چرخش چرخ گرانی این بار برای لاستیک

در حالی از ابتدای امسال تاکنون در سه مرحله شاهد افزایش قیمت در بازار لاستیک هستیم که هم مردم و هم فروشندگان از این افزایش قیمت‌ ها گلایه‌مند هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، چرخ ماشینش نمی‌ چرخد، گویی گرانی‌ ها چوب لای چرخ ماشین گذاشته‌اند. یک روز به بهانه دلار، روز دیگر به بهانه مواد اولیه و هر روز یک داستانی برای گرانی لاستیک در کشور وجود دارد.

گویی بازار لاستیک نمی‌ خواهد آرام بگیرد و در روز‌های پر تلاطم و آشفته بازار گرانی در خواب عمیق فرو رود.

از ابتدای امسال تاکنون سه بار شاهد افزایش قیمت در بازار لاستیک بوده‌ایم و آقایان مسئول که از حال و دل مردم خبر ندارند که چگونه با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند تا می‌ توانند افزایش قیمت‌ ها را به نفع تولید کنندگان مصوب می‌کنند و این ماجرا از همان ضرب المثل "سواره از پیاده خبر ندارد" حکایت می‌ کند.

این‌ ها درد دل یکی از شهروندان بیرجندی  بود که از افزایش قیمت‌ های بی رویه گلایه‌مند است.

او گفت: امسال بازار عرضه کالا و قیمت‌ های آن یک روز خوش و آرام به خود ندیده و در یک بازه زمانی کالا یافت نشده و در وقتی دیگر قیمت‌ های آن به حدی بالا رفته که دیگر کمتر کسی قدرت خرید آن را داشته است.


بیشتر بخوانید


این شهروند بیرجندی افزود: در بازار خودرو از یک سو شاهد نوسانات قیمتی شدید هستیم و از سوی دیگر هیچ ثباتی در بازار جانبی آن یعنی وسایل یدکی دیده نمی‌ شود.

او عنوان کرد: این روز‌ها در بلبشوی این بازار، عرضه لاستیک هم حکایت خود را دارد. با وجود اینکه شیوع بیماری کرونا سبب کاهش بسیاری از مسافرت‌ های بین‌شهری شده و انتظار می‌ رفت که لاستیک خودرو اگر کاهش قیمت نداشته حداقل افزایش هم نداشته باشد، ولی این اتفاق رخ نداد.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که معتقد است اگر مسئولان با این امید که با گرانی لاستیک دست دلالان کوتاه می‌ شود و قیمت‌ ها با بازار آزاد یکسان می‌ شود آن را گران کرده‌اند باید دید این اوضاع گرانی به نفع چه کسی است؟ آیا در این اوضاع مشتری سود می‌برد یا فروشنده؟

او با بیان اینکه افزایش ۱۰۵ درصدی قیمت لاستیک در مدت ۹ ماهه به نفع مردم نیست گفت: هیچ نظارتی در بازار توزیع وجود ندارد.

این شهروند بیرجندی ادامه داد: آنچه مطرح است اینکه نظارت دقیقی بر بازار وجود ندارد و گویا بازار بدون متولی است. آقایان مسئول پای درد دل فروشندگان نمی‌نشینند و گر از کارشناسان و افرادی که در کار خرید و فروش لاستیک سال‌ها تجربه دارند استفاده مشورت بگیرند وضعیت بهتری خواهیم داشت.

آری این روز‌ها قیمت بسیاری از اقلام روند صعودی گرفته و گرانی‌ ها به صنعت لاستیک هم رسیده است.

افزایش چشمگیر قیمت لاستیک باعث شده که بسیاری از افراد به بازار فروش لاستیک دست دوم پناه ببرند و از این رو این بازار رونق زیادی نسبت به قبل گرفته است.

از هفته‌ های اخیر مجوز افزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک اعلام شد و این روز‌ ها با گرانی لاستیک اگر لاستیک ماشینی پنچر شود دیگر توان خرید لاستیک نو وجود ندارد و بیشتر افراد به دنبال تعمیر لاستیک و یا تعویض آن با لاستیک دست دوم هستند.

علیزاده رئیس اتحادیه لاستیک فروشان بیرجند اظهار کرد: در ۹ ماهه اخیر این سومین مرحله است که لاستیک روز‌ های گرانی را به خود دیده است و از چند روز گذشته مصوبه افزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک ابلاغ شده است.

او افزود: در چند ماه اخیر در یک بازده زمانی ۲۵ درصد و در برهه‌ای دیگر افزایش قیمت ۳۰ درصدی و حال ۵۰ درصد قیمت لاستیک افزایش یافته است.

علیزاده عنوان کرد: در این بازار گرانی‌ ها گویا کسی نظارتی بر این افزایش قیمت‌ ها ندارد و این افزایش شامل تمامی برند‌های لاستیک ایرانی موجود در بازار شده است و منحصر به برند‌ های خاص نیست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.