لیگی با حساسیت بالا، اما کیفیت پایین/ دلیل ضعف تیم‌های فوتبال کشورمان در امر گلزنی چیست؟

هفته پنجم لیگ برتر فوتبال کشورمان به اتمام رسید و ضعف تیم‌ها در گل‌زنی یکی از مشکلاتی است که در آن به چشم می‌آید.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته پنجم لیگ برتر فوتبال کشورمان به اتمام رسید و در همین چند هفته ابتدایی نیز چند بازی حساس برگزار شده است، اما نکته‌ای که توجه‌ را به خود جلب می‌کند، این است که بازی‌ها از نظر فنی چندان با کیفیت نیستند و به خصوص ضعف تیم‌ها در گلزنی به چشم می‌آید.

لیگی با حساسیت بالا اما کیفیت پایین/ دلیل ضعف تیم‌های فوتبال در امر گلزنی چیست؟

تا انتهای هفته‌ی پنجم با احتساب بازی لغو شده پرسپولیس و نساجی، ۳۹ بازی برگزار شده است و در مجموع ۶۴ گل به ثمر رسیده است.

میانگین گل در هر بازی ۱.۶ است، که برای یک فوتبال حرفه‌ای عدد پایینی محسوب می‌شود. از این ۳۹ بازی ۸ بازی با تساوی صفر-صفر و ۱۰ بازی با نتیجه یک بر صفر به اتمام رسیده است.

برای بررسی دلایل این شرایط و ناموفق بودن تیم‌ها در امر گلزنی با کارشناسان فوتبال کشورمان به گفت‌وگو پرداختیم.

میزان تمرین تیم‌ها کاهش پیدا کرده است و این موضوع در امر گلزنی تاثیر گذار است

بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با در مورد عوامل تاثیر گذار در ضعف گلزنی تیم‌های لیگ برتری گفت: گل زدن در یک بازی فوتبال، کار آسانی نیست و پیش زمینه‌هایی مانند تمرین در کار‌های تاکتیکی و آمادگی جسمانی و ذهنی بازیکنان را می‌طلبد. در کل گلزنی یک امر از قبل پیش بینی شده است و به راحتی عملی نمی‌شود. در حال حاضر عوامل گوناگونی دست به دست هم داده اند که تیم‌های باشگاهی ما در امر گلزنی ضعیف کار کنند و یکی از اصلی‌ترین آن‌ها تمرین کم بازیکنان در شرایط کنونی است. شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های به وجود آمده باعث شده است تیم‌ها نتوانند به اندازه کافی روی کار‌های فنی و جسمانی کار کنند. در گذشته اکثر تیم‌ها در یک هفته حداقل ۱۰ جلسه تمرین داشتند و من حتی تیم‌هایی را سراغ دارم که تا ۱۳ جلسه در هفته تمرین می‌کردند که در حال حاضر کاهش پیدا کرده است.

لیگی با حساسیت بالا اما کیفیت پایین/ دلیل ضعف تیم‌های فوتبال در امر گلزنی چیست؟

اکثر تیم‌ها در ابتدا قصد دارند گل نخورند

او درمورد افکار تدافعی موجود در تیم‌ها گفت: اکثر تیم‌های حاضر در مسابقات لیگ برتر، در ابتدا سعی می‌کنند تیمشان را در فاز دفاعی مستحکم کنند تا بتوانند در کسب نتیجه موفق‌تر عمل کنند. گلزنی در زمین فوتبال جزء وظایف هافبک‌ها و مهاجمان است و برای بالا بردن توانایی این نفرات در انجام دادن وظایفی که به آن‌ها محول می‌شود، نیاز است که تمرینات اختصاصی برایشان در نظر گرفت.

یک گروه در هماهنگی با یکدیگر به نتیجه می‌رسند و این امر نیازمند زمان است

ذوالفقارنسب در مورد تاثیرگذاری تغییرات زیاد در تیم‌ها گفت: نکته‌ی دیگری که وجود دارد، میزان تغییرات زیاد در تیم‌ها از مدیریت تا کادر فنی و بازیکنان است که باعث می‌شود از ثبات دور بمانند. یک گروه زمانی می‌تواند به نتیجه لازم دست پیدا کند که در هماهنگی با یکدیگر باشند و ایجاد این هماهنگی نیازمند زمان است. کار‌هایی که هر شخص و دسته‌ای باید انجام دهند با تکرار ملکه ذهن می‌شوند و توانایی افراد در انجام دادن وظایفشان بالا می‌رود.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: به طور مثال در زمین بازی فوتبال می‌بینیم که بازیکن‌ها بدون این که به کنار و یا پشت سر خود نگاه کنند، به آن سمت پاس می‌دهند چون می‌دانند هم تیمی آن ها در این زمان آن جا حضور دارد و یا حضور پیدا خواهد کرد. زمانی که این شناخت وجود نداشته باشد که یکی از دلایلش همان بی ثباتی و تغییرات زیاد است، ایجاد مشکل می‌کند که یکی از این مشکل‌ها می‌تواند ناتوانی تیم در امر گلزنی باشد.

لیگی با حساسیت بالا اما کیفیت پایین/ دلیل ضعف تیم‌های فوتبال در امر گلزنی چیست؟

گلزنی تیم شدیدا وابسته به تفکرات و تاکتیک‌های مربی است

کارشناس فوتبال کشورمان درمورد راه حل‌های رفع این مشکل گفت: این مشکل فقط با ثبات رفع می‌شود. در ادامه این فصل شاید شرایط بهتر شوند، اما برای این که این این تغییر در سال‌های بعد نیز باقی بماند نیاز داریم میزان تغییرات در باشگاه‌ها و تیم‌ها را کاهش دهیم. گلزنی تیم شدیدا وابسته به تفکرات و تاکتیک‌های مربی است. باشگاهی که بتواند مهاجمان خوب را جذب کند و از مربی استفاده کند که بتواند از آن مهاجمان بهترین بازی را بگیرد، می‌توانند در امر گلزنی موفق عمل کنند. تمرینات تخصصی بازیکنان در محوطه جریمه برای موفقیت در گلزنی بسیار تاثیر گذار است.

سرمربیان می‌توانند از تاکتیک‌های کی‌روش الگو بگیرند

او در پاسخ به این سوال که آیا تفکرات کی‌روش در فوتبال ایران که تمرکز اصلی آن بر روی کار‌های تدافعی بود، بر روی فوتبال کشورمان تاثیر گذاشته است، گفت: امکان دارد یک مربی از دیدن تاکتیک‌های دفاعی کی روش الگو بگیرد و از آن ها استفاده کند. اکثر تیم‌های فوتبال حاضر در لیگ برتر در هفته‌های ابتدایی مسابقات با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و کادر فنی این تیم‌ها تصمیم می‌گیرند که فعلا با ارائه بازی تدافعی‌تر سعی در حفظ امتیاز‌ها داشته باشند و تعداد باخت‌هایشان زیاد نشود.

قوه خلاقیت در بین فوتبالیست‌های ما پرورش نیافته است

علی لطیفی، کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در مورد دلیل ناموفق بودن تیم‌ها در امر گلزنی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر به علت ضعف در زیرساخت‌ها و نبود مربیان توانمند در فوتبال رده‌های سنی پایه، قوه خلاقیت در بین فوتبالیست‌های ما پرورش نیافته است. در نتیجه این امر، ما بازیکنانی با خلاقیت و نبوغ سال‌ها قبل فوتبالمان را نداریم. در گذشته زمانی که افکار تاکتیکی مربیان در تیم به نتیجه نمی‌رسید، این نبوغ و خلاقیت بازیکنان بزرگ بود که نتیجه را تغییر می‌داد و این بازیکنان با کار‌های تکنیکی خودشان جذابیت فوتبال را بالا می‌بردند.

لیگی با حساسیت بالا اما کیفیت پایین/ دلیل ضعف تیم‌های فوتبال در امر گلزنی چیست؟

او ادامه داد: در حال حاضر ما با کمبود بازیکنان نابغه و خلاقی نظیر حسن روشن، علی پروین، ناصر محمد خانی، مجید نامجو مطلق، خداد عزیزی، علی کریمی و ... مواجه هستیم. هیچ نشانی از چنین بازیکنانی نمی‌بینم.

ترس مربیان از اخراج شدن، باعث می‌شود تدافعی بازی کنند

لطیفی در مورد ترس مربیان از اخراج و تاثیر این موضوع گفت: ترس مربیان از اخراج شدن باعث شده است آن ها پیش از این که به فکر بردن باشند، به فکر نباختن هستند. این موضوع یک عامل تعیین کننده است. مربیان وقتی می‌دانند با نتیجه نگرفتن به راحتی اخراج خواهند شد رو به فوتبال دفاعی می‌آورند. بازی‌هایی که بدون گل و یا با تعداد گل‌های کم به اتمام می‌رسند باعث می‌شوند، بیننده آن لذتی را که در فوتبال وجود دارد تجربه نکند و فوتبال با از دست دادن هوادارانش از بین خواهد رفت.

او گفت: تغییرات زیاد در بین تیم‌ها باعث ایجاد بی نظمی و بی انضباطی می‌شود؛ این اتفاق مدت‌ها است که در فوتبال ما در حال تکرار شدن است.

لیگی با حساسیت بالا اما کیفیت پایین/ دلیل ضعف تیم‌های فوتبال در امر گلزنی چیست؟

کی‌روش متوجه این شده بود که در ایران تعداد بازیکنان خلاق کم است

کارشناس فوتبال کشورمان در مورد تاکتیک‌های کی‌روش گفت: کی‌روش متوجه این شده بود که در ایران تعداد بازیکنان خلاق کم است؛ به همین دلیل تصمیم گرفت فوتبال تدافعی را ارائه دهد. مشکل کی‌روش این بود که همان فوتبالی که در جام جهانی بازی می‌کرد در آسیا نیز از همان استفاده می‌کرد که درست نبود. این که ما مقابل تیم‌های اسپانیا و پرتغال دفاعی بازی کنیم قابل قبول است، اما زمانی که با تیم آسیایی بازی داشتیم به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا باید قدرتمان را در فاز تهاجمی نشان می‌دادیم.

متاسفانه تعدادی از مربیان ما در داخل کشور دنبال روی کی‌روش شده اند

او ادامه داد: کی‌روش مربی بود که هرگز در کار‌های تهاجمی موفق نبوده است و نمونه اش حضور او در تیم رئال مادرید بود. او در آن زمان با حضور بازیکنانی همچون، زیدان، رونالدو برزیلی، روبرتو کارلوس ضعیف‌ترین نتایج تاریخ رئال را گرفت، چون فلسفه فوتبالی او تدافعی است. متاسفانه تعدادی از مربیان ما در داخل کشور دنبال روی کی‌روش شده اند. بخشی از عمده ای از مربیان ما شامل این موضوع می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
این لیگ مافیاست، همش زدوبند و تبانی
برای همینه که هر تیمی فاسدتر باشه بهتر نتیجه میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
گل سالم می‌زنند آفساید می‌گیرند نمونه گل صنعت نفت به استقلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
اول دلیلش مدیران غیر فوتبالی که باعث میشن مربی بی تجربه رو بیارن سر تیم خصوصا تیمهای بزرگ که نمیتونن از بازیکناشون بازی بگیرن مثال قایدی دوران استراماچونی و قایدی فکری که خیلی ضعیف شده در کل با این وضع با این مربیا که تو لیگ داریم آسیا هیچی نمیشن فقط لیگ حرفه یی اسمشو یدک میکشیم نه زمین نه کیفت داوری نه مربی درستی کیفیت پخشمون هم که افتضاح فقط تو زمینه دلالی پیشرفت چشمگیری داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
تو کشورهای صاحب سبک و قدر فوتبال، از هر مربی و بازیکن خوب و تاپ برای ارتقا تیم و لیگشون استفاده میکنن، ولی اینجا یه عده احمق فکر میکنن ایران بهترین فوتبال و بهترین لیگ جهان رو داره و نیاز به بازیکن و مربی نداره، ارز و ...... همه بهونست
Iran (Islamic Republic of)
جان به لب
۰۸:۲۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام،دلیلش اینه که تمام فورواردهای خوب ما بعد از کسب مهارت تیمهای داخلی را برای کسب درامد بالا ترک میکنند ولی مدافعان خیلی کمتر جذب تیمهای خارجی میشوند و در تیمهای خود میمانند که این امر باعث قدرت دفاعی و ضعف حمله تیمهای ما شده،درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۸:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
کلا فوتبال ایران باید جمع بشه
یه مش مفت خور برا یه بازی مسخره میلیاردی میگیرن و بدتر از اون یه مش احمق به تمام معنا به جای اینکه نگران زندگی خودشون باشن نگرانن که یه وقت طلب برانکو و دیگران دیر نشه.واقعا باید مردم به خودشون بیان و این احمق ها رو گنده نکنن.هر چقدرم گل بزنن چه دردی از مردم دوا میشه؟جمعشون کنید بابا.فوتبال یه تجارته بر اساس فریب و امید بسته به حماقت مردم .همه ی ورزشا درشون تخته شده فقط فوتبال مرتب انجام میشه.چرا؟ برای اینکه نکنه مردم بفهمن فوتبال به هیچ دردی نمیخورده و بدون اونم میشه زندگی کرد و از قضا بهترم میشه زندگی کرد.(.منظورم از فوتبال طرفداری فوتباله وگرنه ورزش بکنه آدم خیلی هم خوبه).خلاصه که به خودتون بیاید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
وقتی از قبل قهرمان مشخص باشه وقتی یک ادم ناشایست بشه رئیس فوتبال همین میشه اجتناب ناپذیر قابل پیش بینی
آخرین اخبار