از سر رفتن قیمت شیر تا تعطیلی ۲۱ واحد لبنی صنعتی در کرمانشاه

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه در استان تعداد ۲۵ واحد لبنی صنعتی با پروانه وجود دارد، گفت : از این تعداد، در حال حاضر چهار واحد فعال هستند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ افخمی رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه در استان تعداد ۲۵ واحد لبنی صنعتی با پروانه وجود دارد، گفت : از این تعداد، در حال حاضر چهار واحد؛ بیستون، مانیزان، شیران کلهر و حاجی‌بابا فعال هستند که این واحد‌ها نیز کمتر از ظرفیت خود فعالیت دارند.

او گفت : یکی از مشکلات در استان کرمانشاه به سبب وجود برند‌های مشهور لبنی کشور و استقرار نمایندگی‌ها و مراکز پخش فعال آن‌ها در استان است به نوعی‌که این برندها، محصولات لبنی خود را با سبد محصول کامل تولید می‌کنند و تبلیغات مناسبی نیز دارند بدین سان، مردم نیز به سمت خرید این محصولات سوق پیدا کرده اند.

او موضوع بعدی را افزایش بی‌رویه قیمت شیر و سایر محصولات لبنی عنوان کرد و افزود: قیمت تمام‌شده شیر بالا رفته و قدرت رقابت با سایر کارخانه‌های لبنی بزرگ برای واحد‌های لبنی صنعتی استان کرمانشاه وجود ندارد.

افخمی به موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده و موضوع‌های دیگری از این دست که به واحد‌های لبنی تحمیل می‌شوند نیز اشاره کرد و افزود: این روند موجب‌شده تا نه تنها در استان کرمانشاه بلکه در کل کشور واحد‌های لبنی صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه به وضعیت گران شدن نهاده‌های دامی (به ویژه ذرت و سویا) نیز اشاره‌ای کرد و ادامه داد: مشکل نهاده‌ها در دو سال اخیر بسیار پررنگ شده است بنابراین در گذشته شاهد افزایش مقطعی قیمت شیر بودیم به نوعی‌که در فصل سرد سال، قیمت شیر کاهشی بود، اما در حال حاضر، چندسالی است که قیمت شیر خام دائماً در حال افزایش است.

او گفت: در چند روز اخیر عنوان شد که «براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، قیمت مصوب شیر خام با ۵۵ درصد افزایش، ۴۵۰۰ تومان تعیین شد»، این درحالی است که قیمت پایه شیرخام از ماه قبل در این محدوده به فروش می‌رسید بدین سان این موارد، دوای درد نیست.

واردات کره به چند شرکت خاص داده شده است

افخمی در خصوص گران شدن قیمت کره افزود: در کشورمان، واردات کره انحصاری شده به نوعی که این امر تنها توسط چند شرکت بزرگ انجام می‌شود و تولید کره در داخل نداریم، این انحصارگرائی یکی از عوامل نابسامانی و افزایش قیمت کره شده است.

او با تصریح بر اینکه در دو سال اخیر وزارت صمت واردات کره را به چند شرکت بزرگ لبنی به صورت انحصاری واگذار کرد، ادامه داد: این شرکت‌ها به میزان زیاد کره وارد کردند و از آن‌جا که تمام کره وارداتی در اختیار آن‌ها است، تعیین‌کننده قیمت بازار هستند.

افخمی با بیان اینکه شرکت‌های لبنی کوچک به سختی می‌توانند از این واحد‌های بزرگ کره تهیه کنند، افزود: عامل دیگری که باعث نابسامانی بازار کره شده، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کره در سال‌های گذشته است که تخصیص ارز نیز به صورت انحصاری به برخی از شرکت‌ها اختصاص یافت و باعث رانت شد.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با تصریح بر اینکه در کره مورد نیاز مردم را در کشور نمی‌توانیم تولید کنیم، ادامه داد: بدین ترتیب نیاز به واردات کره داریم که این موضوع نیز متاسفانه در روندی که پیشتر مطرح شد، گیر کرده است و با افزایش قیمت آن روبرو هستیم.

افخمی گفت: این روز‌ها محصولات لبنی از سفره قشر پایین و البته قشر متوسط جامعه کم و حتی حذف شده است و اثرات آن را در آینده خواهیم دید .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار