کاهش تعداد مبتلایان به کرونا و مراجعات سرپایی

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در حال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا و مراجعات سرپایی به مراکز درمانی استان کمتر شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در حال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا و مراجعات سرپایی به مراکز درمانی استان کمتر شده که نباید این موضوع دلیلی برای عادی‌انگاری و کوتاهی مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، باشد.

او در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در استان، گفت : ۱۰ ماهی است که تقریبا از بحران کرونا در کشور می‌گذرد، موج‌های ایجاد شده که در طول هر موج تعداد مبتلایان و مرگ و میر‌ها بیشتر می‌شود که با اعمال محدودیت‌های تا حدی آمار‌ها کاهش و با سهل‌انگاری مردم دوباره اوج می‌گیرد.

او افزود: در حال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا و مراجعات سرپایی به مراکز درمانی استان با توجه به اینکه همه دست به دست هم دادیم با مراقبت، کنترل و نظارت و محدودیت‌ها، تا حدودی کاهش نسبی داشته است، البته در موج‌های قبلی هم شاهد این وضعیت بودیم که دوباره با عادی‌انگاری و کوتاهی مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تعداد موارد مثبت افزایش یافت.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: این بار هم نگرانی‌هایی بعد از اتمام محدودیت‌های داریم، لازم است رفتار مناسبی برای مبارزه دراز مدت با این بیماری داشت و با کم شدن آمار مبتلایان، دست از مراقبت‌های بهداشتی برنداریم؛ کرونا با کاهش آمار نمی‌رود.

بیگلری گفت: هر چه قدر تجمعات کمتر باشد ریسک انتقال بیماری کووید ۱۹ کمتر می‌شود و هر چه قدر بیشتر و زمان طولانی‌تر باشد ریسک انتقال بیماری بیشتر خواهد بود، بنابراین باید مردم نحوه زندگی مناسب با این بیماری را با رعایت نکات بهداشتی برای دراز مدت داشته باشند.

او افزود: شروع دورهمی می‌تواند عامل خطری برای اوج‌گیری دوباره بیماری باشد، چرا که فاصله بین وضعیت زرد، نارنجی و قرمز خط باریکی و خیلی کوتاه است.

بیگلری در خصوص بحث قرنطینه بیماران مبتلا، گفت: داشتن مسئولیت اجتماعی در برابر بیماری این روز‌ها یکی از ضروریت‌های زندگی است، یعنی کسی که بیمار شد باید خود را قرنطینه و تا سپری شدن دوران بیماری در منزل بماند که معمولا بعد از دو و حداکثر سه هفته (۲۱ روز) بیماری دیگر قابلیت سرایت خود را از دست می‌دهد.

او در خصوص تست پی‌سی‌آر مثب افراد بهبودیافتگان پس از سپری کردن دوران قرنطینه، ادامه داد: در این افراد ممکن است لاشه‌های میکروب از بین رفته، تست را به صورت کاذب بعد از ۱۴ و ۲۱ روز قرنطینه، مثبت نشان دهند که در واقع مثبت نیست. افراد بعد از دوره استراحت و قرنطینه با رعایت رفتار‌های مناسب بهداشتی می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند.

بیگلری در خصوص شناسایی بیماری آنفولانزا و کرونا، گفت: علائم بیماری آنفولانزا به صورت ناگهانی و انفجاری و با آبریزش بینی شدید همراه است که علائم در کرونا تدریجی بروز می‌کند.

او ادامه داد: وقتی پیشگیری کنیم در واقع از هر دو این بیماری پیشگیری می‌کنیم که خوشبختانه با مراقبت‌های بهداشتی صورت گرفته، خوشبختانه فعلا موردی از همه‌گیری آنفولانزا انسانی گزارش نشده است.

بیگلری، سالمندان، افراد داری بیماری زمینه‌ای و زنان باردار را جزء گروه‌های در معرض خطر این بیماری معرفی کرد و افزود: بهبودیافتگان کرونا با توجه به قابلیت سیستم ایمنی بدنشان تا مدت کوتاهی نسبت به ابتلای دوباره به کرونا ایمن هستند، اشتباه است که فکر کنند دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، لذا باید همواره موارد بهداشتی را رعایت کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار