حرفه حسابداری در کشور ما از جایگاه اجتماعی رفیعی برخوردار بوده و تاثیرگذاری آن بر تصمیمات اقتصادی و مدیریتی بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۵ آذر به عنوان روز حسابدار نامگذاری شده است، شغل حسابداری یکی از حرفه‌های حساس و حیاتی است که نیاز به دقت و تمرکز بالا داشته و به نوعی با عنوان زبان تجارت شناخته می‌شود.

رشته حسابداری به معنای ذخیره اطلاعات مالی، تجزیه و تحلیل داده هاست چرا که یک حسابدار همانند پزشک برای کنترل سلامت مالی کشور تلاش می کند تا بتواند گزارشی خوب و مناسب به مدیران سازمان، اداره‌ها یا شرکتی که در آن کار می‌کند  ارائه دهد.

وضعیت رشته حسابداری ایران از نظر تمامی متخصصان این حوزه جایگاه علمی بسیار بالایی دارد، به این معنا که سالانه استادان زیادی در دانشگاه‌ها به تدریس حسابداری می‌پردازند تا به اینصورت آینده شغلی آنان را تامین کنند. 

فدراسیون بین المللی حسابداران یا آیفک، مهم‌ترین ارگان حسابداری بین المللی است که از ۱۵۵ نهاد حسابداری در ۱۲۰ کشور جهان تشکیل شده است و نمایندگی حدود ۵/۲ میلیون حسابدار را بر عهده دارد، در واقع آیفک بزرگ‌ترین ارگان بین المللی در میان حرفه‌های بین المللی به حساب می‌آید و این عامل مهم، نشان دهنده عظمت و بزرگی جایگاه برجسته حسابداران در میان تمام حرفه‌ها و مشاغل است.

آیفک در سی‌امین سال تاسیس خود ۲ تا ۸ دسامبر را به نام هفته حسابداری نامگذاری کرد و از اعضای خود در همه کشور‌های جهان در خواست کرد تا این هفته را به نام هفته حسابداری اعلام کنند؛ به همین منظور آئین نامه‌هایی را هم برای بزرگداشت این مناسبت تدارک دیدند.

انجمن حسابداران خبره ایران ضمن اعلام این خبر همه نهاد‌های حسابداری ایران را برای تعیین روزی با عنوان روز حسابدار فرا خواند و بر اساس آن فراخوان و نشست‌هایی بین رهبران انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران - به عنوان دو انجمن ایرانی عضو آیفک - انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی، و سازمان حسابرسی تشکیل و سرانجام در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ روز ۱۵ آذر هر سال به عنوان روز حسابدار در ایران نام‌گذاری شد.

فضل الله اکبری، پدر علم حسابداری ایران در دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۰ در شهر گلپایگان چشم به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی خود را در همان شهر گذراند و پس از تحصیلات متوسطه در شرکت ملی نفت استخدام شد. او در اوایل دهه ۱۳۳۰ در موسسه علوم اداری و بازرگانی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و فوق لیسانس علوم اداری و بازرگانی دریافت کرد و پس از آن با استفاده از بورس تحصیلی به آمریکا رفت و در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه استانفور برای دریافت دکتری در رشته مدیریت بازرگانی با گرایش حسابداری تحصیل کرد.

پدر علم حسابداری ایران بعد از اخذ مدرک دکتری از آمریکا به ایران بازگشت و در موسسه علوم اداری به تدریس پرداخت و توانست در سال ۱۳۳۷ به عنوان اولین مدرس حسابداری با درجه دانشیاری به عضویت هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شود و در این راستا دانشجویان موفق زیادی را تحویل جامعه حسابداری دهد.

موفقیت یک شرکت در انجام فعالیت ها به وجود حسابدار بستگی دارد

اهمیت این رشته و فعالیت در آن به اندازه‌ای است که موفقیت یک شرکت به آن بستگی دارد، چراکه اکثر شغل‌ها و کار‌ها بدون داشتن حسابدار مورد اعتماد با شکست مواجه خواهد شد، بنابراین لازمه یک پیشرفت چشمگیر در یک حرفه مورد نظر وجود حسابداران قدر و کاردان است.

تمامی دانشگاه‌های کشور از دولتی تا غیردولتی و پیام نور ظرفیت بالایی برای پذیرش دانشجویان در رشته‌های حسابداری دارند و افراد هم به علت کسب درآمد بالا و اشتغال مناسب مشتاق ادامه تحصیل در این رشته هستند، اما باید دانست که هر سختی با آسانی به دست نمی‌آید بلکه این رشته دارای مسائل ریاضی زیادی بوده که احتمال دارد ذهن بیشتر دانشجویان را در زمان تحصیل درگیر کرده و تصمیم آنان را برای ادامه تحصیل در این رشته تغییر دهد به صورتی که آنان در وسط راه تصمیم به انصراف از دانشگاه شوند یا رشته‌های دیگری که به آن مجاز شده اند را انتخاب کنند تا از مشکلات آن رها شوند، بنابراین شرط اول و اساسی قبل از انتخاب رشته سنجیدن مشکلات رشته تحصیلی مربوطه متناسب با توانایی‌ها و استعداد‌های خود است به گونه‌ای که جز پیشرفت در آن به موضوع دیگری فکر نکرد.

جالب است بدانید که تا هر زمان که افراد و شرکت‌ها برای پرداخت مالیات و محاسبه‌ دستمزد‌ها و هزینه‌ها و درآمد‌های خود به افراد متخصص احتیاج داشته باشند، جایگاه رشته حسابداری بیش از پیش احساس خواهد شد، چرا که حسابداران نقش مهمی در ترسیم بودجه برای شرکت‌ها و پایبندی آن‌ها به این بودجه‌ها دارند. اقتصاد فراز و نشیب‌های فراوانی داشته، اما حسابداران همچنان از امنیت شغلی مناسبی برخوردار هستند و تقریباً هر سازمان یا کسب و کاری به یک یا چند حسابدار نیاز دارد و قطعا فعالیت‌های کاری آنان بدون داشتن حسابداران متخصص و با تجربه لنگ می‌ماند.


بیشتر بخوانید


حقوق حسابداران یکی از مهم‌ترین نقاط قوت شغل آنان است

دستمزد یا حقوق حسابداران یکی از مهم‌ترین نقاط قوت شغل آنان است، یعنی حسابداران شانس زیادی برای دریافت حقوق‌های نجومی دارند و علاوه بر این‌ها از حقوق بازنشستگی خوب، بیمه کامل، مرخصی‌های طولانی و دیگر مزایا برخوردار خواهند شد.

شغل حسابداری به هیچ عنوان محدود به یک مکان یا شهر خاص نیست اگر چه بیشترین دستمزد برای حسابداران در شهر‌های بزرگ که دارای شرکت‌ها و صنایع مهم کشور هستند، فراهم شده است، اما هر شرکتی در هر جایی به حسابدار نیاز دارد و حتی در تمام کشور و حتی در شهر‌های بسیار کوچک هم موقعیت‌های شغلی فراوانی برای حسابداران وجود دارد و حتی در صورت فعالیت در رشته حسابداری در خارج از کشور می‌توانید با گذراندن دوره‌های کوتاه مدت مربوط به قوانین آن کشور در این مسیر پول درآورید.

یکی از نقاط مثبت در شغل حسابداران این است که می‌توانند در شغل‌های مختلفی مشغول به کار شوند، چهار شاخه عمده در رشته تحصیلی شال مالی، مدیریتی، حسابرسی و مالیات است که این افراد به احتمال بسیار زیاد به استخدام دولت درمی آیند یا در شرکت‌های خصوصی یا حتی شرکت‌های بزرگ مشغول به‌کار شوند. ممکن است این افراد تنها مسئول برآورد هزینه‌های شرکت باشند یا تنها در حوزه‌ مالیات، فعالیت کنند.

از سختی‌های رشته حسابداری می‌توان به ساعات کاری زیاد، نشستن ثابت روی صندلی و نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور نگاه کرد که در این میان خطای دید بسیاری از افراد بالا می‌روند و امکان اشکال در آن است.

رشته حسابداری و اشتغال در آن به اندازه‌ای مهم است که احتمال دارد دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی برای فعالیت در بازار کار جذب کشور‌های خارجی شوند تا بتوانند به اینصورت درآمد خود را دوبرابر کرده و توانایی‌های خود را برای کشور رقیب خرج کنند؛ در این میان لازم است تا تمامی دانشگاه‌ها دانشجویان را تشویق به ماندن در کشور کرده و از استعداد‌های بی مانند این جوانان در کشور‌های داخل استفاده کنند و با این روش حداقل درصدی از مهاجرت دانشجویان به کشور‌های خارجی کاهش پیدا کند و بتوانیم در مسیر علمی کشور در حوزه حسابداری دستاورد‌های عظیم و بیشتری از فارغ التحصیلان ایرانی به نمایش بگذاریم.

از بزرگان علم حسابداری می‌توان به اسمعیل عرفان، حسن سجادی نژاد، عزیز نبوی، علی ثقفی و ... اشاره کرد که هر کدام نقش برجسته‌ای در کشور از خود به نمایش گذاشته اند.

15 آذر روز جهانی حسابدار/ نقش و جایگاه رشته حسابداری در سطح کشور

اهمیت و جایگاه رشته حسابداری در کشور

علی ثقفی بنیانگذار و نخستین رئیس انجمن حسابداران ایران، رئیس دانشکده حسابداری و علوم مالی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت رشته حسابداری در کشور گفت: وضعیت رشته حسابداری بعد از انقلاب اسلامی در ایران رشد و توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است و اکنون در بهترین جایگاه علمی قرار دارد، به همین دلیل دانشجویان زیادی در سراسر ایران سالانه جذب این رشته می‌شوند.

بنیانگذار رشته حسابداری در ایران با اشاره به آینده شغلی رشته حسابداری اظهار کرد: رشته حسابداری در کشور از نظر آینده شغلی جذب بسیار بالایی دارد چرا که تمامی دانشگاه ها، سازمان‌های امورمالیاتی بورس، انجمن‌های مختلف حسابداری، وزارت امور اقتصادی و دارایی آماده پذیرش و همکاری با تمام کسانی را دارند که در زمینه حسابداری مشغول به تحصیل هستند.

این رئیس دانشکده حسابداری و علوم مالی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود آینده رشته حسابداری با افزایش نظم و مقررات در کشور و با تلاش فعالان این عرصه رشد و توسعه زیادی پیدا خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


15 آذر روز جهانی حسابدار/ نقش و جایگاه رشته حسابداری در سطح کشور

جذابیت رشته حسابداری برای بانوان بیشتر از آقایان است

سلطنت روایی، عضو هیئت علمی حسابداری دانشکده دکتر شریعتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه با گسترش تحصیلات دانشگاهی، یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها که با اقبال جوانان مواجه شده، رشته حسابداری است.

او افزود: یکی از دلایل تحصیل در رشته حسابداری شرایط حاکم بر بازار کار، تنوع سازمان‌ها و مشاغلی است که فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به آن‌ها وارد شوند.

روایی تصریح کرد: جذابیت فضای کاری رشته حسابداری برای بانوان بیشتر از آقایان بوده و جزو اولین انتخاب‌های آنان است. این مسئله خاص کشور ما نیست، بلکه در برخی از کشور‌های دیگر نیز حسابداری جزو پرطرفدارترین حرفه‌ها در میان بانوان محسوب می‌شود.

او گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان دانشگاهی ماموریت گرا و با هدف گسترش آموزش‌های مهارتی، حرفه‌ای و در راستای پاسخ به الزامات محیطی و نیاز‌های بازار کار به دنبال ارائه آموزش‌هایی است که دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده ‌کند.

عضو هیئت علمی حسابداری دانشکده دکترشریعتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: یکی از فعالیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته حسابداری بازنگری در سر فصل‌ها و به روز رسانی آن‌ها است که یکی از این نمونه تلاش‌ها برای تغییر سرفصل کاردانی حسابداری محسوب می‌شود که به سرانجام رسیده و در حال اجراست. آنچه که در این تغییرات قابل توجه است ارائه دروس مهارتی و اختیاری جدید و کاربردی مانند اخلاق حرفه ای، آشنایی با بورس، اصول و فنون مذاکره، حسابداری پیمانکاری و حسابداری کشاورزی برای دانشجویان است.

روایی تاکید کرد: با وجود درصد بالای فارغ التحصیلان بیکار و جویای کار، خوشبختانه فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و به طور خاصه رشته حسابداری دغدغه اشتغال را ندارند.

او اضافه کرد: البته ناگفته نماند که نقش قانون گذار و نظام اقتصادی حاکم بر کشور در عملکرد حسابداران تعیین کننده است. آنان نیاز دارند که در شرایط شفاف و بر اساس استاندارد فعالیت کنند، در واقع بومی سازی استاندارد‌های بین المللی نیز مقوله‌ای است که نباید از آن غفلت کرد.

روایی با اشاره به اینکه گرایش رو به افزایش تحصیلات تکمیلی در کشور تبدیل به یک مسئله جدی شده است، گفت: در کشور‌های توسعه یافته چنین مسئله‌ای وجود ندارد و افراد سریع‌تر وارد بازار کار می‌شوند. در واقع ادامه این شرایط مشکلات بیکاری را در جامعه حادتر خواهد کرد، در حالی که یکی از راه‌های مهم به منظور برون رفت از این مشکل توجه به ارتقای مهارت دانشجویان است که این موضوع دغدغه مسئولان و متولیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

او در پایان یادآوری کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد این باشیم که از دمیدن در تنور تحصیلات تکمیلی کاسته شده و جوانان مستعد جامعه که از پتانسیل خوبی برخور دارند، وارد بازار کار شده و در جهت خودکفایی و استقلال اقتصادی کشور قدم بردارند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار