رئیس جمهور افغانستان در نشستی آنلاین که در مورد تغییر اقلیم جهان برگزار شد گفت: افغانستان از آسیب پذیرترین کشور‌های جهان از لحاظ تغییرات اقلیمی است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در نشستی آنلاین که در مورد تغییر اقلیم جهان برگزار شد گفت: افغانستان از آسیب پذیرترین کشور‌های جهان از لحاظ تغییرات اقلیمی است و برای جلوگیری از تغییرات بیشتر اقلیمی با استفاده از انرژی سبز موافق است.

به گفته وی، چرخه خشکسالی در افغانستان به صورت قابل ملاحظه‌ای کوتاه‌تر شده و از ۳۳ سال یکبار به پنج سال یکبار کاهش یافته است.

اشرف غنی افزود که در حال حاضر باران‌های فصلی به جای زمستان، در فصل بهار صورت می‌گیرد که پیامد آن سیلاب‌های مرگبار و فرسایش شدید خاک می‌باشد.

وی یادآور شده که در جریان چهل سال گذشته، مناطق جنوب شرقی افغانستان یک و نیم درجه گرم‌تر شده اند و از بین بردن بی‌رویه جنگل‌ها یکی دیگر از عواقب جنگ چهار دهه گذشته بوده است.

رئیس جمهور بیان داشت: افغانستان دارای یک ظرفیت عظیم برای تولید انرژی پاک و ایجاد صنعت سبز می‌باشد. ما دارای منابع وافر آفتاب، آب و باد هستیم که در صورت مدیریت درست، ظرفیت تولید سیصد هزار میگاوات برق را دارا می‌باشد.

به گفته وی، انرژی سبز می‎تواند منجر به تحرک صنعت سبز در افغانستان گردد و کار در این راستا جریان دارد. پروژه‌های منطقه‌ای انرژی مانند پایپ لاین گاز تاپی و لاین انتقال انرژی کاسا ـ یکهزار نیز در حال تطبیق هستند.

رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه افغانستان دقیقا در قلب آسیا موقعیت دارد تاکید کرد که این کشور ظرفیت مبدل شدن به بستر همکاری زیست محیطی در سطح منطقه را دارا است و رفع مشکل اقلیمی نیازمند تلاش‌های جمعی منطقه‌ای و جهانی می‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.