دو مکمل جادویی برای مقابله با کرونای بلند مدت

متخصصان انگلیسی می‌گویند مصرف دو مکمل غذایی می‌تواند عوارض کرونای بلند مدت را تسهیل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، از همه گیری کرونا در جهان یک سال می‌گذرد. با گذشت ۲ ماه از فصل پاییز، روند شیوع کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن به رقم بی سابقه‌ای رسیده است. تنها در یک ماه گذشته با شدت گرفتن این همه گیری، ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها تکمیل شده و دولت‌ها مجبور شدند دوباره محدودیت‌های پیشین درباره منع آمد و شد و استفاده از ماسک را اعمال کنند. هم اینک شمار مبتلایان به کرونا از مرز ۶۳ میلیون نفر عبور کرده و در چند روز آینده شمار جانباختگان نیز از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر خواهد رفت.

با این حال، شمار قربانیان و جانباختگان تنها مورد نگرانی درباره همه گیری کرونا نیست. کرونای بلند مدت یک عارضه جدی است که بسیاری از بهبود یافتگان از این بیماری را درگیر خود کرده است. کرونای بلند مدت به حالتی اطلاق می‌شود که بیماران کرونایی برای هفته‌ها و ماه‌ها پس از بهبودی همچنان دارای علائم بیماری هستند و نمی‌توانند به زندگی پیشین خود قبل از ابتلا به کووید ۱۹ بازگردند.

با این وجود، متخصصان انگلیسی در این زمینه توصیه‌های جدیدی را ارائه کرده اند. کریس استیل، یکی از پزشکان برجسته بریتانیایی در این باره می‌گوید: برخی مکمل‌های غذایی می‌توانند با تقویت بدن به مبارزه با علائم بلند مدت کرونا کمک کنند.

او افزود: یکی از علائم رایج کرونای بلند مدت خستگی و بی حالی است. حقیقت این است که هر فردی که به بیماری ویروسی مبتلا می‌شود و احساس خستگی می‌کند، باید استراحت کند. استراحت نخستین توصیه به افراد دارای علائم کرونای بلند مدت است.

این متخصص تاکید کرد: استفاده از مایعات فراوان در طول دوره استراحت بسیار ضروری است. با این حال دو مکمل جادویی نیز وجود دارد که می‌تواند به میزان قابل توجهی به این بیماران کمک کند.

کوآنزیم کیو ۱۰

نخستین مکملی که افراد بهبود یافته از کرونا باید مصرف کنند کوآنزیم کیو ۱۰ (CoQ۱۰) است. این کوآنزیم یک آنتی اکسیدان داخل سلولی است که توسط اغلب سلول‌های بدن انسان ساخته می‌شود. با این حال، می‌توان آن را از طریق منابع غذایی بدست آورد. به هر میزان که سن افراد بالا می‌رود، توان تولید کوآنزیم کیو ۱۰ در بدن کاهش می‌یابد، و از این رو افراد باید مواد غذایی حاوی این ماده را بیشتر مصرف کنند.

بیشترین مقدار کوآنزیم کیو ۱۰ در گوشت گاو و بعد از آن در مرغ یافت می‌شود. مغز ها، کلم بروکلی آب پز و پرتقال نیز مقادیری از آن را دارا هستند. این کوآنزیم باعث افزایش انرژی بدن می‌شود و امروزه به دلیل اهمیت آن به صورت مکمل‌های غذایی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

تحقیقات نشان داده است این کوآنزیم می‌تواند انرژی مورد نیاز سلول‌ها را تامین کند. همچنین این ماده می‌تواند در بدن به مانند آنتی اکسیدان عمل کند. محققان دانشگاه ناتینگهام در بررسی ۱۶ مطالعه مختلف پی بردند کوآنزیم کیو ۱۰ می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر خستگی و بی حالی داشته باشد. از همین رو، متخصصان همواره به این ماده به چشم یک تسهیل کننده روند بی حالی نگاه می‌کنند.

https://www.yjc.ir/fa/news/7541338/%DB%B5-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%AF%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

ویتامین‌های گروه B

تحقیقات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است خانواده ویتامین B می‌تواند باعث افزایش انرژی در بدن شود. افراد بهبود یافته از کووید ۱۹ که به علائم بلند مدت بیماری مبتلا شده اند، احتمال دارد که از کمبود خانواده ویتامین B رنج ببرند.

براساس اعلام سرویس سلامت همگانی انگلیس، خانواده ویتامین B شامل ویتامین‌های اصلی ۱ B۶ ،B، و ۱۲ B می‌شود. ویتامین ۱ B که با نام تیامین مشهور است باعث آزاد شدن انرژی مواد غذایی مصرف شده در بدن می‌شود. همچنین این ویتامین در سلامت سیستم عصبی بدن نقش بسیار مهمی داد.

ویتامین دیگر این گروه ۲ B است که با نام ریبوفلاوین شناخته می‌شود. این ویتامین نیز باعث افزایش انرژی بدن می‌شود و برای سلامت پوست و چشم‌ها بسیار با اهمیت است. در واقع شهرت اصلی خانواده ویتامین B در یک ویژگی مشترک نفهفته است و آن توانایی افزایش سطح انرژی در دسترس بدن و مبارزه با خستگی و بی حالی است.

 


بیشتر بخوانید


ویتامین ب۱۲

ویتامین ب۱۲ یا کوبالامین از مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز برای حیات موجودات زنده است. این ویتامین برای تکثیر سلولی (خون‌سازی) و عملکرد سیستم عصبی از طریق سنتزِ میلینی (Myelinogenesis) ضروری است. باکتری‌های تولیدکننده ویتامین ب۱۲ در دستگاه گوارش انسان، از دهان و لثه و حلق تا روده بزرگ زندگی می‌کنند، اما قادر به تأمین کل نیاز بدن نیستند. ویتامین ب۱۲ در منابع حیوانی مانند گوشت، جگر، شیر، پنیر و تخم مرغ وجود دارد و دارای ۴ درصد کبالت است.

افراد بهبود یافته از کرونا ضروری است به این ویتامین توجه لازم را داشته باشند. کمبود ویتامین ب۱۲ منجر به بیماری کم‌خونی وخیم و غیرطبیعی شدن گلبول‌های قرمز، کم شدن رشد بدن، مو و ناخن می‌شود. از آنجا که ویتامین ب۱۲ در غذا‌های گیاهی موجود نیست، بهتر است گیاهخواران، ورزشکاران و کسانی که رژیم سخت می‌گیرند از مکمل‌های ویتامینی مانند مولتی ویتامین‌ها استفاده کنند.

تحقیقات نشان داده است کمبود ویتامین ب۱۲منجر به علائم و عوارض ذیل می شود:

۱- خستگی بیش از حد و بی حالی
۲- نداشتن انرژی، گیجی و خواب آلودگی
۳- نفس نفس زدن
۴- احساس ضعف
۵- رنگ پریدگی پوست
۶- شنیدن صدا‌هایی از داخل بدن به جای شنیدن صدا از منابع بیرونی
۷- از دست دادن اشتها و کاهش وزن

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
درمان کرونا فقط با آب جوجه خروس .،
جوجه خروس درمان قدیمی و واقعی تمام بیماریهای عفونی در خانه