توزیع منابع در سیستان‌‍ و بلوچستان براساس خروجی مطالعات شکل گرفته است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: توزیع منابع در این استان بر اساس برنامه و خروجی مطالعات شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مهرداد عرب اول رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: توزیع منابع در این استان بر اساس برنامه و خروجی مطالعات شکل گرفته از این‌رو در سال ۹۹ توزیع اعتبارات بین فصول بر مبنای مطالعات آمایش سررزمین قرار داده شد چرا که پژوهش باید به متن جامعه کمک کند.

او اظهارداشت: از ۲ سال قبل سیاست و رویکرد سیستان‌وبلوچستان را برنامه‌محور و بر مبنای پژوهش قرار داده‌ایم که طی این مدت این روند به جد دنبال شده است.

او تصریح‌کرد:در سنوات قبل ردیف توسعه سواحل مکران را در قانون داشتیم که حداکثر اعتباری که در این ردیف می‌گرفتیم ۳۵۰ میلیارد تومان بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان‌وبلوچستان افزود: در سالجاری مطالعات سند توسعه سواحل مکران به پایان رسید و برای اجرا ابلاغ شد که نتیجه این پژوهش اختصاص یکهزار میلیارد تومان ردیف در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است که اگر این مطالعات نبود مسیر سال‌های قبل را طی می‌کرد.

او با اشاره به مطالعات آمایش سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه اعتباراتی که در بخش منابع آب و راه این استان در سال ۹۹ و حتی سال ۱۴۰۰ گرفته شد با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست و ۸۱ درصد اعتبارات ملی استانی شده به پروژه‌های این ۲ حوزه مربوط است.

عرب اول با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۰ به لحاظ بودجه‌ای قابل مقایسه با سنوات قبل نیست و در شرایط بسیار مطلوبتری قرار گرفته بیان کرد: در سال ۹۹ به استناد بند «ز» قانون برنامه بودجه شورای برنامه‌ریزی مجاز بود که یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای را برای فعالیت‌های پژوهشی به صورت گلوبال نگه دارد که یک میلیارد تومان سهم پژوهش سیستان‌وبلوچستان شد.

او افزود: در همین راستا ۱۴۷ پژوهش به دست ما رسید که بعد از بررسی‌های کارشناسی ۱۷ مورد ممیزی که خروجی آن برای استان مفید بود نهایت در کارگروه پژوهش چهار مورد موثر به عنوان عناوین برتر انتخاب شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: افتخار این استان به مرز طولانی، بازارچه‌های مرزی و گمرک آن بوده، ولی هیچ وقت سند توسعه تجارت خارجی نداشتیم که سالجاری در کارگروه پژوهش تصویب شد و خروجی آن به ما برای تامین منابع مالی کمک می‌کند.

او بیان کرد: در گذشته محاسبه جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) فقط در سیستان‌وبلوچستان و برای اولین بار مصوب شد که در این زمینه اگر جی دی پی شهرستان‌ها نیز محاسبه شود کار بزرگی است.

عرب اول تصریح کرد: از آنجایی که بالاترین آمار روستا‌ها در کشور به سیستان‌وبلوچستان اختصاص دارد، سند راهبردی توسعه‌ای روستایی استان ایجاد شد که بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: این سند برای استفاده مطلوب‌تر از تسهیلات اشتغال به طور قطع به حوزه روستایی کمک می‌کند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار