برنان خواستار محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده شد

مدیر سابق سیا با اعلام اینکه «اسرائیل و ایران در حال جنگ نیستند»، ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان را اقدامی غیرقانونی دانست و خواستار محکوم کردن آن شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان برنان، مدیر سابق سیا، در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره اهمیت «حیاتی» حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در جلسات روزانه امنیتی و نگرانی‌هایش در خصوص ترور دانشمند برجسته هسته‌ای ایران، صحبت کرد.

او درباره ترور محسن فخری‌زاده، داشنمند هسته‌ای ایران، گفت: من نمی‌دانم چه کسی این حمله را انجام داد یا چه کسی دستور آن را صادر کرد. اما من دو نگرانی عمده و مهم دارم. نخست این که اگر کشوری دستور انجام این حمله را صادر کرده یا خودش این حمله را انجام داده باشد فکر می‌کنم این اقدام فراتر از معیار‌ها و قواعدی است که دولت‌ها -در ارتباط با ترور مقامات بلندپایه یک دولت دیگر- باید انجام دهند.

مدیر سابق سیا افزود: اسرائیل و ایران در حال جنگ نیستند و بنابراین با همان روشی که ما هر ترور انجام شده به دست روسیه و چین یا هر کشور دیگری را محکوم می‌کنیم، باید این کار را در زمانی انجام دهیم که مقام ارشد یک کشور مستقل ترور می‌شود.

برنان در ادامه گفت: دوم این که در حالی که ما در این دوره بسیار بسیار مهم انتقال قرار داریم، می‌خواهیم از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که چرخه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه تشدید و منجر به یک رویارویی نشود.

او که از منتقدان اصلی سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکاست در ادامه اضافه کرد: دولت اوباما در مقایسه با دولت ترامپ رویکرد بسیار متفاوتی را در قبال ایران اتخاذ کرد. اما در روز‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ، اگر آن‌ها چنین کاری را انجام دهند، ​این اقدام می‌تواند سبب تحریک ایران به انجام دادن اقدامی تلافی‌جویانه شود که به نوبه خود می‌تواند سبب تشدید بیش از پیش تنش‌ها شود؛ بنابراین پرهیز از تحریک دیگران و تشدید تنش‌ها در راستای منافع ما قرار دارد.

مدیر سابق  آژانس اطلاعات مرکزی در ادامه این مصاحبه اظهار کرد: بار دیگر می‌گویم من نمی‌دانم چه کسی این حمله را انجام داد یا این که آیا در این باره با آمریکا مشورت شد یا خیر. تنها فکر می‌کنم در این دوره زمانی، ما باید سبب کاهش تنش‌ها شویم نه این که آن را افزایش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار