چین: همه طرف‌ها خواهان بازگشت سریع آمریکا به برجام شوند

سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنانی بر بازگشت هرچه سریعتر آمریکا به برجام تأکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه وزارت خارجه چین، «هواچونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنانی از همه طرف‌های ذیربط در پرونده هسته‌ای ایران خواست تا خواهان بازگشت هرچه سریعتر و بدون پیش شرط آمریکا به برجام شوند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص نظر چین پیرامون اظهارات «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان که در مصاحبه‌ای در تاریخ ۴ دسامبر گفته بود باید توافق هسته جدیدی با ایران حاصل شود تا برنامه موشک بالستیک تهران را مهار کند، گفت: وضعیت هسته‌ای کنونی ایران بسیار حساس و پیچیده است که تغییرات فراوانی را در ساختار خود به همراه دارد.

او گفت: چین معتقد است مهم نیست اوضاع چگونه پیش می‌رود؛ بلکه حمایت و اجرای برجام باید پیش شرط هرگونه راه حل سیاسی و یا دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران باشد. ما امیدواریم تمامی طرف‌ها این تصویر بزرگ را در ذهن داشته باشند و پیوسته آرام بوده و خویشتنداری کرده و اجماع خود را برای حفظ برجام تحکیم کنند و برای بازگشت بدون پیش شرط دولت آمریکا به این توافق، در سریعترین زمان ممکن و از سرگیری اجرای آن، از جمله برداشتن تمامی تحریم‌های مربوطه فشار بیاورند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود: بدیهی است برجام نمی‌تواند تمامی مسائل امنیتی منطقه را حل کند. چین پیشنهاد ایجاد بستر گفتگو‌های چند جانبه برای خاورمیانه و خلیج (فارس) را به طرف‌های ذی ربط داده تا نگرانی‌های مربوطه از طریق گفتگو‌های برابر بر طرف شده و اجماعی جدید در زمینه حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای حاصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تاریخ ۴ دسامبر، در بیانیه‌ای محدودیت‌های ویزایی جدیدی را برای مقامات چینی وضع کرده، گفت: ما به شدت با این کار مخالف بوده و این سیاست آمریکا را به شدت محکوم می‌کنیم. باید مشخص شود که برخی نیرو‌های ضد چینی در آمریکا با ذهنیت جنگ سرد، سخت در تلاشند تا رقابت ایدئولوژیک خود را بین دو کشور برانگیزند. چین به برداشتن اقدامات لازم خود برای حمایت از حاکمیت، امنیت و توسعه منافع خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
چين اگه راست ميگه سي چل تا از موشكاي قاره پيماي هسته ايشو به ما بفروشه ما خودمون بلديم آمريكا رو برگردونيم به برجام
يكيشو بزنيم نوادا فرداش آمريكا برميگرده سر امضاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
وای نه
دوباره زباله چینی تولید می شود
آخرین اخبار