نوسان بهای مرغ در فارس

بهای مرغ در فارس چند روزی است که دچار نوسان شده است؛ از یک طرف شهروندان برای کاهش قیمت لحظه شماری می‌کنند و از طرفی مسئولان به دنبال فرونشاندن حباب ایجاد شده هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در حالی که ستاد تنظیم بازار کشور نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرده است، اما مردم مرغ را با این قیمت در بازار پیدا نمی‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص افزایش قیمت مرغ، بیان کرد: عرضه مرغ در ۱۰ روز نخست آذرماه ۹۹ به دلیل مشکلی که در کشور در بحث جوجه یک روزه وجود داشت، با افزایش نرخ مواجه شد.

کرامت الله کیومرثی افزود: در استان فارس با توجه به فعال بودن زنجیره‌های تولید و با توجه به اینکه حدود ۱۳ درصد نیاز از طریق جوجه‌های یک روزه مرغ مادر درون استان تامین می‌شود، مشکل اختلاف آمار معنی داری با آمار واقعی جوجه ریزی حالت معمول نداشتیم.

او ادامه داد: در استان‌های همجوار در کلان مشکل جوجه ریزی اتفاق افتاده بود، یک مقدار از تولید فارس به این استان‌ها راه پیدا کرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در هفته نخست آذرماه با توزیع مرغ منجمدی که در انبار پشتیبانی امور دام استان به عنوان ذخیره استراتژیک وجود داشت، مقداری از کمبود عرضه جبران شد.

کیومرثی افزود: مرغ منجمد با نرخ ۱۵ هزار تومان تحویل مصرف کنندگان شد و مابقی نیاز استان را از طریق تامین مرغ گرم کشتار روز به بازار عرضه کردیم.

او ادامه داد: به دلیل مشکل کمبود عرضه در سطح کشور نرخ مرغ افزایش یافت که استان فارس نیز با توجه به اینکه بخشی از تولیدات خود به استان‌های همجوار عرضه کرد با این افزایش نرخ مواجه شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با همه این مواردی که اتفاق افتاد، استان فارس پایین‌ترین نرخ مصرف کننده را در سطح کل کشور داشت یعنی نرخ مرغ در فارس نسبت به سایر نقاط کشور حدود یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان پایین‌تر بود.

کیومرثی افزود: در زمینه تامین و تولید مرغ گرم مشکلی نداریم و میزان تولید گوشت مرغ استان نسبت به آذرماه سال ۹۸، بیشتر شده است.

او ادامه داد: همچنین مشکلی در زمینه عرضه مرغ نداریم و در انبار اداره کل پشتیبانی امور دام استان به اندازه کافی مرغ منجمد وجود دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: افزایش نرخ مرغ در فارس از مشکلات استان‌های همجوار تبعیت کرد و بحث کمبود توزیع نهاده‌ها در مهرماه و آبان ماه ۹۹ نیز در افزایش نرخ تاثیر داشت.

کیومرثی افزود: از ابتدای آبان ماه ۹۹ توزیع مرغ و توزیع نهاده‌ها به صورت مستقیم از طریق سامانه توسط تهران انجام می‌شود که بسیاری از مرغداران استان که در سامانه مشکلی برای ثبت سفارش و بحث جوجه ریزی نداشتند تا ۱۰۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز آنان تامین شده است.

او بیان کرد: مرغی که در آینده نزدیک وارد بازار می‌شود، مرغی با نرخ مصوب تنظیم بازار خواهد بود که نرخ مرغ زنده ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ عرضه به مصرف کننده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی نرخ مصوب تنظیم بازار کشور در مجموعه فارس نیز اجرایی می‌شود و هم استانی‌ها می‌توانند در آینده نزدیک از مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی بهره‌مند شوند و حبابی که در بحث افزایش نرخ مرغ ایجاد شده، به حداقل می‌رسد.

توزیع ۲ هزار تن مرغ منجمد در فارس

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس هم گفت: براساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان، سهمیه مرغ را با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت توزیع می‌کنیم.

رهام رحمانی افزود: از ۲۸ مهرماه ۹۹ تا کنون حدود ۲ هزار تن مرغ منجمد در سطح استان به نسبت جمعیت هر شهرستان توزیع کردیم.

او تصریح کرد: قیمت مصوب مرغ منجمد در درب سردخانه ۱۴ هزار تومان و خرده فروشی ۱۵ هزار تومان است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس گفت: توزیع مرغ منجمد دولتی در استان تا رسیدن بازار به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ادامه دارد.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار