در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شکستن قبح مسائل مختلف، دلیل قتل شیما ۱۶ ساله

در فیلم فروشنده شاهد تجاوز یک مرد مسن بودیم و به نوعی ما قبح قضیه را داریم ذره ذره از بین میبریم.

امیر ناظرى روانشناس خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چرایی به قتل رسیدن شیمای ۱۶ ساله توسط بهلول ۶۰ ساله، اظهار کرد: با مرور داستان شیما، بیش از پیش ذهن و روح انسان دچار آزار و لطمه می‌شود، اما واقعیت تلخ‌تر از آن است که شیما نه اولین دختر و نه آخرین فرد است.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که الان اهمیت دارد آسیب شناسی ابعاد روانشناختی و جامعه شناسی این پدیده است، افزود: در این پرونده سه فرایند متفاوت اتفاق افتاده است؛  آدم ربایى، آزار و اذیت و قتل. همه این سه مرحله توسط فردی صورت گرفته که به جهت سن و سال روزگاری در این جامعه به عنوان ریش سفید، بزرگ، صاحب خرد و... یاد می‌شد.

ناظرى با بیان اینکه باید بپذیریم قدرت رسانه‌ها و تاثیرپذیری افراد غیرقابل انکار است، ادامه داد: بدون دانش رسانه به یک باره جامعه ایرانی درگیر سونامی از اطلاعات قرار گرفته و حال نمی‌تواند خود را مدیریت کند. سن قاتل حاکی از آن است که فرد در حالی دوره‌ی سنین جوانی و بزرگسالی خود را طی کرده که از حداقل وسایل ارتباطات جمعی برخوردار بوده است و حال در دریایی از شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بدون آموزش و کسب مهارت. به این نکته اشاره کردم تا بگویم که افراد در جریان شبکه‌های اجتماعی اگر عاقلانه و بالغانه عمل نکنند تحت تاثیر جذابیت‌ها قرار گرفته و تاثیر فراوانی میگیرند.

این روانشناس تصریح کرد: کمی به عقب برمیگردم، فیلم فروشنده را اشاره میکنم، بنده با جنبه هنری و تکنینک‌های بازیگری این فیلم کاری ندارم، مهم آن بخش از جنبه محتوایی فیلم است. در زمان اکران این فیلم در یکی از سینما‌های پرمخاطب حضور داشتم. لحظه‌ای که مشخص شد یک فرد نسبتا مسن تجاوز را انجام داده پس از لحظه‌ای سکوت جمع کثیری شروع به خندیدن کرده و دیگران نیز همراهشان شدند. خنده‌ای براین اساس که با این سن و... . به نوعی ما قبح قضیه را داریم ذره ذره از بین میبریم و کاری میکنیم که دیگر گروه مرجعی باقی نماند و افراد با رسانه ها، هنرمندان و... همزادپنداری می‌کنند.


بیشتر بخوانید


وی با اشاره به اینکه اگر در جامعه امروز به افراد آموزش کنترل نفس و به تعویق انداختن نیاز را ندهیم شاهد حاکم شدن خوی حیوانی بر فرایند زندگی خواهیم شد، اضافه کرد: این قتل خروجی ناکارآمدی نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی است که مدیرانش به جای کار جهادی در جلسات بدون خروجی به سر میبرند.

ناظرى با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند با کار فرهنگی درست، از شدتش کاسته شود، اضافه کرد: اکثر بودجه‌های فرهنگی در سازمان‌های متولی صرف هزینه‌های دیگر می‌شود که باید قوه قضاییه در بخش ترک فعل و حفظ حقوق عامه بدان ورود کند. هنوز بخشی از این پرونده روشن نشده است به ویژه ابعاد خانوادگی قاتل و مقتول. نباید این نکته را فراموش کرد که کانون گرم خانواده که مقدس است می‌تواند از آسیب جلوگیری کند.

این روانشناس با اشاره به اینکه روح ناامیدی و بی انگیزگی و گا‌ها پوچی که متاثر از اوضاع اقتصادی جامعه است بسیار زیاد شده و این نکته خود بذر آسیب‌ها را است، گفت: اگر قرار است آسیب‌های این چنینی بتدریج کم شود باید اقدامات فرهنگی، آموزش مهارتها، نظارت سختگیرانه و بدون اغماض بر دستگاه‌های متولی را بیش از پیش کرد و در این قتل علاوه بر ضعف شخصیتی روانشناختی فرد قاتل، نقش اصلی را بر بدکارکردی نهادی ذی صلاح میدانم.

وی با اشاره به اینکه واژه‌ای به نام هوش معنوی در حال حاضر در دنیا موضوع بسیار مهمی است و آن به معنای سیستم باوری، ارزشی و اعتقادی یک فرد است، افزود: پژوهش‌ها هم نشان داده هرچقدر این ابعاد در فردی تقویت شود آسیب‌ها بشدت کمتر است؛ و در آخر اشاره به مقتول دارم که نکته مهم آن است که باید آموزش مهارت‌ها را در نوجوان ایجاد کرد. مگر میشود در جامعه حضور پیدا کرد بدون کسب مهارت‌های لازم از جمله شناخت افراد، اعتماد بهینه و...

ناظرى گفت:  امیدواریم با کمک رسانه‌ها بتوانیم به خانواده‌ها و مسئولین تلنگری در جهت اصلاح بزنیم، از مدیران محترم قوه قضائیه در خصوص حفظ حقوق عامه در زمینه خانواده نکاتی ارائه شود تا دستگاه‌های متولی در بخش فرهنگ از خروجی بهتری برخوردار شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
اصلا مساله اموزش نیست بنظرم مساله این است که افراد سن بالا که حالا با همسر خود کمتر میتونن رابطه جنسی داشته باشن . بیشتر به طرف زنهای جوان کشیده میشوند مثلا من خودم کارمندم به وضوح دیدم که همکار مسن من جواب خانمهای جوان را بهتر پاسخگو هست و تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط داره خیلی وقتها خودم احساس خطر کردم
آخرین اخبار