تکرار پدیده دژاوو نشانه چیست؟

دژاوو یا آشناپنداری پدیده‌ای است که غالبا از سردرگمی لحظه‌ای مغز ناشی می‌شود، اما تکرار آن در سنین بالاتر نشان دهنده وجود برخی واقعیت هاست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اخبارک نت؛ گاهی اوقات احساس می‌کنیم که یک اتفاق را قبلا دیده ایم که به آن پدیده دژاوو یا آشناپنداری می‌گویند. این پدیده غالبا از سردرگمی لحظه‌ای مغز و درهم آمیختگی حافظه ناشی می‌شود، اما در عین حال واقعیت‌هایی را در مورد ما نشان می‌دهد.

هنوز کودک هستیم

در حالی که فرد برای اولین بار در کودکی پدیده دژاوو را تجربه می‌کند، اما تداوم احساس تکرار موقعیت‌ها و حوادث ممکن است پس از ۲۵ سالگی کاهش یابد؛ بنابراین وجود دژاوو پس از این سن می‌تواند نشانه این باشد که ما هنوز کودک هستیم و در مقابل ناپدید شدن این پدیده نشان دهنده آن است که بزرگ شده ایم.

عملکرد خوب مغز

برخی از افراد ممکن است فکر کنند که عدم تکرار پدیده دژاوو با افزایش سن، به دلیل ضعف حافظه مرتبط با افزایش سن رخ می‌دهد، اما وقوع مداوم این پدیده در سنین کودکی و احساس تکرار موقعیت ها، اغلب ناشی از عملکر خوب مغز است.

قابلیت‌های حافظه

برخی از کارشناسان معتقدند که میزان توانایی به خاطر سپردن وقایع و نحوه انجام آن، چیزی است که بعضی اوقات میزان تجربه یا عدم تجربه پدیده دژاوو را تعیین می‌کند، زیرا برخی از افراد ممکن است از چیز‌هایی گیج شوند و فکر کنند که احساسات درونی آن‌ها ناشی از دژاووست، در حالی که در واقعیت او شرایط مشابهی را پشت سر گذاشته و آن را سال‌ها پیش تجربه کرده اید، اما زمانی که در سن بسیار کوچک بوده و آن را به یاد نمی‌آورد.

پدیده دژاوو

علامت هشداری قبل از تشنج

علائم و نشانه‌های بسیاری وجود دارد که ممکن است به بیماران صرع قبل از بروز تشنج در این بیماری هشدار دهند. پدیده دژاوو یکی از این علائم است و بیماران مبتلا به صرع با احساسات درونی خود می‌فهمند که آنچه در اطراف آن‌ها اتفاق می‌افتد بسیار آشنا است، هرچند به هیچ وجه آن را در گذشته تجربه نکرده اند.

احساس خستگی و استرس

این احتمال وجود دارد که علت تکرار احساس پدیده دژاوو، نیاز بدن به استراحت و آرامش باشد؛ به گونه‌ای که تجربه این پدیده نادر هنگامی که فرد دچار فرسودگی و خستگی است، با توجه به اینکه درجه توجه فرد در این مورد بسیار کمتر از سطح طبیعی است، بنابراین ممکن است که در این زمان همه چیز در مغز قاطی شده و تکرار موقعیت‌های سنتی که ممکن است بیش از یک بار برای یک فرد عادی رخ دهد به عنوان پدیده دژاوو تلقی شود.

اختلال روانی

اختلال اضطراب

پدیده دژاوو گاهی اوقات نشانه ابتلای شدید ما به اختلال اضطراب است؛ به گونه‌ای که برخی از مطالعات تأیید می‌کنند که با توجه به افزایش احساس اختلال روانی انسان احساس تنش زیاد کند که در این زمان به تجربه حالت‌های مختلف روانی تحریک می‌شود.

در نتیجه، به نظر می‌رسد پدیده دژاوو یا آشناپنداری بحث برانگیز است، نه تنها به این دلیل که افراد را گیج می‌کند، بلکه به این دلیل که دانشمندان همچنان به دنبال پاسخگویی در ارتباط با دلایل و مفاهیم این پدیده هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منتظران
۱۹:۲۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
اصلا نیازی به این همه حرف نبود اگه بلد نیستید پاسخ ندهید
Iran (Islamic Republic of)
منتظران
۱۹:۲۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۲
اصلا نیازی به این همه حرف نبود اگه بلد نیستید پاسخ ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
حق مطلب ادانشد ومتاسفانه نتوانستید مخاطب راراضی کنید منظورازاین پدیده دژاووکه واقعآ ناخوش آیند است چیست
من شخصآ درهفته ۲بار این حالت بهم دست میده و واقعآ حالم بدمیشه شماهم نتوانستیدماروتوجیح کنیددرنهایت تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خوب بود بجای اینهمه آسمان ریسمان بافتن صادقانه می نوشتید علت را نمی دانیم ,
آخرین اخبار