رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

تاخیر در چرای دام، فرسایش خاک را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت ادامه چرای مفرط، ۴۰ درصد پوشش گیاهی سطح خاک کاهش می‌یابد و پس از مدتی با مراتعی بدون پوشش گیاهی روبه رو خواهیم بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عطاءالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در نشست هماهنگی همایش خاک اظهار داشت: در صورت ادامه چرای مفرط درصد پوشش گیاهی سطح خاک کاهش یافته و پس از مدتی با مراتعی بدون پوشش گیاهی روبه رو خواهیم بود که به شدت در معرض فرسایش قرار دارند و در صورت تاخیر در چرای دام در مراتع فرسایش خاک تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

او افزود: فرسایش خاک در کشور بیش از استاندارد جهانی است و وضعیت حفاظت از آب و خاک مطلوب نیست که در این زمینه به مدیریت جامع و کلان نگر نیازمندیم.


بیشتر بخوانید


ابراهیمی اضافه کرد: ارزش خاک از آب کمتر نیست و خاک‌ها سیستم‌های اکولوژیکی فعالی هستند که وظیفه نگهداری گیاهان را بر عهده دارند و تامین کننده آب و مواد غذایی برای گیاهان هستند.

او ادامه داد: کشاورزی حفاظتی براساس افزایش فرآیند‌های زیستی طبیعی در سطح بیرونی و زیرین خاک عمل می‌کند و در این روش اعمال مکانیکی روی خاک و استفاده از نهاده‌هایی مانند انواع کود شیمیایی به حداقل خواهد رسید.

ابراهیمی، ترویج فرهنگ کشت‌های حفاظتی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و گفت: کشاورزی از شکل سنتی خود باید به سمت کشاورزی حفاظتی سوق داده شود و تکیه بر موضوع ادوات کشاورزی تنها راهکار نیست بلکه در کنار تهیه ادوات نوین باید آموزش لازم به بهره برداران بخش کشاورزی داده شود.

او به ترسیم نقشه خصوصیات کمی و کیفی خاک استان اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت خاک ایجاد هرم اطلاعاتی مناسب و پایگاه اطلاعاتی خاک یک امر ضروری است با توجه به تنوع زیست محیطی و خصوصیات خاک استان جهت هرگونه تصمیم گیری در بخش کشاورزی حائز اهمیت است.

ابراهیمی با بیان اینکه خاک به عنوان رکن اساسی تولید محصولات کشاورزی اهمیت بسیاری دارد اضافه کرد: مدیریت پایدار خاک در نهایت تولید پایدار ما را تضمین می‌کند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار