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر شده است که عنوان جایزه بهترین بازیگر به شهاب حسینی تعلق دارد که پیشتر توانسته بود معتبر‌ترین جایزه سینمای ایران را در زمینه‌ بازیگری که در جشنواره کن برای فیلم «فروشنده» بود، به دست آورد و قطعا اتفاق خوبی برای شناساندن بیشتر سینمای ایران به دنیا است.

این منتقد سینما درباره ویژگی‌های فیلم «آن شب» گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم «آن شب» رعایت قواعد ژانر است بر خلاف بسیاری از فیلم‌های ایرانی که متاسفانه قواعد ژانر را رعایت نمی‌کنند یا اینکه قواعد را از ژانر‌های مختلف با هم مخلوط می‌کنند و یک ملغمه شکل می‌گیرد. در این فیلم با یک سایکودرام یا یک درام روان شناسانه یا فیلم متعلق به گروه وحشت در سینما سر و کار داریم. می‌بینیم که با رعایت برخی از المان ها، نشان‌ها و قواعد این فیلم در برخی از صحنه‌ها حتی شباهت‌هایی به آثار شاخص سینما وحشت مثل فیلم «درخشش» اثر سینماگر فقید کوبریک، پیدا کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این فیلم تاثیرگزاری آن است که در بسیاری از صحنه‌ها تماشاگر را درگیر با صحنه‌های ترسناک فیلم می‌کند. ترس در عین امنیت جاذبه‌ای است که ما را وادار می‌کند به سمت سینمای وحشت برویم، اما متاسفانه در سینمای ایران سابقه سینمای وحشت به درستی و با تکیه بر قواعد ژانر شکل نگرفته است.

او در نهایت تصریح کرد: برای این موفقیت، به جامعه سینمایی کشور، سازندگان این فیلم، کارگردان و تهیه کننده «آن شب» و به همه کسانی که برای درخشش سینمای ایران تلاش می‌کنند تبریک می‌گویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.