مهاباد همچنان از آنفلوانزای پرندگان در امان است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:تاکنون هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های این شهرستان مشاهده نشده‌است.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار داشت: مراقبت و پایش‌های لازم در سطح مرغداری ها، واحد‌های طیور بومی و همچنین تالاب‌ها با توجه به خطر بالای انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های پرندگان، از جمله اقدامات بسیار موثر در زمینه کنترل و مبارزه با این بیماری است که بصورت مداوم و مستمر توسط کارشناسان اداره کل انجام می‌شود.

سخنور با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و ورود سامانه‌های سرد از سیبری به آذربایجان غربی که مقارن با مهاجرت پرندگان است، افزود: به علت شیوع سریع ویروس در هوای سرد و تعامل پرندگان مهاجر با پرندگان بومی، پایش مستمر زیستگاه‌های استان به طور منظم انجام می‌شود.

او ادامه داد: در این راستا طی تعاملاتی با اداره کل حفاظت محیط زیست، محیط بانان کارشناسان دامپزشکی را در پایش‌های خود یاری می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک آن را به این نهاد اطلاع رسانی می‌کنند تا نمونه برداری‌های لازم در این راستا انجام شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: به روستاییان و مالکان واحد‌های صنعتی نیز اطلاع رسانی لازم انجام شده تا در صورت مشاهده تلفات غیر عادی موارد را سریع به ادارات دامپزشکی اعلام کنند تا طی مشخص شدن نتایح اقدامات قرنطینه‌ای انجام شود.

سخنور با اشاره به خطرات زنده فروشی پرندگان در شهر‌های جنوبی استان گفت: لازم است تا مسوولان این مناطق نسبت به برخورد با این افراد اقدامات لازم را انجام دهند چرا که آلودگی‌های ثانویه و تاثیرات آن برروی جامعه غیر قابل جبران است.

انتهای پیام /ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.